(Bron foto: Shutterstock.com/joc.com) |
'De chauffeurs worden met satellietnavigatie gevolgd en moeten binnen veilige routes blijven'
Criminaliteit blijft in Brazilië een bijzonder groot probleem. Ook de lokale bedrijven ondervinden de nadelen van het geweld van criminele bendes. De politie probeert het probleem op te lossen door kordaat en krachtig tussen te komen, maar ondernemingen proberen het slimmer aan te pakken. Zij zetten volop in op technologie om de veiligheid te verhogen en werken daarvoor samen met technologische startups.
'Statistieken tonen aan dat in de Braziliaanse metropool Rio de Janeiro vorig jaar elke vijftig minuten een vrachtwagen door gewapende bendes werd beroofd', stelt de Britse zakenkrant Financial Times. 'Die bedreigingen hebben echter de basis gelegd voor de start van een groep nieuwe bedrijven, die innoverende technologieën gebruiken om de problemen aan te pakken.'
Een daarvan is de startup Cargox. Zij gebruiken big data om de risico's zoveel mogelijk te gaan beperken. Door die technologie kunnen locaties die een groter risico op overvallen vormen worden geïdentificeerd. Bij een overval kan de software bovendien in realtime het bedrijf op de hoogte brengen van de crisis.
Federico Vega, topman van Cargox, merkt op dat in Brazilië 0,1 procent van alle cargo die met vrachtwagens wordt vervoerd, het slachtoffer wordt van diefstal. 'Geen enkele economische activiteit is tegen de georganiseerde misdaad beschermd', zeggen experts. 'Vrachtwagens worden overvallen, maar de bendes houden zich ook bezig met de illegale kap van tropisch hardhout of spitsen zich toe op online criminaliteit, zoals kredietkaartfraude.'
De politie probeert te reageren met hardhandige ingrepen, maar dat kan zware gevolgen hebben. Vorig jaar werden zo in Rio de Janeiro 134 politiemensen gedood. Daarom kiezen bedrijven steeds vaker voor technologie om de nodige bescherming te bieden. 'We hebben hier met een onomkeerbare trend te maken', meent risicoconsulent Control Risks. 'Technologie is ook kostenbesparend. Andere bronnen, zoals bewakers, kunnen worden ingezet waar de grootste nood is.'
Cargox zegt op twee jaar meer dan vijfduizend vrachtwagens te hebben aangesloten op hun systeem. De onderneming bekijkt aan de hand van beschikbare gegevens welke routes, tijdsperiodes, buurten en cargotypes de grootste risico’s opleveren. Aan de hand van die gegevens wordt aan de chauffeurs een handleiding bezorgd die hen de grootste veiligheid moet garanderen. 'Onder meer zullen de chauffeurs leren dat ze best wegblijven bij tankstations die bekend staan voor prostitutie, aangezien die locaties ook vaak met criminaliteit worden geconfronteerd', zegt Vega. 'Daarnaast is het duidelijk dat leveringen tijdens de nacht een extra risico vormen.'
'De chauffeurs worden met satellietnavigatie gevolgd en moeten binnen veilige routes blijven. Als ze van die trajecten afwijken, wordt het hoofdkantoor gealarmeerd. Cruciaal in veiligheid is dat optimale lessen worden getrokken uit eerdere fouten die werden begaan. Ideaal daarbij is dat men kan leren van fouten die anderen hebben gemaakt.'
(Suriname Mirror/Financial Times/Newsmonkey/joc.com)