dinsdag 7 juni 2016

De SLM-ramp was toch echt in 1989 en niet in 1998.....

Heh Leeuwin, wakker worden!!! 


07-06-2016 


De SLM-vliegrampramp was toch echt op 7 juni 1989 en niet 1998. Bij herhaling schrijft Wilfred Leeuwin vandaag in de Ware Tijd, dat die vliegramp gebeurde in 1998..... Jeetje, wat een d...... 

Eindredacteur??? 

Nee hoor, hoofdredacteur Iwan Brave vindt het nog steeds leuker om zijn hoofdredactionele stukjes te schrijven, dan op zoek te gaan naar kwaliteit voor 'zijn' de Ware Tijd...... Het is en blijft bagger en het wordt tijd dat die hele krant wordt opgeschoond en uitgediept.

Den Blauwvinger: Etnisch profileren? Een derde van Nederland schiet in een overtrokken kramp

COLUMN: Maar, meer groepen worden 'apart geprofileerd' door de autoriteiten

Er is meer aan de hand dan slechts etnisch profileren: 100% Controle op Schiphol profileert ook op grond van uiterlijkheden

07-06-2016  Den Blauwvinger/De Surinaamse Krant


Twee derde van de Nederlanders heeft geen moeite met zogenoemd etnisch profileren door de politie. Dat blijkt zondag 5 juni 2016 uit de uitkomsten van een opiniepeiling van Maurice de Hond naar aanleiding van de staandehouding op maandag 30 mei door agenten in zijn woonplaats Zwolle van rapper Typhoon. Van de ondervraagden vindt 64% dat etnisch profileren is toegestaan in het kader van misdaadbestrijding. De zanger werd met zijn auto aan de kant gezet, omdat het profiel van de donkere bestuurder niet overeenkwam met de dure auto waarin hij reed.


Collectieve op racisme gefixeerde verontwaardiging
Het leek of heel Nederland collectief verontwaardigd en boos was op de Zwolse politie, die overigens vrijwel meteen excuses aanbood aan de rapper over de staandehouding op grond van etnisch profileren.


Tja, er werd inderdaad een selectieve heisa over gemaakt, nadat het Typhoon zelf was die op zijn social media pagina's aandacht aan het incident besteedde en een foto van zijn luxe auto erbij plaatste. Maar, is het niet het werk van de politie om in 'verdachte' situaties op te treden?

Wordt iemand met het uiterlijk van een 'dak- en thuisloze' die rondrijdt in een mooie luxe auto, ook niet door de politie even ter controle langs de kant van de weg gezet? Dat gebeurt immers ook en ook dat is een vorm van 'etnisch profileren' van de politie, op basis van uiterlijkheden in combinatie met omstandigheden die daar min of meer haaks op staan, gewoon een persoon even ondervragen. Niets mis mee toch? De persoon kan de auto bijvoorbeeld van iemand in bruikleen hebben of de persoon houdt er gewoon een bepaalde leefstijl op na, maar beschikt wel over een mooi inkomen uit gewoon een goed betalende baan. Soit.




Is 100%-controle op Schiphol ook niet vorm van 'etnisch profileren'?
Maar, op Schiphol is 'etnisch profileren' bij de douane en marechaussee ook niet onbekend. Iedereen die van en naar Suriname reist krijgt bij aankomst op Schiphol ermee te maken bij de bekende 100%-controle.

Dagelijks worden gewone mensen - blank en zwart (!) - uit de rij gearriveerde reizigers door de douane en marechaussee geplukt op grond van 'etnisch profileren', op grond van uiterlijkheden.

De reizigers zijn moe, blij in Nederland te zijn na een vlucht van zo'n negen uur. Ze staan in twee rijen voor de hen opwachtende douane-ambtenaren en marechaussee. Met doordringend spiedende ogen worden de gearriveerde passagiers in de gaten gehouden. Intimiderend. Niet iedereen kan daar tegen, krijgt het benauwd, begint te zweten. En dat is voer voor de wachtende hijgerige douaniers en marechaussee. Ook zij gaan af op uiterlijkheden, kleding, haardracht, bonte tatoeages, slecht gebit, bezweet, enzovoorts. Sommige reizigers zijn gewoon potentieel doelwit juist vanwege hun uiterlijkheden, worden na een spervuur van intimiderende van-alles-en-nog-wat-vragen uit de rij gepikt en moeten vervolgens - als ware heuse verdachten - naar een andere ruimte, trap af, om door een paar stoere irritante douaniers en marechaussee danig aan de tand gevoeld te worden. Maar, ook reizigers die moeten uitleggen hoe ze een ticket hebben kunnen kopen terwijl zij bijvoorbeeld een bijstandsuitkering ontvangen, zijn verdachte drugssmokkelaars, want daar gaat die hele controle om, het onderscheppen van cocaïne en smokkelaars en dat is ook nodig hoor, omdat nog steeds bijna dagelijks domme, naïeve mensen drugs vanuit Suriname Nederland binnen trachten te smokkelen zowel Surinamers, Nederlanders als Surinaamse Nederlanders. Dat iemand een ticket heeft gekregen klinkt voor de douaniers en marechaussee niet altijd geloofwaardig in de oren en de passagier met dat gekregen ticket belandt ook zonder pardon in die andere, verhoor, ruimte, als verdachte.

100%-Controle weer eens tegen het licht houden 
Maar, over deze vorm van 'etnisch profileren' wordt nimmer op die wijze gesproken. Toch is het enigszins met 'etnisch profileren' te vergelijken, immers reizigers uit Suriname zijn voor de autoriteiten vanwege bepaalde karakteristieke uiterlijkheden potentiële drugssmokkelaars, slikkers van cocaïnebolletjes.

Misschien moet daarom ook eens deze dagen die verfoeilijke 100% controle tegen het licht worden gehouden vanuit de invalshoek van 'etnisch profileren'.,,,, en wie gaat excuses aan wie aanbieden?

Hoogachtend,
Den Blauwvinger
7 juni 2016
Amsterdam-Paramaribo