Moeten weggebruikers bang worden van de 'Verkeersbarometer' Is het niets meer en niets minder dan psychologie van de koude grond? |
'Verkeersbarometer' psychologie van de koude grond
31-08-2012 COLUMN Door: Paul Kraaijerr
De afgelopen woensdagavond, 29 augustus, te Maripaston in het district Para op tragische wijze om het leven gekomen 55-jarige Gobind Kandhai, blijkt toch niet te worden geregistreerd als een ‘verkeersdode’.
Het slachtoffer blijkt zich zich op een terrein van het staatsmijnbouwbedrijf Grassalco te Maripaston te hebben bevonden, toen hij op ongelukkige wijze onder zijn eigen auto terechtkwam. Het incident vond dus niet plaats op de openbare weg en daarom kan Kandhai niet gerekend worden tot een verkeersslachtoffer.
In eerste instantie werd door het Korps Politie Suriname gemeld dat hij het 52e dodelijke verkeersslachtoffer was en dus nummer 52 op de 'Verkeersbarometer'. Het is onduidelijk waarom de politie niet meteen tot de conclusie kon komen dat het ongeluk was gebeurd op een bedrijfsterrein en niet op de openbare weg, maar kennelijk bijna twee dagen nodig bleek te hebben om tot die conclusie te kunnen komen.......
De man had pech gekregen met zijn wagen, terwijl hij op een heuvel stond. Kandhai stapte vervolgens uit om ergens hulp te gaan vragen.Maar, kennelijk had hij de auto niet op de handrem gezet, want de wagen begon plotseling naar beneden te rollen. Hierop trachtte hij in zijn auto te springen om op de rem te kunnen trappen. Helaas mislukte die poging.
Kandhai viel en kwam onder zijn wagen terecht. Met spoed werd hij naar het Academisch Ziekenhuis Paramaribo vervoerd, maar bij aankomst bleek hij te zijn overleden.
In Suriname wordt zogenoemd veel waarde gehecht aan cijfers, immers iedere keer wanneer iemand in het verkeer dodelijk verongelukt wordt in de politieberichten en in de diverse media vermeld het hoeveelste dodelijke slachtoffer van dit jaar het was en welke plaats het slachtoffer heeft gekregen op de 'Verkeersbarometer'.
Voor nabestaanden van een dodelijk slachtoffer maakt het echter niet uit welk nummer hun verongelukte geliefde in de zogenoemde ‘Verkeersbarometer’ heeft gekregen. Een nummer is niets meer en niets minder dan een koud en afstandelijk nummer.
(Bron foto) |
Moeten nabestaanden blij zijn wanneer hun omgekomen familielied het nummer 5, 7, 13, 25 of 50 op de ‘Verkeersbarometer’ heeft gekregen? Laat de politie gewoon aan het einde van het jaar 'de balans' opmaken en niet iedere keer met nummers smijten zodra er weer iemand in het verkeer om het leven is gekomen. Die nummers zullen weggebruikers er echt niet toe overhalen om hun al dan niet roekeloze, onbezonnen rijgedrag te veranderen, 'want mij overkomt toch niets, ik rij veilig, toch'.....
'Verkeersbarometer'? Psychologie van de koude grond......