vrijdag 8 mei 2020

Vanwege omzetderving bij Curoil, Curaçao, zoekt bedrijf financiering

Curoil zoekt geld bij lokale bank en in Nederland 


Vanwege de omzetderving bij Curoil, geschat op 40 miljoen gulden aan het einde van dit jaar, en de liquiditeitsproblemen die hier het gevolg van zijn, worden twee parallelle financieringstrajecten ingezet om dit gat te dichten. Dat wordt vandaag, vrijdag 8 mei 2020, in het Antilliaans Dagblad uitgelegd door de directeur van Curoil, Yamil Lasten. 

Naast de waarborgingscomponent in de tariefopbouw van 22 cent op benzine en diesel - wat alleen een klein deel van het gat zal dichten - is er ook een verzoek ingediend bij een lokale bank voor herfinanciering van de kredietfaciliteit en een verzoek om financiering te krijgen vanuit Nederland. Nederland heeft het College financieel toezicht (Cft) om advies hierover gevraagd.

'Het is denkbaar dat dan ook die 22 cent weer teruggenomen kan worden', zo voegt Lasten eraan toe. Hij legt uit, dat in de lokale herfinanciering bij de bank het bedrag van 40 miljoen meegenomen wordt. Het terugbetalen van deze schuld kan over een langere periode uitgestreken worden en het liquiditeitsprobleem van nu is opgelost. Beide instituten, zowel de bank als het Cft hebben overigens extra vragen gesteld.

Lasten: 'Gezien de discussie over de overheids-nv’s en de negatieve beeldvorming daarover merk ik dat instanties meer willen weten over ons (financieel) beleid. Gelukkig hebben we een business die conform good governance draait en daarom ben ik positief gestemd over beide financieringsopties. Het Cft moet eerdaags advies uitbrengen aan Nederland over ons verzoek en vanuit Nederland verwacht ik dat er verschillende voorwaarden verbonden zullen worden aan de financiering, die overigens specifiek Curoil betreft en dus niet loopt via de regering.'

Uit een nadere uitleg over de prijsbepaling van benzine en diesel, waar een groot deel van de burgers direct mee te maken heeft, blijkt dat mensen vaak de olieprijs verbinden aan de benzine- of dieselprijs. Niets is minder waar, zo legt Lasten uit.

'Ruwe olie en destillaten (zoals benzine en diesel) zijn verschillende markten. Er is een verband, de correlatie is ongeveer 30 procent. De resterende 70 procent is onafhankelijk van elkaar. Het kan zelfs zo zijn dat olieprijzen dalen en dat toch de kosten van destillaten hoger zijn. Dat is namelijk afhankelijk van bijvoorbeeld operationele kosten van raffinaderijen en vervoerskosten.'

Het is ook een verkeerde veronderstelling dat de afname van de eigen raffinaderij per definitie goedkoper is. Lasten: 'De prijs van destillaten is opgebouwd uit een marktprijs en premie die de leverancier in rekening brengt. De lokale raffinaderij brengt op het moment een veel hogere premie in rekening dan wat wij op de internationale markt betalen.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten