donderdag 5 maart 2015

Den Blauwvinger: Extra betalen in Surinaamse taxi voor je boodschappen

COLUMN: Meter in taxi prima, maar kom niet aanzetten met extra Srd voor 'vracht'


'Goedemiddag, zijn er wagens binnen? Kunt u er eentje sturen naar de .....?' Zo wordt in Suriname over het algemeen gebeld naar een taxibedrijf om een taxi te bestellen. Het wemelt in Paramaribo van de taxi's, maar niet als zodanig herkenbaar. Vaak zijn het kleine bedrijfjes, her en der, overal, die de meest gammele wagens als taxi's laten rijden. Sinds enige tijd is er echter een paar grotere bedrijven dat werkelijk de naam taxibedrijf kan voeren. Daaronder ook een onderneming die ondertussen beeldbepalend is geworden in Suriname. Opvallende gele taxi's met heuse lichtreclames op het dak  à la 'American yellow cabs'.

Een bedrijf waarvan de taxi's nu zelfs meters hebben. Als passagier kun je tijdens de rit zijn waar je aan toe bent als het om de ritprijs gaat.
'Het starttarief is zeven Surinaamse dollars van zes uur 's morgens tot negen uur 's avonds tot en met een afstand van tweeënhalve kilometer. Daarna begint de meter te lopen. Voor elke kilometer wordt daarna Srd (Surinaamse dollar) 2,24 op het basistarief bijberekend. De klant betaalt dus voor de gereden afstand en niet voor de duur van de rit. Het enige moment waarop men betaalt voor de duur, is bij de wachttijd', zei de eigenaar 29 oktober vorig jaar in gesprek met de Ware Tijd. 'Ook komt het voor dat passagiers bij verschillende winkels stopt en gaat winkelen. Dan telt de meter bij elke minuut Srd 0,50 op. Wij werken met de afstand.'

Een grote anarchistische bende
Dit zou bij ieder taxibedrijf zo moeten zijn. Maar, in de Surinaamse taxiwereld is het een grote anarchistische bende. Chauffeurs lijken maar wat te doen en hun werk niet serieus te nemen. Chauffeurs die zich niet gedragen en er niet uit zien als chauffeurs, verre van dat. Luide muziek in de taxi. Nauwelijks beenruimte voor passagiers in veel te kleine taxi's. Overal verschillende rittarieven. Kleine taxibedrijfjes langs de kant van een weg, taxi's geparkeerd in een berm, chauffeurs rondhangend en wachten op een belletje. Klant. Her en der bordjes langs wegen met telefoonnummers van obscure zogenoemde taxibedrijfjes.

Betalen voor een paar boodschappentassen?
Er zijn zelf taxichauffeurs die het onfatsoen hebben om extra Surinaamse dollars, pas aan het einde van een rit, zonder vooraankondiging, te vragen bovenop de ritprijs als je als passagier een paar boodschappen bij je hebt, zoals goed gevulde rode stoffen Choi's tassen of plastic gele Jumbo-zakken. Als passagier wordt je gewoon aan het einde van een rit bovenop de ritprijs geld gevraagd voor je bagage. Dat extra kan variëren van 3.50 tot 5.00 Surinaamse dollar. Betalen voor je bagage? Het moet niet gekker worden. Je moet als passagier alleen voor de ritprijs betalen, ongeacht de hoeveelheid tassen of andere bagage die je bij je draagt. Als een passagier een taxi instapt met twee of drie andere mensen, dan vraagt een taxichauffeur toch ook niets extra's.....?

Het lef hebben om als taxichauffeur een passagier extra in rekening te brengen, bovenop de ritprijs, voor een paar tassen of andere zaken, gaat alle perken van fatsoen en normaal klantvriendelijk gedrag te buiten. Het slaat ook nergens op. Als taxichauffeur dien je passagiers van A naar B te vervoeren. Dat is het en geen flauwekul door een klant meer dan de normale ritprijs te vragen, omdat die in de stad wat boodschappen heeft gedaan.

Ook een file kan plotseling de ritprijs verhogen aan het einde van de rit
Maar, dat is nog niet alles in de Surinaamse vrijgevochten krakkemikkige taxiwereld. Beland je als passagier in een taxi in een file, dan loop je ook nog eens het risico dat de chauffeur extra in rekening gaat brengen, enkel en alleen omdat je als passagier buiten je schuld om in een file bent beland. Te zot voor worden. Een file hoort gewoon bij het beroepsrisico van een taxichauffeur. Als je als taxichauffeur een hekel hebt aan files, dan had je een ander beroep moeten kiezen. Immers, files horen vandaag de dag bij het dagelijkse straatbeeld in en rond de stad, Paramaribo, en ze worden alleen maar meer en langer. Ook ondergelopen wegen en straten. Ook gaten en kuilen in zandwegen. Chauffeurs jammeren zelfs hardop als ze met hun klanten in een file terecht zijn gekomen. Maar, een taxichauffeur moet gewoon zijn werk doen en de klant de gewone ritprijs laten betalen. De extra's belanden ook nog eens in de eigen zak. Feitelijk een vorm van corruptie die afgestraft zou moeten worden.

Corrupte taxichauffeurs duiken overal op
Bij een goed bekend staande taxionderneming zou je dergelijke praktijken niet horen te verwachten. Maar, ook daar blijken corrupte chauffeurs rond te rijden die het niet zo nauw nemen met de eigen bedrijfsprotocollen. Ook daar rijden chauffeurs rond, die er niet voor terugdeinzen om een klant extra in rekening te brengen voor een paar boodschappentassen, zogenaamd vracht. Het zijn rotte appels, dergelijke chauffeurs. Maar, dergelijke rotte appels zou de eigenaar van een taxionderneming uit het bedrijf moeten verwijderen. Toch gebeurt dat niet. De rotte appels kunnen rond blijven rijden en misbruik blijven maken van klanten met bagage.

De aanwezigheid van een meter in een taxi is nog geen garantie voor een passagier, dat er een fatsoenlijke chauffeur aan het stuur zit. Een meter voorkomt zeker niet de ongemanierde brutaliteit om bij een klant zijn of haar bagage aan het einde van een rit in rekening te brengen bovenop de ritprijs. U bent gewaarschuwd, heeft u bagage, tassen, vraag eerst de taxichauffeur of hij of zij daar extra voor in rekening brengt zodat u niet op de plaats van bestemming onaangenaam wordt verrast.

Hoogachtend,
Den Blauwvinger
05 maart 2015
Amsterdam-Paramaribo