(Bron foto: EFE) |
'Export van lichte voertuigen in 2017 overschrijdt de beste historische niveaus voor elk jaar'
Mexico registreerde opnieuw een nieuw record in de voertuigproductie in februari en met meer dan 600.000 eenheden in de eerste twee maanden van het jaar, overtrof het Brazilië, ondanks het lichte herstel van Brazilië, als de grootste autofabrikant in Latijns-Amerika.
In februari 2018 werden in Mexicaanse auto-assemblagebedrijven in totaal 328.000 eenheden vervaardigd, een stijging van 6,2 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, wat gerechtvaardigd is in de dubbelcijferige groei van de export (275 duizend auto's, 11,2 procent meer).
De binnenlandse verkoop daalde met 7,2 procent, maar dit heeft het recordniveau van Mexico's autoproductie niet beïnvloed, aldus de Mexicaanse Vereniging van de Automobielindustrie (AMIA, Asociación Mexicana de la Industria Automotriz). De AMIA, die de leidende bedrijven in de sector vertegenwoordigt, heeft haar cijfers voor 2017 herzien en heeft opgemerkt dat de 'export van lichte voertuigen vorig jaar de beste historische niveaus voor elk jaar overschreed', met 3,2 miljoen eenheden.
Gegevens van de Mexicaanse automobielsector suggereren, dat het land het jaar opnieuw zal afronden als de leider in Latijns-Amerika in productie, hoewel in Brazilië, waar de economie in 2017 voor het eerst na twee jaar recessie groeide, ze verbeteringen beginnen te voelen. In februari werden 213.000 eenheden geproduceerd, 6,2 procent meer dan dezelfde maand vorig jaar en tot nu toe hebben de Braziliaanse fabrieken dit jaar al 431 duizend eenheden gemonteerd, 15 procent meer vergeleken met het jaar daarvoor.
De verkoop wijst ook op een lichte verbetering, met een groei van 19 procent in de eerste twee maanden, maar het is nog steeds niet voldoende om een strategische economische sector te herbouwen die sinds 2014 duizenden banen heeft verloren.
De nationale vereniging van automobielfabrikanten in Brazilië (ANFAVEA, Associação Nacional dos. Fabricantes de Veículos Automotores) merkte op, dat er nog steeds een hoge ledigheid heerst in de fabrieken, omdat in 2017 slechts 61 procent van de capaciteit van de productielijnen werd gebruikt.
De sector in Brazilië vraagt de regering om een nieuw pakket van fiscale prikkels goed te keuren, maar het grote overheidstekort en klachten van zakelijke partners bij de Wereldhandelsorganisatie hebben de hulp tot nu toe gestopt.
Sinds 2014 heeft Mexico hogere cijfers behaald dan Brazilië als de grootste autofabrikant in Latijns-Amerika, en deze trend is niet gestopt, gedreven door de Mexicaanse export naar de Verenigde Staten en Canada. Vorig jaar passeerde Mexico de drempel van 3,7 miljoen geproduceerde auto's en overtrof het voor het derde opeenvolgende jaar Brazilië als de grootste autofabrikant in Latijns-Amerika, met meer dan een miljoen voertuigen meer dan de Zuid-Amerikaanse gigant.
(Suriname Mirror/He Yucatan Times/El Universal)