maandag 24 september 2012

Gaan Emirates en Corendon wel of niet via Gambia op Suriname vliegen? - Corendon start 1 oktober wel met vluchten op Gambia.....


Maatschappijen ‘ontkennen’ berichtgeving in De Ware Tijd 

Corendon start 1 oktober wel met vluchten op Gambia....


24-09-2012   Door: Paul Kraaijer


Paramaribo –  De Ware Tijd 18 september 2012: Emirates en Corendon gaan gezamelijk via Gambia op Suriname vliegen. De krant berichtte die dag dat de in Dubai gevestigde luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten, Emirates, en de Turkse vliegmaatschappij Corendongezamenlijk via Gambia op Suriname zouden willen gaan vliegen. Consul-generaal Roy Lieuw A Sie van Suriname in Nederland zou tegenover journalist Eric Mahabier van De Ware Tijd verklaard  hebben een verzoek daartoe te hebben ontvangen.

Een vreemd verhaal waarbij meteen vraagtekens geplaatst kunnen worden. Het gaat immers om twee zeer verschillende luchtvaartmaatschappijen en de manier waarop zou worden gaan gevlogen (naar Gambia en vervolgens acht dagen later door naar Suriname) is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk te noemen.

Emirates, dat op 1 augustus van dit jaar beschikte over een vloot van maar liefst 158 vliegtuigen, vliegt op dit moment alleen, voor wat Zuid-Amerika betreft, op São Paulo, Rio de Janeiro en Buenos Aires. De maatschappij is ook bekend geworden, omdat het sponsor is van diverse voetbalclubs, zoals het Spaanse Real Madrid CF, Arsenal FC (Engeland), Hamburger SV (Duitsland), het Italiaanse AC Milan en Franse Paris Saint-Germain.

Corendon Airlines maakt onderdeel uit van Corendon International Travel B.V., gevestigd in het Nederlandse Lijnden. De maatschappij heeft een vloot van slechts acht Boeings. Feitelijk gaat het om een zogenoemd low-costluchtvaartmaatschappij, die vluchten biedt naar Turkije vanuit België, Duitsland en Nederland. Het hoofdkantoor is gevestigd in de Turkse stad Antalya. De maatschappij is sinds 2005 actief en buiten Europa wordt gevlogen op onder andere vier bestemmingen in Egypte, waaronder Hurghada, en op vier bestemmingen in Iran, waaronder de hoofdstad, Teheran.

En deze beide maatschappen zouden op Suriname willen gaan vliegen......Klein Duimpje en de Grote Reus samen op weg naar het ‘kleine’ Suriname. Hoe geloofwaardig is dat?

Geen reactie vragen aan Emirates en Corendon, maar wel aan twee Assembleeleden
Mahabier baseert zijn verhaal alleen op uitlatingen van de consul-generaal. Uit het artikel blijkt niet dat de journalist voor een reactie Emirates en Corendon heeft benaderd, om de uitlatingen van Lieuw A Sie te verifiëren. Een doodzonde, want je suggereert met je artikel wel iets dat interessant zou kunnen zijn voor het land Suriname (toerisme, inkomsten) en in de normale westerse journalistiek is hoor en wederhoor gebruikelijk. De onthulling is mogelijk geen onthulling.....

Maar, Mahabier zal de inhoud van zijn artikel ook niet hebben verzonnen.

Overigens heeft de journalist wel de Assembleeleden Guno Castelen (SPA) en Melvin Bouva (NDP) van de departementale commissie Transport Communicatie en Toerisme (TCT) om een reactie gevraagd, in het Belgische Antwerpen. Beide heren verklaren positief gestemd te zijn over dit verzoek, maar dat de de regering eerst alle pro’s en contra’s op een rij moet zetten. Mahabier sprak beide politici in Antwerpen waar zij met de voorzitter van de Nationale Assemblee, Jennifer Simon, verbleven om zich te laten informeren over nieuwe onderwijsmethodieken die in België zijn doorgevoerd. Ze bezochten in die stad en in Brussel een aantal onderwijsinstellingen.

Journalist Eric Mahabier heeft er een gewoonte van gemaakt om ‘prominente’ Surinamers, vooral goed bevriende politici en ministers, uit Suriname die een bezoek brengen aan Nederland of omliggende landen op te sporen om ‘nieuwtjes’ en dergelijke uit ze te trekken. Veelal levert het een serie aan elkaar gebreide artikelen met als basis een gesprek met zo’n bezoekende Surinamer.

Obsession Magazine: Emirates en Corendon weten van niets......
De redactie van Obsession Magazine, die ook haar twijfels had over het waarheidsgehalte van het artikel, deed dat - wederhoor - wel en kwam tot de conclusie dat beide maatschappijen van niets zouden weten.

‘Het is gewoon niet waar. Het gesprek heeft nooit plaatsgevonden. Wij vragen u daarom het bericht van uw website te halen’, aldus een zeer verontwaardigde woordvoerster sprekend namens de Turkse luchtvaartmaatschappij Corendon, op 20 september 2012 tegenover een redacteur van Obsession Magazine.

Een medewerkster van het consulaat reageerde zeer verbolgen op vragen van de redactie van Obsession Magazine ten aanzien van het bericht dat 18 september 2012 verscheen in De Ware Tijd en werd overgenomen door Obsession Magazine. ‘Het is niet ons probleem, maar het uwe, wanneer men van u eist het bericht van de site te halen.’ 

Ook Emirates ontkende tegenover Obsession Magazine ten stelligste, via haar communicatiemedewerkster bij de Nederlandse vestiging gesprekken te hebben gevoerd  met het Surinaamse consulaat om vluchten uit te voeren via Gambia op Suriname. Een officiële reactie van de maatschappij luidde 20 september echter: ‘Emirates has no immediate plans to launch services to Surinam.’ Ofwel, de maatschappij heeft geen  plannen om binnenkort met vluchten te beginnen op Suriname. Hieruit kan worden afgeleid dat er waarschijnlijk wel plannen zijn. Mogelijk zijn beide maatschappijen niet blij met de door de consul-generaal tegenover De Ware Tijd gedane uitlatingen. Mogelijk had het nieuws nog onder tafel moeten blijven.....

Formele verklaring Emirates en Corendon blijft uit
De nieuwsafdeling van de website van Obsession Magazine berichtte 20 september verder dat ten aanzien van deze kwestie Corendon op zeer korte termijn een schriftelijke verklaring uitgeeft. De Surinaamse consul-generaal Lieuw A Sie was voor de redactie niet bereikbaar voor commentaar. Op verzoek van de woordvoersters van beide maatschappijen heeft de redactie van Obsession Magazine overigens hun namen uit het artikel op de website van het blad verwijderd. Duidelijk moge zijn, dat zowel Emirates als Corendon niet blij zijn met de plotselinge aandacht en publiciteit.

De aangekondigde schriftelijke verklaring was op 24 september nog niet verschenen. Dat is toch opmerkelijk te noemen. Kan hieruit worden afgeleid dat de woorden van de Surinaamse consul-generaal op waarheid berusten en dat zowel Emirates als Corendon het bericht formeel niet willen weerspreken?

Wie zwijgt stemt toe.....?
Hoe hadden de maatschappijen gereageerd wanneer ze meteen door Mahabier voor een reactie waren benaderd? Dan hadden ze waarschijnlijk ontkennend gereageerd. Nu blijft het gissen naar het waarheidsgehalte van het artikel van 18 september in De Ware Tijd. Gaan Emirates en Corendon nu wel of nooit binnenkort via Gambia op Suriname? Degenen die het antwoord weten zwijgen vooralsnog, geschrokken door de uitlatingen van ene Roy Lieuw A Sie in De Ware Tijd van 18 september. Wie zwijgt stemt toe?

Corendon start wel vluchten op Gambia....

Overigens werd op 12 september bekend dat Corendon Airlines op Gambia gaat vliegen. De krant Daily Observer in Gambia berichtte op 13 september dat een dag eerder een toestel van Corendon met 198 passagiers was geland op  Banjul Internationale Luchthaven. 'De Nederlandse Boeing 737-800 werd welkom geheten door Fatou Mass Jobe-Njie, de minister van Toerisme en Cultuur, die onder andere werd vergezeld door medewerkers van het ministerie van Toerisme en van de Gambia Tourism Board.'

Volgens de krant waren onder de passagiers H.J.W. Phusquin, de consul genetaal van de Republiek Gambia in Nederland, en journalisten. Tegenover de aanwezige media sprak minister Jobe-Njie zijn blijdschap uit over de start van de vluchten van Corendon op Gambia.

Corendon maakte bekend dat in oktober begonnen wordt met een vlucht wekelijks en vanaf 1 november zal drie keer per week op Gambia worden gevlogen. De maatschappij zegde toe dat het Gambia gaat promoten in Nederland.

Opvallend is dat Corendon haar uiterste best heeft gedaan om de vlucht van 12 september onder de aandacht te brengen. Zo werden zelfs via een 'vrouwenwebsite' gratis tickets voor die eerste vlucht aangeboden: