|
(Bron foto: Dagblad Suriname) |
‘Het heeft 3 maanden geduurd voordat ik een sms-bericht ontving, en nu moet ik dit ondergaan?'
- Voorzitter Consumentenkring Suriname vindt gang van zaken 'verschrikkelijk'
- 'De directeur zou toch zelf moeten zien, dat dit niet kan als hij even naar buiten kijkt?'
Voor het ophalen van de basiskaart van het Staatsziekenfonds (SZF) ontstonden gisteren weer lange rijen wachtenden voor de deur van de Stichting Staatsziekenfonds (SZF). De voorzitter van de Consumentenkring Suriname, Albert Alleyne, die ter plekke was, zegt vandaag, dinsdag 4 december 2018, in het Dagblad Suriname, dit verschrikkelijk te vinden, vooral omdat veel vrouwen, voornamelijk moeders met kinderen en hoog zwangeren, langdurig in de rijen staan.
De massa wachtenden was onder te verdelen in een rij, die vanuit de Fred Derbystraat om de bocht naar de Prinsenstraat leidde. De andere rij was in de Prinsenstraat zelf, terwijl een andere groep onder een partytent plaatsnam.
Een vrouw in de rij zegt dat het vroeger beter geregeld was.
Volgens Alleyne worden in de media halve waarheden verkondigd, dat zaken goed gaan en dat een diepgaand onderzoek nodig is om te achterhalen hoe de beoordeling plaatsvindt. Alleyne betwijfelt of een actie van de Consumentenkring nodig is.
‘De directeur zou toch zelf moeten zien dat dit niet kan als hij even naar buiten kijkt?’, zegt de voorzitter.
‘Welke actie moet je nog meer ondernemen om hem dit te laten zien?’
'Al 2 maanden heb ik mijn kaart niet gehad en als ik mijn bloeddruktabletten moet betalen, is dat Srd 90 voor een strip’, vertelt een patiënt, die een beroerte heeft gehad.
‘Je moet op een sms-bericht wachten voordat je naar het kantoor van SZF kan komen’, zegt de vrouw.
‘Het heeft 3 maanden geduurd voordat ik een sms-bericht ontving, en nu moet ik dit ondergaan?'
Alleyne vindt het erg, dat in het begin andere zaken waren afgesproken. Niet werkende vrouwen zouden in aanmerking komen voor de basiskaart. Een andere vrouw zegt dat ze zwanger en ziek is en niet meer kan staan. De mensen om de bocht wachten onder een feesttent, maar een feeststemming is het allerminst.
‘Je kan de rij niet verlaten om onder de tent plaats te nemen, hoe word je anders geholpen?’, vraagt Alleyne zich af. Dit moet echt beter geregeld worden, vindt de voorzitter van de Consumentenkring.
Het hoofd van de Juridische Dienst van het Staatsziekenfonds, Jolanda Pronk, bekijkt de zaken vanuit een andere invalshoek. De afgelopen twee jaren ervaren ze pieken, waarbij mensen een verzekering willen aanvragen of verlengen. ‘
We zitten nu in een periode waarin mensen schoon schip willen maken om voor het eind van het jaar hun zaken in orde te maken. Door de desbetreffende instanties worden mensen gestuurd om deze zaken te realiseren.’ Pronk zegt, dat vanuit de media werd geklaagd dat er veel onverzekerden zijn en vooral ook zwangere vrouwen.
‘Ik kan alleen maar veronderstellen dat de zwangeren nu hun ziektekosten in orde wensen te maken.’
Het hoofd van de Juridische Dienst zegt, dat deze storm enigszins was verwacht, maar aan de andere kant is het toch een verrassing.
Het Dagblad Suriname legt de vraag over de wachttijd op een sms op tafel. Pronk geeft aan, dat dit buiten het gezichtsveld van het SZF is. ‘
Op het moment dat ik een sms-bericht krijg van de desbetreffende autoriteiten, wordt dit uitgevoerd.’ Met autoriteiten bedoelt Pronk het ministerie van Sociale Zaken en Volkshuisvesting, waarnaar zij voor verdere uitleg doorverwijst. Pronk zegt het te betreuren, dat de mevrouw drie maanden heeft moeten wachten op een sms-bericht, maar ze beschikt niet over de mogelijkheid om dit vooraf op te lossen, omdat ze hiervan geen weet draagt. Pas als een sms binnenkomt, weten wij wat ons te doen staat.
‘Meestal als men een sms krijgt, is men of op dezelfde of de volgende dag direct hier.’
Of er maatregelen volgen om herhaling van zulke druktes te voorkomen, laat Pronk weten dat er wel wordt gewerkt aan een zo groot mogelijke spreiding van de geldigheidsduur van kaarten, zodat de opbouw geleidelijk verloopt. Pieken zullen wel nooit helemaal verdwijnen, aldus het hoofd van de Juridische Dienst.
Maar, feit is, dat gelet op huidige technieken en vormen van communicatie, rijen wachtenden voor een basiszorgkaartje niet meer van deze tijd en schandelijk en zelfs onmenselijk is!