donderdag 28 maart 2019

Jogi: ‘NDP’ers zijn zich bewust van afbrokkeling partij'

'Bundeling van politieke partijen zou een gevaar kunnen vormen voor de NDP'


'We moeten voorzichtig zijn en vooral alert zijn met deze bestuurders. De NDP’ers weten dat hun partij aan het afbrokkelen is, waardoor de toppers dichtbij voorzitter Desi Bouterse bezig zijn na te denken over hoe zij toch weer in het machtscentrum kunnen komen na de verkiezing van 2020', zegt VHP-parlementariër Mahinder Jogi donderdag 28 maart 2019 in het Dagblad Suriname.

Met het intrekken van een deel van de wijziging, zoals het toepassen van het evenredigheidsstelsel bij ressortraden, is volgens de volksvertegenwoordiger nu duidelijk geworden dat vanaf het eerste uur alle inspanningen van de presidentiële Commissie Evaluatie Kiesstelsel en de regering gericht waren op het stopzetten van pre-electorale samenwerking bij de komende verkiezingen.

De volksvertegenwoordiger voert aan. dat de mensen rondom Bouterse zich ervan bewust zijn dat het slecht gaat in het land en dat de samenleving hiermee helemaal niet gelukkig is. 'Wanneer de NDP uiteindelijk haar vergadering in Ocer drie tot vier keren heeft moeten uitstellen, is dat al een teken van afgang van de paarse partij. Men probeert dus een zodanige gang naar de verkiezing te organiseren, omdat bundeling van politieke partijen een gevaar zou kunnen vormen voor de NDP', aldus Jogi.

Het stopzetten van pre-electorale combinaties en het dwingen van alle politieke partijen om zelfstandig de verkiezingen in te gaan, hebben volgens Jogi ook andere voordelen voor de NDP die nu in het machtscentrum zit. 'Shoppen na de verkiezingen van 2020 wordt voor de NDP als regeringspartij ook gemakkelijker bij een individuele partij, dan partijen die in een combinatie zitten. Men is slechts bezig met eigen kansen uit te rekenen en scenario’s uit te zetten over hoe men deze kansen het best zou kunnen benutten', aldus de politicus.

Jogi denkt dat de 26 persoon tellende NDP-fractie uiteindelijk alleen zal staan bij de stemming over het wijzigingsvoorstel voor een verbod op pre-electorale combinaties. Deze fractie blijkt tot nu de enige te zijn die volledig staat achter het stopzetten van pre-electorale samenwerking bij de komende verkiezingen. Vanuit de zijde van de partners BEP en HvB zal de ondersteuning mogelijk ook niet komen. Hier en daar zullen misschien wel enkele kleine positieve wijzigingen worden ondersteund door de VHP-fractie.

De voorgestelde wijziging dat de plaatsvervangende leden en leden van het Onafhankelijk Kiesbureau en het Centraal Hoofdstembureau tot hun 70e jaar benoembaar zijn, moet volgens Jogi voorzichtig worden benaderd. Indien dit tot doel heeft om de verkiezingsorganen beter te laten functioneren, ondersteunt de VHP’er deze gedachte. 'Als het leidt tot goede en eerlijke verkiezingen waar bijna niemand vraagtekens meer heeft. Zet geschikte mensen die een goed record hebben en boven partijpolitiek staan', stelt hij.

De parlementariër verwijst naar de situatie na de verkiezingen van 2015, toen veel zaken verkeerd zijn gegaan en veel ruis is gecreëerd over de werkwijze van stembureaus en hoofdstembureaus.

Bestuurscrisis binnen Belangenorganisatie Veerboten Commewijne (BOVC)

Boothouders stellen ← Ann Sadi aan als nieuwe voorzitster - Seshma Bissesar → formeel nog voorzitster


Seshma Bissesar beweert donderdag 28 maart 2019 in de Ware Tijd, dat ze nog steeds voorzitster is van Belangenorganisatie Veerboten Commewijne (BOVC). Volgens haar kan ze alleen tijdens een rechtsgeldige algemene ledenvergadering worden afgezet. 'De juiste procedure zoals die in de Statuten staat, moet worden gevolgd. Namelijk dat ik de vergadering uitschrijf en het voorzitterschap overdraag. Dit is niet gebeurd', zegt Bissesar. 

De boothouders hebben dinsdagavond Ann Sadi aangesteld als nieuwe voorzitster van de vereniging. 'Ze handelt onrechtmatig en haar officiële status is ondervoorzitster van de BOVC', stelt Bissesar. Zij wijst erop dat de vereniging rechtspersoonlijkheid heeft en zij als voorzitter is geregistreerd bij de notaris. 'De vereniging heeft nog geen rechtspersoonlijkheid', stelt Sadi.

Het aankaarten van de misstanden met betrekking tot de besteding van subsidiemiddelen is volgens Bissesar niet in goede aarde gevallen bij de boothouders. 'Ze zijn direct in actie gekomen en hebben in alle haast niet de juiste procedure in acht genomen.' Naar zeggen van Bissesar zou het geld niet op de juiste wijze zijn verdeeld aan de boothouders van de verschillende trajecten. Bovendien zou er sprake zijn van overfacturering. Bissesar zegt, dat ze documenten heeft overhandigd aan het Openbaar Ministerie om de zaak te onderzoeken. Pas na dit onderzoek mogen volgens haar de leden actie ondernemen. Daarna is zij van plan om af te treden.

Bissesar wijst erop dat vanwege onder meer financiële afwijkingen de subsidie is stopgezet. Het ministerie van Openbare Werken, Transport en Communicatie had in december 2017 hiervoor een verklaring gevraagd aan de vereniging, maar die is toen niet gegeven.

Sadi zegt, dat zij en de boothouders hiervan niet op de hoogte zijn. Volgens haar heeft zij oud-voorzitter Michel Nathoe benaderd hiervoor. Hij zal haar kopieën geven van documenten die gaan over de besteding van de subsidiemiddelen.

Sadi wijst erop, dat 20 maart de boothouders bijeen zijn gekomen waarbij een motie van wantrouwen is ingediend tegen Bissessar. Die is dinsdagavond goedgekeurd door alle boothouders van de verschillende trajecten. Naar haar zeggen hebben ze Bissesar meerdere keren verzocht om een vergadering uit te schrijven. Die zou gaan over onder meer de contributie en een kwestie waarbij de Maritieme Autoriteit Suriname een boothouder heeft geschorst. Aangezien er geen vergadering kwam, hebben de leden zelf een vergadering belegd.

Politie van Paramaribo wil dat door winkelier mishandelde vrouw zich meldt

Vrouw zou tube tandpasta hebben gestolen - 'Winkelier mag het recht niet in eigen handen nemen'

(Bron screenshot: Waterkant.net)

De politie van Paramaribo doet een beroep op de vrouw die woensdag 20 maart door een winkelier in een supermarkt op de kruising van de Livornoweg en de Indira Gandhiweg is mishandeld, om zich te melden bij de politie van Latour. Dit bericht het Dagblad Suriname donderdag 28 maart 2019.

De vrouw was naar de winkel om boodschappen te doen, niet wetende dat zij gevolgd werd op een beveiligingscamera door de winkelier. Toen zij bij de kassa kwam om te betalen, hield de winkelier haar staande en begon haar te ondervragen. De man ging de vrouw ook fouilleren.

Toen hij een tube tandpasta op haar aantrof, heeft hij haar mishandelend op de grond gekregen en de vrouw daarbij gewurgd.

Andere klanten in de winkel hebben het voorval gezien, gefilmd en op social media gepost. Regiocommandant Lloyd Tolud van het Korps Politie Suriname stoort zich eraan dat omstanders hebben staan filmen, maar dat niemand de vrouw te hulp is geschoten.

De politie, die momenteel over de beelden beschikt, is bezig met het onderzoek. Tolud zegt, dat de politie de vrouw in kwestie nodig heeft voor het onderzoek. Zij wordt absoluut niet aangehouden of in verzekering gesteld, garandeert Tolud.

De handeling van de winkelier is strafbaar. 'De winkelier mag het recht niet in eigen handen nemen. Er zijn instanties die de zaak zullen onderzoeken. Het moet duidelijk zijn, dat burgers het recht niet in eigen handen moeten nemen. In dit geval ging het om een eenvoudige diefstal. De winkelier in kwestie zal worden berecht voor deze handeling.'

De eerste toeristische trein op zonne-energie naar Peru

‘Tren de la Quebrada’ gaat rijden van Argentinië, via Bolivia, naar de plaats Cusco


Een reis door Zuid-Amerika wordt binnenkort nog makkelijker, mooier én milieuvriendelijker. Later dit jaar start namelijk de eerste toeristentrein op zonne-energie, die zal rijden van Argentinië, via Bolivia, naar de plaats Cusco in Peru. Daarna wordt het traject nog verder doorgetrokken naar het wereldwonder Machu Picchu, waardoor je volledig ontspannen én ‘groen’ kunt uitstappen bij het hoogtepunt van je reis.

De bouw van de nieuwe ‘Tren de la Quebrada’ begon ruim een jaar geleden. Een zeer bijzonder vervoersmiddel is in de maak, want dit wordt de allereerste toeristische trein in Zuid-Amerika – en de tweede ter wereld – die volledig rijdt op zonne-energie.


Reizigers die een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk willen achterlaten, kunnen daarom in de toekomst kiezen voor deze unieke ‘zonnetrein’.

Het eerste traject van 20 kilometer zal al in augustus worden afgerond, waarna er verder wordt gebouwd aan de spoorlijn naar Bolivia, om uiteindelijk het Peruaanse Cusco te bereiken. Het is nog niet duidelijk wanneer de opening van het complete traject precies zal zijn, maar zeker is dat het eindstation Machu Picchu wordt.

De nieuwe trein zal beginnen met een capaciteit van 240 passagiers, later worden eventueel meer wagons toegevoegd. De trein is specifiek bedoeld voor toeristen en zal de mooiste route door het landschap nemen, vandaar dat hij niet veel harder dan 30 km/u zal rijden. Zo kunnen reizigers onderweg optimaal van het prachtige uitzicht genieten


(Suriname Mirror/verkeersbureaus.info/Twitter/YouTube)

Politie Peru arresteert vijf mannen verdacht van groepsverkrachting van geestelijk zieke vrouw (19)

Verdachten (20-27) hebben verkrachting op beeld vastgelegd en op social media gedeeld

Dit jaar al zeker 39 vrouwen vermoord in het land van 32 miljoen mensen...


De politie in Peru heeft vijf mannen gearresteerd in verband met de groepsverkrachting van een geestelijk zieke jonge vrouw vorige week en is op zoek naar twee andere verdachten in een zaak die het Zuid-Amerikaanse land heeft geschokt.

Officieren van Justitie onderzoeken de inhoud van drie mobiele telefoons die in beslag zijn genomen bij de verdachten in de leeftijd van 20 tot 27 jaar, die naar verluidt de verkrachting van hun 19-jarige slachtoffer hebben vastgelegd op beeld en deze op social media hebben gedeeld, aldus het kantoor van de procureur-generaal op Twitter.


Lokale media zeiden, dat de verkrachting plaatsvond op 20 maart te Parcona en dat het slachtoffer lijdt aan schizofrenie. De politie denkt dat de verdachten de neef van het slachtoffer probeerden te chanteren, meldt persagentschap Andina.


De zaak, die in de media veel aandacht heeft gekregen in Peru, heeft tot protest geleid en oproepen in aangewakkerd voor een einde aan geweld tegen vrouwen en meisjes, dat vaak ongestraft blijft.

Tot nu toe zijn dit jaar ten minste 39 vrouwen vermoord in het land van 32 miljoen mensen, volgens de lokale tv-zender America TV.


Ana Jara, voormalig premier en minister voor Vrouwen en Kwetsbare Groepen, zei dat het slachtoffer eerder was misbruikt. 'Als een meisje werd ze verkracht door twee mensen en nu is ze de moeder van een kind van zes maanden oud', zei Jara op Twitter, waarin ze om strenge gevangenisstraffen voor de mannen vroeg. 'Het was met voorbedachten rade, opgenomen en verspreid op social media.'


(Suriname Mirror/El Comercio/Reuters/Peru21/Twitter/YouTube)

Vermoedelijk ELN-guerrilla's en herbewapende FARC-leden plegen diverse aanvallen op leger en politie Colombia

Gevaar van dissidente groepen en herbewapenen van FARC-leden worden steeds meer een bedreiging



Aanvallen door vermoedelijk ELN-guerrilla's (Ejército de Liberación Nacional) en herbewapende leden van de nu gedemobiliseerde FARC (Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia) werden deze week in heel Colombia uitgevoerd. Zeven leden van het nationale leger raakten donderdag 28 maart 2019 gewond in de provincie Cauca toen een patrouille werd aangevallen met explosieven en geweerschoten. 

Het incident in de gemeente Buenos Aires, Cauca, leidde ertoe dat de troepen, die proviand vervoerden voor de rest van de leger, in ziekenhuizen in de stad Cali terecht kwamen. De aanval kwam nadat een soortgelijke daad van agressie werd uitgevoerd tegen het politiebureau in dezelfde gemeente, volgens Blu Radio.


De Colombiaanse minister van Defensie beschuldigde woensdag de inheemse demonstranten ervan dat zij steun krijgen van de opnieuw bewapende FARC-guerrillastrijders, een beschuldiging die werd verworpen door de groep, die beweert dat hun protesten vreedzaam zijn. Guillermo Botero beweerde ook, dat het opnieuw gesaneerde 6e Front van de FARC de snelweg bombardeerde die Colombia en Ecuador met elkaar verbindt, in de buurt van doorlopende inheemse protesten, zodat ze cocaïne naar de kust kunnen vervoeren. 'Het is allemaal gerelateerd', zei de minister.

Ondertussen heeft ook het ministerie van Buitenlandse Zaken van het land 'krachtig' een aanval dinsdag verworpen aan de Venezolaanse kant van de grens waarbij een lid van de marine gewond raakte in de gemeente Arauca. 'Het ministerie van Buitenlandse Zaken, in naam van de nationale regering, verwerpt krachtig het optreden van dit soort terroristische acties, vanaf het grondgebied van een buurland tegen de Colombiaanse publieke macht', aldus een verklaring van het ministerie van Buitenlandse Zaken.


De nationale marine die op een mobiel steunpunt op de rivier in de provincie Arauca was, werd aangevallen met vijf geïmproviseerde explosieven en geweerschoten, meldde Blu Radio.


Autoriteiten in de provincie Norte de Santander meldden donderdag verschillende aanvallen in verschillende gemeenten, waaronder Tibu, Convencion, San Calixto, Abrego, Sardinata en Cucuta. Twee soldaten raakten gewond toen men op een landmijn in San Calixto stapte. Autobommen in Cucuta en Sardinata werden gedeactiveerd door autoriteiten. Bij een gewapende aanval bij een illegale wegversperring op de weg Abrego-Cucuta ook een persoon dood en gewond zijn geraakt  gelaten, in een gebied waar guerrillagroepen ELN en EPL (Ejército Popular de Liberación) aanwezig zijn.

Autoriteiten hebben ook melding gemaakt van vermeende intimidatie van de lokale bevolking in het gebied van Cucuta, waar naar verluidt pamfletten werden gecirculeerd, hetgeen een verwijzing was naar herbewapende leden van de FARC, aldus Caracol Radio.

Terwijl president Ivan Duque de uitvoering van een vredesakkoord 2016 met de FARC blijft verwaarlozen, wordt het gevaar van dissidente groepen en het herbewapenen van FARC-leden steeds meer een bedreiging. Veel voormalige FARC-strijders zijn gedesillusioneerd geraakt door het gebrek aan reïntegratieprogramma's en de oppositie door de regering Duque tegen belangrijke aspecten van de deal die waren overeengekomen met de voormalige president Juan Manuel Santos.

Volgens denktank Fundacion Ideas para la Paz (FIP) zijn 18 uitloperfracties gevormd uit de gedemobiliseerde rebellengroep in heel Colombia. Tussen 1.200-1.500 vechters van de 14.000 die in 2016 zijn gedemobiliseerd, hebben de opnieuw wapens opgepakt, voornamelijk in Midden- en Zuidwest-gebieden in Colombia, volgens een rapport van 2018. Overheden hebben verwoed geprobeerd de herbewapening van dissidente FARC-guerrilla's te onderdrukken om een ​​vergelijkbare massale herbewapening van gedemobiliseerde strijders te voorkomen, zoals gebeurde nadat voormalig president Alvaro Uribe de paramilitaire groep AUC (Autodefensas Unidas de Colombia) demobiliseerde.

(Suriname Mirror/Colombia Reports)

Inheemsen in heel Brazilië protesteren tegen overdracht inheemse gezondheidsdiensten federale overheid aan gemeenten

Groep inheemsen treedt gemeentehuis Sao Paulo binnen en wordt met pepperspray bespoten

(Bron foto: AP/Eraldo Peres)

Inheemse groepen in heel Brazilië protesteren tegen een voorstel om inheemse gezondheidsdiensten van de federale overheid over te dragen aan gemeenten. Honderden demonstranten in traditionele kledij en bodypaint dansten en baden tijdens een protest in Sao Paulo.



Een groep ging woensdagochtend 27 maart 2019 het gemeentehuis van de stad binnen en werd volgens een gemeenschapsleider met pepperspray bespoten. Ze deden een rituele dans in de hal voordat ze naar buiten gingen. Andere protesten vonden plaats in heel Brazilië.




Minister van Volksgezondheid Luiz Henrique Mandetta sprak vorige week over de sluiting van het Federale Bureau voor Inheemse Gezondheidszorg. Inheemse leiders zeggen dat het gespecialiseerde bureau hen kan ontvangen in inheemse talen, wat gemeenten niet kunnen.


President Jair Bolsonaro heeft gezegd, dat hij denkt dat inheemse mensen net als alle andere Brazilianen zijn en dat ze niet anders behandeld moeten worden en 'onderhouden moeten worden in reservaten zoals dieren in een dierentuin'.


(Suriname Mirror/g1.globo.com/FOX News/Twitter/amazonas1.com.br/YouTube)

Braziliaanse top surfster door bliksem gedood in oceaan voor kust Fortazela

Luzimara Souza, 23, bewusteloos uit het water getrokken en overlijdt in ziekenhuis



Een kampioens vrouwelijke surfer is overleden nadat ze werd getroffen door de bliksem tijdens een training in de oceaan in centraal Brazilië.

Luzimara Souza, 23, werd woensdagochtend 27 maart 2019 bewusteloos uit het water getrokken met een 17-jarige jongen nadat de bliksem op het strand van Leste-Oeste in Fortazela was ingeslagen.

Souza werd met spoed naar het ziekenhuis gebracht, maar stierf korte tijd later aan haar verwondingen, terwijl de tiener in een 'delicate' staat verkeeert, volgens lokale media.



Een video toont voorbijgangers die de oceaan in snellen om twee surfers te helpen de jongen uit het water te dragen.


Souza's moeder, Mara, legde uit dat haar dochter meestal op de plek surft en in het water was toen het begon te regenen. Ze zei, dat er in totaal zes mensen in het water waren toen de bliksem insloeg, waarbij verschillende anderen ook gewond raakten.

'De man die het water in ging om mijn dochter te redden, is hier in het ziekenhuis', voegde ze eraan toe.

Luzimara begon te surfen op 10-jarige leeftijd en haar trainer Jeova Rodrigues zei dat ze trainde voor het Braziliaanse Surfkampioenschap 2019. Rodrigues zegt, dat Souza in 2018 het Ceara-kampioenschap won en dat zij dit jaar de tweede werd op een van de podia van het nationale toernooi.

(Suriname Mirror/recordtv.r7.com/Daily Mail/Diario do Nordeste/Twitter)

Inwoners Venezolaanse hoofdstad Caracas stichten een agro-ecologische boerderij

Ze hebben groenten, vis en zelfs konijnen om te eten en te verspreiden onder de gemeenschap



In het hart van de Venezolaanse hoofdstad Caracas heeft een gemeenschap besloten om een agro-ecologische boerderij te creëren en hebben de regering en de bevolking opgeroepen om klaar te zijn voor de komende Amerikaanse sancties. 

Ze hebben groenten, vis en zelfs konijnen om te eten en te verspreiden onder de gemeenschap.

Ze zeggen dat er meer dan 20.000 projecten zijn zoals deze in Venezuela. Venezuela produceert slechts 20 procent van het voedsel dat het consumeert en een ommekeer tot landbouw is cruciaal voor hen om te overleven in het licht van hun politieke en economische crises.

 Al Jazeera's Teresa Bo rapporteert vanuit Caracas, Venezuela.



(Suriname Mirror/Al Jazeera)

Kremlin legt verzoek VS-president Trump naast zich neer om Venezuela te verlaten

'Aanwezige Russische militairen nemen niet deel aan militaire operaties'


Het Kremlin heeft het verzoek van de Amerikaanse president Donald Trump om Venezuela te verlaten, naast zich neergelegd. De Russen zeggen, dat ze volledig in hun recht staan met hun hulp aan het Zuid-Amerikaanse land. Bovendien zouden de aanwezige Russische militairen niet deelnemen aan militaire operaties. 

De Russische militairen zijn louter in Venezuela om de militaire samenwerking te bespreken, zo citeerde het Russische persbureau Interfax een militaire Venezolaanse attaché.

Venezolaanse media meldden begin deze week dat zondag twee vliegtuigen van de Russische luchtmacht met aan boord bijna 100 militairen en veel materieel waren geland op de internationale luchthaven bij de hoofdstad Caracas.

De Verenigde Staten waren er als de kippen bij en riepen Moskou op om de Russische troepen terug te trekken uit Venezuela. De Amerikaanse president Donald Trump zei nog, dat hij 'alle opties' in overweging zal nemen om ervoor te zorgen dat dat gebeurt.



'De Verenigde Staten zullen niet passief toekijken wanneer Rusland doorgaat met het verhogen van de spanningen', liet de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo nog weten.

De Russische ambassade in Caracas liet maandag 25 maart 2019 weten, dat er ‘niets geheimzinnigs’ aan de aanwezige troepen was. De aanwezigheid van de Russische militairen zou slechts een onderdeel zijn van overeenkomsten tussen Moskou en de Venezolaanse president Nicolas Maduro.



(Suriname Mirror/AD/CNN/YouTube/The Moscow Times)

Vrachtwagen rijdt in op groep mensen bij de stad Nahuala in Guatemala: 18 doden

(Bron foto: Twitter)
Een groep mensen was weg opgelopen, omdat iemand door een auto was aangereden


In de buurt van de stad Nahuala in Guatemala zijn 18 mensen om het leven gekomen nadat zij waren geschept door een vrachtwagen. Onder de doden zijn vrouwen en kinderen. Een groep mensen was de weg opgelopen, omdat iemand door een auto was aangereden. Toen ze bij het ongeluk gingen kijken, werden ze zelf aangereden door de vrachtwagen. 

Lichamen op het asfalt Er zijn ook meerdere gewonden. 'Het lijkt erop dat de vrachtwagenchauffeur de menigte niet heeft zien staan en over hen heen is gereden', zegt de woordvoerder van de lokale brandweer.



Op videobeelden is te zien hoe de lichamen van de doden over het asfalt verspreid liggen. Daaromheen roepen mensen in paniek om hulp.



Het dodental is in de loop van de dag naar beneden bijgesteld. Eerder werd gemeld dat er 32 doden zouden zijn gevallen.

President Jimmy Morales heeft op Twitter zijn medeleven betuigd aan de nabestaanden van de slachtoffers en hun toegezegd dat de overheid er alles aan zal doen om hen te helpen:




(Suriname Mirror/Al Jazeera/RTL Nieuws/Diario Correo/Twitter/elperiodico.com.gt/publinews.gt)

Suriname worstelt met controle op dragen reddingsvesten door passagiers korjalen

(Bron foto: Eigen foto Suriname Mirror)
Bij bootramp eind 2018 op Coppenamerivier droegen 12 verdronken opvarenden geen reddingsvest

Controle op dragen reddingsvesten laat drie maanden later nog steeds te wensen over


Suriname was in shock. President Desi Bouterse was ontstelt. Rond twee uur in de ochtend van vrijdag 28 december 2018 sloeg op de onstuimige Coppenamerivier een boot, een houten korjaal, met 31 opvarenden, om. Elf opvarenden verdronken, een vrouw wordt nog steeds vermist. Slechts twee opvarenden droegen een reddingsvest. Een ramp, een nationale dag van rouw, vlaggen even formeel half stok, berichtgeving van media vooral gericht op het leed bij- en de schrijnende verhalen van nabestaanden en niet op de reddingsvest-'problematiek' en toch een zekere geveinsde 'ontsteltenis' van de zijde van president Desi Bouterse en zijn team van ministers. Immers, de dood van de twaalf opvarenden had voorkomen kunnen worden wanneer overheid en boothouder hun verantwoordelijkheid hadden genomen en hadden toegezien op handhaving van wet- en regelgeving.

Sinds 2011 zijn boothouders namelijk bij wet verplicht passagiers een reddingsvest aan te bieden. Maar, toezicht ontbreekt, laat staan dat boothouders worden beboet voor het vervoeren van passagiers die geen reddingsvest (willen) dragen. De regering laat amper toezicht houden op handhaving en naleving van haar eigen wet- en regelgeving, met – dramatische – consequenties van dien. Daarenboven moeten vraagtekens geplaatst worden bij het handelen van de boothouder van de rampboot.

De man heeft passagiers zonder reddingsvest vervoerd en daarenboven besloot de man ook nog eens 's nachts te gaan varen (vertrek om elf uur donderdagavond 27 december, waarna drie uur later door zware golfslag de boot kapseisde), omdat de rivier dan niet zo 'woelig' zou zijn. Een fatale inschattingsfout.

Maar, de ramp heeft niet geleid tot concrete actie van de autoriteiten. Het bleef bij woorden. Wie eens gaat kijken bij bijvoorbeeld de Waterkant in Paramaribo ('de Platte Brug'), waar veerbootjes/korjalen dagelijks vele mensen vervoeren naar en van de overzijde van de verraderlijke Surinamerivier, kan met eigen ogen zien, dat bijna niemand een reddingsvest draagt en dat controle nagenoeg ontbreekt. Nu en dan wordt gecontroleerd door de Maritieme Autoriteit Suriname, MAS .
Hetzelfde kan worden waargenomen op trajecten in het binnenland, waar totaal geen sprake is van enig toezicht, laat staan controle. Let wel: in Suriname reizen veel mensen over het water, vooral in het binnenland, waar nauwelijks wegen zijn en bewoners van dorpen gebruik moeten maken van korjalen om van A naar B te reizen, ook veel schoolkinderen om naar school te kunnen gaan.

In Suriname houdt de Maritieme Autoriteit Suriname – ontstaan op 14 mei 1998 uit die Dienst voor de Scheepvaart, die op 25 maart 1982 voortkwam uit de op 1 juli 1947 opgerichte dienst Haven & Loodswezen – toezicht op de naleving van wettelijke voorschriften van de scheepvaart. Zij garandeert een veilige en efficiënte doorvaart van zeeschepen van en naar Suriname op basis van internationaal aanvaarde normen, regels en door Suriname geratificeerde verdragen. Het bedrijf streeft ernaar om de beste maritieme autoriteit van de regio te worden.

Tot haar kerntaken behoren onder meer het loodsen van zeeschepen van en naar de havens, uitvoeren van hydrografische metingen, in kaart brengen en markeren van de rivieren, opsporen van gezonken objecten en obstakels, registreren en keuren van vaartuigen die de Surinaamse wateren bevaren, onderzoeken van incidenten op de binnenwateren en toezicht houden op en het begeleiden van het verkeer op de Surinaamse binnen- en kustwateren.

In de verschillende wetten en regelingen met betrekking tot het waterverkeer in Suriname, zijn geen specifieke regels opgenomen voor privéboten.
Voor de, officiële veerboten – dat zijn vooral houten korjalen – gelden daarentegen wèl wettelijke regels, omdat zij vergunningplichtig zijn en moeten voldoen aan de vergunningsvoorwaarden. Hierin is onder andere opgenomen hoeveel passagiers aan boord mogen en dat die verplicht zijn reddingsvesten aan te trekken. De veerboten vallen onder de supervisie van de Maritieme Autoriteit van Suriname. De rampboot was geen reguliere veerboot en was ook niet gekeurd door de MAS. Veerboten mogen na zes uur 's avonds niet meer varen. Voor privéboten zijn geen specifieke regels.

De MAS liet in september 2011 weten, dat het dragen van een reddingsvest een verantwoordelijkheid is van de bootsman. 'De bootsman is verplicht de mensen een vest aan te bieden en als er geweigerd wordt, moet de schipper de passagier niet vervoeren.' Tot september 2011 zijn door de MAS alleen maar waarschuwingen gegeven aan bootsmannen wanneer veiligheidsregels niet werden nageleefd. Maar, op den duur zullen de waarschuwingen overgaan in boetes, waarschuwde de MAS. De MAS heeft in 2015 een voorlichtingscampagne gehouden over het dragen van een reddingsvest.

Ondanks de woorden van de MAS zijn de afgelopen jaren opvarenden van korjalen bij ongelukken verdronken, omdat zij geen reddingsvest droegen.
Vooral in het achterland gebeuren op het water nogal wat ongelukken. Daar lijken boothouders het reddingsvest te negeren. Zo verdronk een 11-jarige jongen op 21 november 2013 in de Saramaccarivier toen de boot waarin hij zat omsloeg. Het slachtoffer droeg geen reddingsvest. Twee zusjes van slechts anderhalf jaar en drie jaar verdronken op 5 december 2013 nadat de korjaal waarin ze zaten op de Boven-Marowijnerivier tegen een rots in de rivier voer en omsloeg. De peuters hadden geen reddingsvest om gekregen.
Drie mannen verdronken zondag 12 januari 2014 in de Marowijnerivier. De boot waarin zij zaten sloeg om. De mannen droegen geen reddingsvest.

Uit de praktijk blijkt vandaag de dag, dat desondanks nog steeds nauwelijks wordt gecontroleerd op het dragen van een reddingsvest. Het wachten is op een volgende ramp op een van de wateren van Suriname.

(Suriname Mirror, 28 maart 2019)

Suriname worstelt met controle op dragen reddingsvesten door passagiers korjalen

(Bron foto: Eigen foto Suriname Mirror)
Bij bootramp eind 2018 op Coppenamerivier droegen 12 verdronken opvarenden geen reddingsvest

Controle op dragen reddingsvesten laat drie maanden later nog steeds te wensen over


Suriname was in shock. President Desi Bouterse was ontstelt. Rond twee uur in de ochtend van vrijdag 28 december 2018 sloeg op de onstuimige Coppenamerivier een boot, een houten korjaal, met 31 opvarenden, om. Elf opvarenden verdronken, een vrouw wordt nog steeds vermist. Slechts twee opvarenden droegen een reddingsvest. Een ramp, een nationale dag van rouw, vlaggen even formeel half stok, berichtgeving van media vooral gericht op het leed bij- en de schrijnende verhalen van nabestaanden en niet op de reddingsvest-'problematiek' en toch een zekere geveinsde 'ontsteltenis' van de zijde van president Desi Bouterse en zijn team van ministers. Immers, de dood van de twaalf opvarenden had voorkomen kunnen worden wanneer overheid en boothouder hun verantwoordelijkheid hadden genomen en hadden toegezien op handhaving van wet- en regelgeving.

Sinds 2011 zijn boothouders namelijk bij wet verplicht passagiers een reddingsvest aan te bieden. Maar, toezicht ontbreekt, laat staan dat boothouders worden beboet voor het vervoeren van passagiers die geen reddingsvest (willen) dragen. De regering laat amper toezicht houden op handhaving en naleving van haar eigen wet- en regelgeving, met – dramatische – consequenties van dien. Daarenboven moeten vraagtekens geplaatst worden bij het handelen van de boothouder van de rampboot.

De man heeft passagiers zonder reddingsvest vervoerd en daarenboven besloot de man ook nog eens 's nachts te gaan varen (vertrek om elf uur donderdagavond 27 december, waarna drie uur later door zware golfslag de boot kapseisde), omdat de rivier dan niet zo 'woelig' zou zijn. Een fatale inschattingsfout.

Maar, de ramp heeft niet geleid tot concrete actie van de autoriteiten. Het bleef bij woorden. Wie eens gaat kijken bij bijvoorbeeld de Waterkant in Paramaribo ('de Platte Brug'), waar veerbootjes/korjalen dagelijks vele mensen vervoeren naar en van de overzijde van de verraderlijke Surinamerivier, kan met eigen ogen zien, dat bijna niemand een reddingsvest draagt en dat controle nagenoeg ontbreekt. Nu en dan wordt gecontroleerd door de Maritieme Autoriteit Suriname, MAS .
Hetzelfde kan worden waargenomen op trajecten in het binnenland, waar totaal geen sprake is van enig toezicht, laat staan controle. Let wel: in Suriname reizen veel mensen over het water, vooral in het binnenland, waar nauwelijks wegen zijn en bewoners van dorpen gebruik moeten maken van korjalen om van A naar B te reizen, ook veel schoolkinderen om naar school te kunnen gaan.

In Suriname houdt de Maritieme Autoriteit Suriname – ontstaan op 14 mei 1998 uit die Dienst voor de Scheepvaart, die op 25 maart 1982 voortkwam uit de op 1 juli 1947 opgerichte dienst Haven & Loodswezen – toezicht op de naleving van wettelijke voorschriften van de scheepvaart. Zij garandeert een veilige en efficiënte doorvaart van zeeschepen van en naar Suriname op basis van internationaal aanvaarde normen, regels en door Suriname geratificeerde verdragen. Het bedrijf streeft ernaar om de beste maritieme autoriteit van de regio te worden.

Tot haar kerntaken behoren onder meer het loodsen van zeeschepen van en naar de havens, uitvoeren van hydrografische metingen, in kaart brengen en markeren van de rivieren, opsporen van gezonken objecten en obstakels, registreren en keuren van vaartuigen die de Surinaamse wateren bevaren, onderzoeken van incidenten op de binnenwateren en toezicht houden op en het begeleiden van het verkeer op de Surinaamse binnen- en kustwateren.

In de verschillende wetten en regelingen met betrekking tot het waterverkeer in Suriname, zijn geen specifieke regels opgenomen voor privéboten.
Voor de, officiële veerboten – dat zijn vooral houten korjalen – gelden daarentegen wèl wettelijke regels, omdat zij vergunningplichtig zijn en moeten voldoen aan de vergunningsvoorwaarden. Hierin is onder andere opgenomen hoeveel passagiers aan boord mogen en dat die verplicht zijn reddingsvesten aan te trekken. De veerboten vallen onder de supervisie van de Maritieme Autoriteit van Suriname. De rampboot was geen reguliere veerboot en was ook niet gekeurd door de MAS. Veerboten mogen na zes uur 's avonds niet meer varen. Voor privéboten zijn geen specifieke regels.

De MAS liet in september 2011 weten, dat het dragen van een reddingsvest een verantwoordelijkheid is van de bootsman. 'De bootsman is verplicht de mensen een vest aan te bieden en als er geweigerd wordt, moet de schipper de passagier niet vervoeren.' Tot september 2011 zijn door de MAS alleen maar waarschuwingen gegeven aan bootsmannen wanneer veiligheidsregels niet werden nageleefd. Maar, op den duur zullen de waarschuwingen overgaan in boetes, waarschuwde de MAS. De MAS heeft in 2015 een voorlichtingscampagne gehouden over het dragen van een reddingsvest.

Ondanks de woorden van de MAS zijn de afgelopen jaren opvarenden van korjalen bij ongelukken verdronken, omdat zij geen reddingsvest droegen.
Vooral in het achterland gebeuren op het water nogal wat ongelukken. Daar lijken boothouders het reddingsvest te negeren. Zo verdronk een 11-jarige jongen op 21 november 2013 in de Saramaccarivier toen de boot waarin hij zat omsloeg. Het slachtoffer droeg geen reddingsvest. Twee zusjes van slechts anderhalf jaar en drie jaar verdronken op 5 december 2013 nadat de korjaal waarin ze zaten op de Boven-Marowijnerivier tegen een rots in de rivier voer en omsloeg. De peuters hadden geen reddingsvest om gekregen.
Drie mannen verdronken zondag 12 januari 2014 in de Marowijnerivier. De boot waarin zij zaten sloeg om. De mannen droegen geen reddingsvest.

Uit de praktijk blijkt vandaag de dag, dat desondanks nog steeds nauwelijks wordt gecontroleerd op het dragen van een reddingsvest. Het wachten is op een volgende ramp op een van de wateren van Suriname.

(Suriname Mirror, 28 maart 2019)

Hoe serieus zijn Shaif Basier en zijn politieke beweging ‘Suriname 2 the Next level-Lijst Basier’?

Basier heeft waarschijnlijk zijn deadline om 10.000 ondersteuners te vinden niet gehaald

- Vlotte prater verschuift deadline van 30 maart naar 30 juni - Bij niet halen deadline zou hij stoppen met zijn 'partij'
- Basier beweert 'grote, onvoldoende besproken problemen en obstakels' in de Surinaamse democratie te ondervinden...


Shaif Basier, trekker van de jonge politieke beweging ‘Suriname 2 the Next level-Lijst Basier’, kan geen duidelijkheid geven over het aantal personen dat de beweging ondersteunt. Er was een deadline gesteld om per 30 maart 2019 tienduizend personen zowel lokaal als uit de diaspora achter zich te krijgen voor onder meer financiële ondersteuning. Anders zou de organisatie ermee stoppen. Deze deadline had Basier vorig jaar november gesteld tijdens een persconferentie bij de proclamatie. Nu heeft hij besloten een nieuwe deadline in te stellen: 30 juni 2019, zo meldt de Ware Tijd vandaag, donderdag 28 maart 2019.

Of dit betekent dat het streefaantal ondersteuners niet is gehaald, wil Basier niet concreet beantwoorden. Het blijft bij de mededeling dat de beweging 'duizenden ondersteuners' binnen en buiten Suriname heeft.

'Om strategische, campagnetechnische redenen doen wij geen uitlatingen over precieze aantallen, maar ons minimumstreven van vijfduizend in Suriname en vijfduizend in de diaspora hebben wij ruim overschreden.' Dat dan toch de deadline wordt verschoven, gebeurt niet zomaar. 'Onder meer op verzoek van vele financieel minderbedeelden en om diverse schokkende redenen', zegt Basier. Als hoofdreden noemt hij 'grote, onvoldoende besproken problemen en obstakels' in de Surinaamse democratie. Als enkele van de obstakels noemt hij onder meer het algemeen wantrouwen in politici en negatieve repercussies bij uitspreken van politieke voorkeur.

'De informatie over deze obstakels wisten wij grotendeels niet in zoveel detail tijdens onze persconferentie in november.'

Of de beweging nog door zal gaan na de nieuwe deadline, hangt niet meer af van het aantal ondersteuners dat zij achter zich krijgt, zoals bij de proclamatie was gesteld. Basier: 'Doorgaan na 30 juni zal nu dus alleen kunnen indien de kiezers nog veel meer zelf samen gaan doen om aanwezige obstakels in onze democratie op te ruimen.'

Stichting Centre for Public Affairs Suriname verliest Kort Geding inzake niet betalen Rij- en Voertuigenbelasting

Rechter in Kort Geding: 'De belangen van de burgers zijn niet geschaad'

Stichting Centre for Public Affairs Suriname gaat in hoger beroep 


De rechter in Kort Geding heeft vanochtend, donderdag 28 maart 2019, de vordering van Anand Biharie, Stichting Centre for Public Affairs Suriname, ondersteund door Strei! om de Rij- en Voertuigenbelasting niet te voldoen afgewezen. Volgens de rechter zijn er geen gronden voor deze vordering. De belangen van de burgers zouden niet zijn geschaad. Dit meldt Starnieuws.

Anand Biharie, Stichting Centre for Public Affairs Suriname, ondersteund door Strei!, had het Kort Geding aanhangig gemaakt. Aan de rechter werd gevraagd de rechtswerking van deze belasting te schorsen.

Biharie zegt het niet eens te zijn met de argumenten van de rechter. Het vonnis op papier wordt afgewacht, waarna beroep zal worden getekend. Biharie vindt dat de rechter de gronden onvoldoende gewogen heeft. Er is een verschil van inzicht, stelt hij.

Biharie zegt dat zolang de zaak nog zal dienen in hoger beroep burgers de belasting niet hoeven te betalen.

Intussen heeft het ministerie van Financiën bekendgemaakt, dat tot nu toe Srd 52 miljoen is betaald aan Rij- en Voertuigenbelasting. Het gehele bedrag zal gebruikt worden voor diverse hoognodige infrastructurele werken, ook in de districten. De controle zal in de tweede helft van dit jaar plaatsvinden, nadat er enkele aanpassingen zijn gepleegd.

Inbeslagname lading boot op Marowijnerivier, was geen militaire actie, maar optreden Franse douane

(Bron foto: franceguyane.fr)
'De mensen wilden niet aangeven van waar ze waren vertrokken en wat hun eindbestemming was'


Het onlangs in beslag nemen van een lading van een boot op de Marowijnerivier, was geen militaire actie maar een optreden van de Franse douanedienst. Het bleek te gaan om smokkelwaar. Dat zegt een functionaris van de Franse ambassade in Paramaribo vandaag, donderdag 28 maart 2019, in  de Ware Tijd. 

De in beslag genomen goederen zouden bederven en zijn daarom volgens de functionaris geschonken aan sociale instellingen. Over de andere smokkelspullen moet de Franse autoriteit nog een besluit nemen. De boot, met daarin passagiers, heeft de douanedienst laten gaan. 'De mensen wilden niet aangeven van waar ze waren vertrokken en wat hun eindbestemming was', zegt de medewerker. De boot was nabij het Franse dorp Apatou toen de bootsman werd gemaand om aan te meren.

De gezamenlijke militaire patrouilles van Suriname en Frankrijk zijn voorlopig stopgezet. Critici hebben de recente actie afgekeurd en wezen erop, dat de Fransen zich niet houden aan afspraken. Waarschijnlijk wisten ze niet dat het ging om Franse douaniers.

De Commissie 10 Oktober 2018 zei 24 maart - met verwijzing naar het jongste voorval - in een verklaring dat duidelijk is gebleken dat de Fransen geen respect hebben voor de Surinaamse autoriteiten. 'Deze keer hebben de Fransen de boot niet vernield, maar de lading, het geld en goud van de bootsman in beslag genomen. De boot is vrijgegeven vanwege het feit dat de overige passagiers verder moesten gaan. Indien er geen andere passagiers in de boot waren, was de kans zeer groot dat de boot niet vrij zou worden gegeven', staat in het bericht.

Verder stelt de commissie, dat indien het gedrag van de Fransen zich blijft voortzetten, de kans groot is dat zaken op een dag uit de hand lopen. De mensen zullen het heft in eigen handen nemen, omdat zij van mening zijn dat ze aan hun lot worden overgelaten door de Surinaamse regering. 'De mensen zullen zorgen voor hun eigen bescherming, omdat zij niet meer van plan zijn om zonder slag of stoot hun zuur verdiende waarden op zeer verwerpelijke wijze aan de Fransen over te dragen. De gevolgen zullen vermoedelijk dan niet te overzien zijn.'

De regering heeft eerder besloten de gezamenlijke patrouilles met de Fransen op te schorten totdat de definitieve vaststelling van de grens in de Marowijnerivier heeft plaatsgevonden. Op 25 september en 23 oktober 2018 en 27 februari hebben Franse militairen, op instructie van het Franse Openbaar Ministerie, eigendommen van burgers vernield en in brand gestoken.

Twee verdachten uit Bigi Poika in zaak dodelijke mishandeling militair Van der Clous vrijgelaten

(Bron foto: Facebook)
Politie zoekt de man die het slachtoffer fatale slag heeft toegebracht...

Kapitein Ivanildo Ijoenakame van Bigi Poika: 'Er wordt veel geschreven op social media dat niet op waarheid berust'


Twee inwoners van Bigi Poika die gisteren waren aangehouden in verband met de dodelijke mishandeling van de 34-jarige militair Clifton van der Clous zijnin vrijheid gesteld. Hun aandeel is niet van dien aard, dat ze vastgehouden kunnen worden. Dat zegt Petrus Wasimin, hoofd recherche van de Militaire Politie (MP) vandaag, donderdag 28 maart 2019, in de Ware Tijd. De twee mannen hadden zich gemeld bij de afdeling Kapitale Delicten. 

De politie is nog op zoek naar de man die het slachtoffer de fatale slag heeft toegebracht. Hij zou de militair met een stuk hout hebben bewerkt waardoor Van der Clous hersenletsel opliep. Vermoed wordt, dat deze verdachte verder het binnenland in is gevlucht.

'Als hij op de vlucht is, weet hij precies wat hij heeft gedaan, want iemand gaat niet zomaar vluchten. Als ze hem hebben gevonden, zullen we zien hoeveel daders er nog zijn', zegt Brigitte Parana, nicht van Van der Clous. Zij zegt dat de familie ervoor zal waken dat het recht zegeviert en ziet graag dat de politie haar uiterste best doet om de dader(s) in de kraag te vatten.

Van der Clous ging in de nacht van vrijdag op zaterdag naar een 'dede oso' te Bigi Poika toen hij een dorpeling die een bromfiets bestuurde aanreed en doorreed. Hij werd echter door boze mensen toegetakeld.

De militair wordt maandag begraven te Wanica. Van der Clous laat zijn vrouw, twee zonen van tien en zeven jaar en een dochter van één jaar achter.

Kapitein Ivanildo Ijoenakame van Bigi Poika wil nog niet veel zeggen over het voorval, omdat hij naar zijn zeggen het politieonderzoek niet wil verstoren. 'Zodra de politie haar werk heeft gedaan, zullen we publiekelijk uitkomen, want er wordt veel geschreven op social media dat niet op waarheid berust', aldus Ijoenakame.

Media berichten graag als eerste, hoe onzorgvuldig ook en primeur-geil, nieuws

(Bron foto: Facebook)
Een dode man in centrum Paramaribo aangereden door auto die vervolgens doorreed of mishandeld met een stuk hout...

Scoringsdrift, het brengen van een primeur, bij media lijkt belangrijker dan zorgvuldige berichtgeving c.q. journalistiek


De scoringsdrift van bepaalde Surinaamse online media om als eerste iets te berichten over een verkeersongeluk of misdrijf heeft weinig van doen met serieuze journalistiek. Die media kunnen niet het geduld opbrengen om bijvoorbeeld te wachten op een formeel persbericht van het Korps Politie Suriname. Die media gaan over tot zeer afkeurenswaardige onzorgvuldige berichtgeving, dat later moet worden gecorrigeerd.

Waterkant.net bericht vandaag, donderdag 28 maart 2019, dat een voetganger woensdagavond rond negen langs de kant van de weg in het centrum van Paramaribo op de hoek van de Maagdenstraat en de Heiligenweg, nadat hij, volgens omstanders, was aangereden door een auto.
De automobilist zou zijn doorgereden nadat hij de voetganger met zijn auto had geraakt. Het slachtoffer zou nog enkele meters hebben kunnen lopen, maar zakte daarna in elkaar, zo bericht Waterkant.net. 'De Surinaamse politie was ter plekke aanwezig evenals een ambulance. Volgens de eerste berichten zou de voetganger zijn overleden. Maar dat is nog niet bevestigd. Later meer', zo schrijft de Nederlandse website.

Enige tijd later volgden deze teksten onder het bericht:
'UPDATE: andere bronnen melden dat de man mishandeld zou zijn met een stuk hout.
UPDATE 2: Het gaat om een 64-jarige man die levenloos door de politie werd aangetroffen voor Telesur Vailliantplein in de stad. Er kwam bloed uit zijn neus en mond. Volgens de politie is de doodsoorzaak nog onduidelijk. Het lijk is in beslag genomen en het onderzoeksteam van de politie is ingeschakeld. Onderzoek moet uitwijzen of de man door inwendige kneuzingen of natuurlijke dood is overleden.'

De Nederlandse nieuwswebsite Dagonline.nl meldt: 
'Een man is woensdagavond dood aangetroffen nabij de Heiligenweg, in de binnenstad van Paramaribo, Suriname. Hoe de man is overleden, is vooralsnog onduidelijk. Omstanders melden aan deze website, dat aan de hand van de verwondingen die de man heeft, het vermoeden bestaat dat hij door iemand is mishandeld. Een andere omstander vertelt, dat de man is aangereden en dat de automobilist is doorgereden. De man had een hoofdwond en vertoonde geen teken van leven meer toen de hulpdiensten arriveerde.'

De Ware Tijd schrijft gisteravond iets over tien uur (een uur na het voorval...) op haar website:
'Een man van creoolse afkomst is woensdagavond nabij Telesur aan de Heiligenweg dood aangetroffen. Volgens ooggetuigen is hij door iemand met een zwaar voorwerp tegen zijn hoofd geslagen.
Het slachtoffer toonde geen tekenen van leven toen de ambulance ter plekke kwam.'

Het Korps Politie Suriname had om tien uur vanochtend nog geen persbericht uitgebracht. Genoemde websites laten dus hun lezers in het ongewisse over waaraan  het slachtoffer is overleden. Scoringsdrift, het brengen van een primeur, bij deze media lijkt belangrijker dan zorgvuldige berichtgeving c.q. journalistiek.

https://www.politie.sr/manspersoon-bewusteloos-aangetroffen/


(Suriname Mirror)

Gajadien (VHP): 'Bureau voor de Staatsschuld moet Srd 760,1 miljoen voorschotten aan Staat op juiste datum boeken'

'Zorgelijk, dat regering in totaal Srd 150 miljoen in omloop heeft gebracht in de economie'


Assembleelid Asiskumar Gajadien (VHP) vindt, dat het Bureau voor de Staatsschuld een correctie moet plegen en de Srd 760,1 miljoen aan voorschotten aan de Staat op de juiste datum moet boeken. Minister Gillmore Hoefdraad van Financiën zei deze week in De Nationale Assemblee, dat op 31 januari de overeenkomst is opgezegd om niet meer monetair te financieren. 

'Maar met het schrijven van een brief naar de Centrale Bank is het geld nog niet op je rekening', stelt Gajadien vandaag, donderdag 28 maart 2019, op Starnieuws. De politicus benadrukt, dat er vertrouwen moet zijn in instituten. Er zijn al heel wat twijfels geopperd over het bijhouden van de schulden en het overschrijden van het obligoplafond.

Nu staat in feite in de boeken, dat de vorige governor Glenn Gersie de gelden heeft overgemaakt, terwijl op 8 februari volgens de weekstaat van de Centrale Bank de post openstaat. 'Als deze kwestie niet wordt gecorrigeerd, zullen de statistieken van beide instituten niet betrouwbaar zijn.'

Eerder heeft econoom Jim Bousaid ook gevraagd om de boeking correct te plegen. De huidige governor, Robert van Trikt, heeft de Srd 760,1 miljoen ook niet geboekt op 1 maart, maar op 8 maart. Hij heeft aangegeven, dat op basis van artikel 21 van de Bankwet hij geen bezwaar heeft tegen monetaire financiering van 10% op basis van de lopende rekening van de goedgekeurde begroting voor 2018.

Intussen heeft Gersie ook publiekelijk ontkend, dat hij het geld heeft overgeboekt op de rekening van de Staat. Gajadien voert aan dat volgens de definitie van de Staatsschuld, pas de schuld geboekt kan worden als de dekking door de Staat is gegeven. In januari was er nog geen schatkistpromesse uitgegeven. Feit is dat de boeking door de Centrale Bank pas op 8 maart heeft plaatsgevonden.

Het Assembleelid vindt dat de correctie alsnog moet komen. Overigens heeft de regering nog Srd 50 miljoen getrokken van de voorschotten. In totaal is Srd 150 miljoen in omloop gebracht in de economie door de regering. Gajadien vindt deze ontwikkeling zorgelijk.

Corrupte agent Donovan A. spil in meerdere onderzoeken - 'Alles wijst erop dat politie het Surikartel op de huid zit'

Politie onderzoekt een witwaslijn van Den Haag naar Paramaribo

(Bron foto: Crimesite.nl)
- Enorme hoeveelheden contanten in spookwoningen mogelijk geld dat met handel in cocaïne vanuit Suriname is verdiend
- Het geld zou in Nederland en in Suriname worden witgewassen in vastgoed en horecagelegenheden


Politie-inspecteur Donovan A. (36), uit Rijswijk, de spil in het onderzoek Abeka naar criminele pakhuizen in Den Haag, blijkt al langer onder het vergrootglas te liggen, aldus De Telegraaf vandaag, donderdag 28 maart 2019. A. heeft een bedrijf met de naam ‘Mr. Donovan Entertainment’, dat beveiliging regelt op feesten. Hij werkt nu 9 jaar bij de politie. Daarvoor was hij veiligheidsadviseur voor het ministerie van Justitie en Veiligheid.

De Rijksrecherche startte vorig jaar al een onderzoek naar hem op verdenking van meerdere strafbare feiten. Dat blijkt uit een intern bericht, dat is verspreid binnen de politieorganisatie en is gisteravond bevestigd door een woordvoerder van de korpsleiding.
De politieman, inspecteur dicht bij de korpsleiding en werkzaam op het hoofdbureau in Den Haag, is hoofdverdachte in een onderzoek naar topcriminelen.


A. werd op 5 maart opgepakt bij een onderzoek naar zogenoemde spookwoningen in de wijk Ypenburg, waarbij 6,5 miljoen euro aan contanten, wapens en drugs zijn gevonden. Hij wordt verdacht van witwassen. 'Naar deze beleidsmedewerker deed de Rijksrecherche al langere tijd onderzoek, naar andere strafbare feiten', aldus volgens De Telegraaf het vertrouwelijke, interne bericht. Om welke feiten het gaat, is onduidelijk.

Onderzoek Abeka is een zaak van ongekende omvang. Zo onderzoekt de politie een witwaslijn van Den Haag naar Paramaribo. Enorme hoeveelheden contanten die zijn gevonden in de spookwoningen zouden afkomstig zijn van geld dat met de handel in cocaïne vanuit Suriname is verdiend. Het geld zou in Nederland en in Suriname worden witgewassen in vastgoed en horecagelegenheden. Een van de hoofdverdachten uit het onderzoek, de 43-jarige Nootdorper Satishkoemar F., heeft net als Donovan A. een Surinaamse achtergrond. Ook andere verdachten in de zaak hebben die. Alles wijst erop dat de politie het beruchte 'Surikartel' op de huid zit, aldus De Telegraaf vandaag, In de laatste twee jaar is de omvang van de smokkel van coke via het land geëxplodeerd.

Ook het corruptie-aspect maakte het onderzoek, dat vanwege de hoge gevoeligheid een ’bunkeronderzoek’ wordt genoemd, belangrijk. Er hangt een arrestatie van een tweede politiemedewerker in de lucht. Het gaat om een contact van Donovan A., die zich naast het politiewerk heeft bezighouden met het organiseren van feesten.

De advocaat van Donovan A., Anno Huisman, laat weten dat hij niet mag reageren, omdat zijn cliënt onder beperkingen vastzit.

Van de achttien verdachten die op dinsdag 5 maart zijn aangehouden, zitten nog negen vast. Een van de hoofdverdachten is vastgoedondernemer Anthony van H. (57) uit Zoetermeer. Nootdorper F. zou via zijn bedrijf woningen gehuurd en weer verhuurd hebben aan spookbewoners. Donovan A. en Anthony van H. hadden volgens het Openbaar Ministerie (OM) samen met hoofdverdachte F. een ander bedrijf. Ook via dit bedrijf zouden woningen zijn gehuurd en verhuurd aan spookbewoners. De drie verdachten kregen volgens het OM huur in contanten en wasten dit via de bedrijven wit.

(Suriname Mirror/De Telegraaf/Crimesite.nl/YouTube)

Partnerschap tussen Maduro & Curiel’s Bank (MCB) en Fundashon Bon Intenshon (FBI) definitief

'Fundashon Bon Intenshon heeft jaar in, jaar uit laten zien dat Curaçao in staat is tot een organisatie die tot ver over de grenzen bewondering oogst'


Na jaren incidenteel al nauw te hebben samengewerkt, gaan Maduro & Curiel’s Bank (MCB) en Fundashon Bon Intenshon (FBI) - voor diverse positieve projecten die er per jaar worden gerealiseerd - een partnerschap met elkaar aan. MCB-directeur Chicu Capriles en FBI-voorzitter Gregory Elias hebben de samenwerking reeds bezegeld, zo meldt het Antilliaans Dagblad vandaag, donderdag 28 maart 2019.

In het kader van het streven van de MCB om meer aandacht te schenken aan de diversiteit aan positieve ontwikkelingen voor het eiland, heeft de bank dit jaar besloten om zijn relatie met de stichting van Elias nader uit te bouwen. Dat geldt met name voor de concrete, terugkerende en steeds weer succesvolle projecten, zoals dit jaar weer het Curaçao International Film Festival Rotterdam (10-14 april), het Curaçao BlueSeas Festival (19 en 20 april), het Festival di Pueblo (2 juli) met een sterk lokaal karakter, het meest legendarische Curaçao North Sea Jazz Festival (27-29 augustus) en Kaya Kaya (augustus en december).

'Elk van deze evenementen van klasse zorgen voor het positief uitdragen van de reputatie van Curaçao en betekenen een waardevolle bijdrage aan de economie, het toerisme in het bijzonder, nog afgezien van het feit dat het de lokale bevolking een unieke kans biedt kennis te nemen van een variëteit aan interessante en vaak innovatieve culturele uitingen van internationale faam', zo laat de MCB in een schriftelijke verklaring weten.

De bank stelt, dat Fundashon Bon Intenshon jaar in, jaar uit al heeft laten zien dat Curaçao in staat is tot een organisatie die tot ver over de grenzen bewondering oogst.

'Daarom is het des te meer aan te raden om de stichting metterdaad te steunen om zo de continuïteit ervan een handje te helpen. Het past bovendien geheel in het beleidsuitgangspunt van good corporate governance en de sociale verantwoordelijkheid van de MCB om hier een belangrijke bijdrage aan te leveren.'

Staten Curaçao akkoord met een parlementaire enquête over meerkosten bouw HNO

'Nu komt Curaçaose gemeenschap te weten waar het geld heen is gegaan'


De Staten zijn dinsdag akkoord gegaan met een parlementaire enquête over de meerkosten waarmee de constructie van het nieuwe ziekenhuis gepaard gaat, voorheen bekend als Hospital Nobo Otrobanda (HNO), tegenwoordig als Curaçao Medical Center (CMC). De parlementaire enquête is een initiatief van de fracties van MFK, Kòrsou di Nos Tur (KdNT) en Movementu Progresivo in de Staten, die op 6 oktober 2018 hiervoor een verzoek hebben ingediend bij Statenvoorzitter William Millerson (PAR). 

'Nu komt de Curaçaose gemeenschap te weten waar het geld voor de constructie van het nieuwe ziekenhuis heen is gegaan', zo stelt Statenlid Jacinta Constancia (MFK), aldus het Antilliaans Dagblad vandaag, donderdag 28 maart 2019. 'We hopen dat de Statenvoorzitter spoedig een centrale commissievergadering oproept om de nodige voorbereidingen te treffen voor de parlementaire enquête.'

Minister Suzy Camelia-Römer (PIN) van Gezondheid, Milieu en Natuur en ministeriële toezichthouder van het project, Stanley Betrian, die zich eerder herhaaldelijk kritisch hebben uitgelaten over de meerkosten die zijn gemaakt bij de constructie van het nieuwe ziekenhuis, hebben ook aangegeven een parlementaire enquête te zullen steunen, indien deze aangevraagd zou worden.

Met betrekking tot het HNO-project zijn inmiddels al verschillende onderzoeken aangevraagd. Eerder is zowel de Algemene Rekenkamer als Soab ingeschakeld, zijn er tussentijdse evaluatierapporten uitgebracht en zijn een nulmeting en feitenonderzoek door een onafhankelijke commissie - met leden gekozen door zowel de coalitie als de oppositie - aangekondigd. In dit laatste konden de leden van de oppositie zich niet vinden.

'Het is de taak van de Staten om de regering te controleren en de omvang van de constructie van het nieuwe ziekenhuis met meerkosten van meer dan 200 miljoen gulden is een ernstige zaak die de Staten heel serieus nemen en in dezen dan ook hun verantwoordelijkheid nemen',aldus Constancia.