donderdag 14 mei 2020

Ook Hervormings en Vernieuwingsbeweging slachtoffer verkiezingsgeweld

HVB heeft sterke aanwijzingen dat acties vanuit VHP-hoek komen


Binnen een week zijn twee promo-voertuigen van Hervormings en Vernieuwingsbeweging (HVB) Assemblee-kandidaat Wikash Tedjoe uit Wanica vernield. De promosticker is van een voertuig afgescheurd, terwijl van een andere auto de ruiten zijn ingeslagen. Dit bericht Starnieuws donderdagavond 14 mei 2020.


Partijleider Raymond Sapoen begrijpt de toenemende animositeit tussen de partijen en kandidaten, maar 'er zijn basisregels waaraan wij ons moeten houden en waarop de partijen zelf moeten toezien'.

Ofschoon de zaak nog in onderzoek is bij de politie, heeft de partij sterke aanwijzingen dat deze acties vanuit VHP-hoek komen, al dan niet gecontroleerd.

Sapoen doet een dringend beroep op alle deelnemende partijen zich te onthouden van ontoelaatbare handelingen en zich onder alle omstandigheden sportief op te stellen. 'We weten dat de HVB zich heeft weten te profileren als een spontane volksbeweging waar geen ruimte is voor etnische scheidslijnen en dat is een doorn in het oog van vooral de traditioneel etnische partijen', zegt Sapoen.

Luchtmacht van Colombia doodt 20 ELN-rebellen

Onder gedode rebellen de leider, die bekend staat als Mocho Tierra


Een van de meest gewilde leiders van rebellengroepering ELN (Ejército de Liberación Nacional) is een van de meer dan 20 guerrillastrijders die zijn omgekomen toen de Colombiaanse luchtmacht een kamp in het noorden van het land bombardeerde, zei  minister van Defensie Carlos Holmes Trujillo donderdag 14 mei 2020. 

Regionale ambtenaar Carlos Feliz schatte het aantal vermoorde guerrilla's op 22, maar Holmes Trujillo noemde alleen de dood van de leider, die bekend staat als Mocho Tierra en drie andere 'terroristen'.


De aanval vond plaats in een landelijk gebied in Montecristo in het noorden van het land. Het was gericht op Mocho Tierra, die aan het hoofd stond van drie ELN-fronten, zei Holmes Trujillo.

Volgens de zender Caracol zou Mocho Tierra aanslagen op politie en soldaten hebben gepland. Hij zou ook routes hebben uitgezet voor het vervoer van cocaïne, die de ELN verhandelt.




De militaire operatie was een gezamenlijke operatie van het leger en de politie, zei Holmes Trujillo. Veiligheidstroepen namen wapens en communicatieapparatuur in beslag, voegde hij eraan toe.



De ELN heeft naar schatting meer dan 2,000 guerrilla's. De regering heeft in 2016 een vredesovereenkomst gesloten met de veel grotere guerrillagroep FARC (Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia). Maar, de conservatieve president Ivan Duque heeft geweigerd eerdere onderhandelingen met het ELN voort te zetten, tenzij het eenzijdig een einde maakt aan alle gewelddadige activiteiten.

De ELN kondigde een unilateraal staakt-het-vuren af ​​voor april vanwege de Covid-19-pandemie, maar verlengde deze niet. Het heeft gevochten met het leger en met FARC-dissidenten in de zuidwestelijke regio Cauca. De groep voerde gewoonlijk kleinschalige aanvallen uit, veel van hen tegen de oliepijpleidingen van Colombia, maar eiste de verantwoordelijkheid op voor het bombardement op een politieacademie in Bogota, waarbij in januari 2019 22 studenten omkwamen. Die aanval deed de hoop dat de onderhandelingen in de nabije toekomst.

(Suriname Mirror/Semana/Blu Radio/Twitter/El Espectador/YouTube)

Greenpeace waarschuwt voor voortdurende ontbossing regenwoud in Brazilië

'Ontbossing Amazonegebied in eerste vier maanden 2020 met 94% toegenomen'


Milieuorganisatie Greenpeace waarschuwt donderdag 14 mei 2020 in een nieuw rapport voor de voortdurende ontbossing van het regenwoud in Brazilië. 'Het beleid van de Braziliaanse regering in combinatie met de wereldwijde handel in hout en vlees heeft funeste gevolgen voor beschermde inheemse territoria in het Amazonegebied.'

Ituna Itatá, het gebied dat de milieuorganisatie onder de loep nam, was in 2019 het meest ontboste inheemse land in Brazilië. Ondanks zijn grondwettelijk beschermde status, wordt 94 procent van het gebied ingenomen door grote veebedrijven, houthakkers, mijnwerkers en landrovers.

Greenpeace stootte in het gebied op domeinen die illegaal waren gevestigd in inheems gebied en waar vee werd 'witgewassen'. Frauduleus vee van onbekende illegale herkomst kreeg er een stempel mee en werd zo verkocht aan boerderijen die Marfrig en JBS, twee van ’s werelds grootste rund- en lederhandelaren, bevoorraden.

Greenpeace ontdekte ook. dat één enkel landgoed voor meer dan 3 miljoen dollar (2,78 miljoen euro) aan illegaal hout naar de VS en de EU had uitgevoerd. De leveringen werden gedekt met een kapvergunning die onwettig werd afgeleverd. Ook het Belgische bedrijf Vogel Import Export NV uit Antwerpen heeft 46 kubieke meter van dit illegale hout ingevoerd in 2017, zegt Greenpeace.

 'Uit officiële cijfers blijkt, dat de ontbossing in het Amazonegebied in de eerste vier maanden van 2020 met 94% is toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.' 

Greenpeace 

Het uiteenvallen van de bossen in Ituna Itatá is veelzeggend voor de staat waarin inheemse territoria in Brazilië verkeren, zegt Greenpeace.

Uit officiële cijfers blijkt, dat de ontbossing in het Amazonegebied in de eerste vier maanden van 2020  met 94% is toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De ontbossing zal bovendien nog verergeren als het Braziliaanse congres een wetsvoorstel van president Bolsonaro goedkeurt. Die wet zou illegale landroof van Braziliaanse openbare gronden legaliseren. Ze legaliseert daarmee miljoenen hectaren openbaar land dat voor 2018 illegaal is bezet en gekapt.

'We stevenen af op een nieuw recordjaar voor ontbossing en branden', zegt Sebastien Snoeck van Greenpeace. 'Bolsonaro wil het gaspedaal verder induwen, met als gevolg dat inheemse gebieden effectief uiteen zullen vallen en er nog meer woud in de as wordt gelegd voor vleesproductie. We moeten de dreiging van ontbossing op lange termijn afwenden, want een aanhoudende ontbossing heeft onomkeerbare klimaatchaos als gevolg', aldus Snoeck.

(Suriname Mirror/Greenpeace/Het Laatste Nieuws)

556 Kilo cocaïne onderschept in haven Santos in zuiden Brazilië

Cocaïne verborgen in container met sojameel, bestemd voor haven Antwerpen


In de haven van Santos in het zuiden van Brazilië is woensdag 13 mei 2020 een lading van 556 kilogram cocaïne onderschept. De drugs zaten verborgen in een container met sojameel, bestemd voor de haven van Antwerpen. 

'Na een risicoanalyse werd de container door de scanner gestuurd', zeggen lokale media.

Tijdens die scan werd duidelijk dat tussen de deklading sojameel meer dan een halve ton cocaïne zat. Volgens de plaatselijke media werden voorlopig geen arrestaties verricht.

Het verdere onderzoek wordt gevoerd door de Braziliaanse federale politie en de Receita Federal (douane).

(Suriname Mirror/G1.Globo/Diario do Litoral)

SLM grijpt naar alternatieve methoden om hoofd boven water te houden.

Focus nu gericht op de chartermarkt en cargovluchten


Ook de luchtvaartsector is zwaar getroffen door de Covid-19 pandemie. Nu bijna alle landen een lockdown hanteren, vinden er nauwelijks vluchten plaats. De Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM) is ook niet bespaard gebleven, maar hanteert alternatieve methoden om het hoofd boven water te houden. Dit zei directeur Radjesh Radjkoemar in het programma ACTUA, aldus het Nationaal Informatie Instituut (NII) donderdag 14 mei 2020. 

De focus is nu gericht op de chartermarkt en cargovluchten om toch nog wat geld in het laadje te brengen. Er zijn goede afspraken met onder meer groenteboeren om zo op regelmatige basis groenten te exporteren.

Radjkoemar beseft, dat zolang de Covid-19 pandemie voortduurt, de problemen voor de luchtvaartsector groter worden. Er is daarom ook een pakket ingediend bij de regering om zich te buigen over financiële steun. De situatie heeft ervoor gezorgd, dat de directie na afstemming met de vakbond binnen het bedrijf zaken als toelagen heeft bevroren.

Verder wordt op dagbasis de cashflow van de onderneming goed in de gaten gehouden. Directeur Radjkoemar hoopt dat de situatie zich gauw normaliseert.

De nieuwe kist, de Boeing 777, moet nog de ETOPS-certificering (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards) ondergaan voordat zij ingezet kan worden voor commerciële vluchten. De SLM-directeur garandeert dat de maatschappij niet stilzit, maar er alles aan doet om haar voortbestaan te garanderen.

NDP-Assembleelid Snip: 'Linga heeft mij laten schrikken'

'Hij zal zijn reden hebben, daar kom ik niet aan'


In het Dagblad Suriname van donderdag 14 mei 2020 geeft NDP-parlementariër Guilliano Snip te kennen, dat hij geschrokken is door de overstap van zijn collega-parlementariër Erwin Linga, van de NDP naar de VHP. 

'Ik zeg altijd elk mens zie ik als een goed mens. We zijn geschapen door de Almachtige en wat God doet is goed. De handelingen van de mensen bepalen of zij goed of slecht handelen. Donderdag heb ik Linga nog gevraagd hoe het zit met zijn visie en hij was toen nog NDP’er. Ik was geschrokken toen ik het nieuws kreeg. Het verwondert mij. Iedereen heeft een vrije wil. Hij zal zijn reden hebben, daar kom ik niet aan.'

'Ik ben in zowel moeilijke en goede tijden standvastige NDP’er geweest. Ik doe het al een geruime tijd. Dus in een moeilijke tijd zou ik de partij niet verlaten. Ik ben al twee keren op de lijst geweest. Als jongeman heb ik de partij gesteund in 1996 ook in 2005 en 2010. In 2015 ben ik gevraagd om op de lijst te komen. Ik heb al die jaren mijn bijdrage geleverd en heb geholpen om kandidaten binnen te brengen. Om zelf kandidaat te mogen zijn en parlementariër, zie ik als een bekroning voor het werk. De partij heeft andere inzichten en ik ben niet op de lijst van nu. Ik had zelf wel gewild, want ik heb veel geleerd in de afgelopen vijf jaren. Ik heb geleerd onder andere hoe het werk gedaan moet worden. Nog een ronde zou goed zijn. Maar, ik leg mij neer bij het besluit. Ik voer geen campagne als zodanig, want de structuren hebben mij niet gevraagd. Niet de voorzitter, niet de coördinator en geen enkele kandidaat heeft mij gevraagd om lijfelijk campagne te gaan voeren.'

'Ik wil mijn grote dank uitbrengen aan het Nickeriaanse volk. Ik heb vijf jaren lang mijn deel gedaan. Nu is het tijd voor anderen in de NDP om door te gaan met het goede werk. Het volk moet kijken wie verder kan gaan. Laat men een goede keus gaan maken. Op mijn manier motiveer ik de mensen om op de NDP te stemmen. Men moet vrij zijn. Ik ga niet zeggen op wie. Maar, ik hoop dat de partij de twee zetels gaat behouden.'

Snip brengt dank uit aan het volk voor het gestelde vertrouwen. 'Ik bedank ook de mensen persoonlijk voor hun vertrouwen in mij. Ik was niet in de uitvoering, maar ik heb toch geprobeerd om wat voor het volk van Nickerie te betekenen.'

Doekhie (NDP): Niet Linga heeft de NDP verlaten, maar de NDP heeft Linga verlaten'

'Het is een aderlating, want in Sipaliwini tellen al een paar honderd stemmen voor een zetel'


'Niet Linga heeft de NDP verlaten, maar de NDP heeft Linga verlaten', zegt NDP-parlementariër Rachied Doekhie donderdag 14 mei 2020 in het Dagblad Suriname.

NDP-Assembleelid Erwin Linga is overgestapt naar de VHP. Linga, die als lijsttrekker in Sipaliwini met 1.652 stemmen gekozen was en voor deze verkiezingen niet meer op de kandidatenlijst is geplaatst, is uit onvrede naar de VHP overgestapt Hiermee is de NDP-fractie gedropt naar 25 zetels en kan zij zonder haar coalitiepartners niet meer rekenen op een meerderheid in het parlement. Dit zal dus ook een grote rol spelen bij de in staat van beschuldigingstelling van minister Gillmore Hoefdraad van Financiën.

Doekhie ziet op zich niets mis met het besluit van Linga om door te gaan met de politiek, nu de NDP hem niet heeft gekandideerd. 'Linga denkt If you don’t get the dog, take the goat. Daar is hij met open armen ontvangen. Patrick Kensenhuis is in 2015 ook naar ons gekomen en hij is toen ook met open armen ontvangen. Hetzelfde gebeurde ook met Keshopersad Gangaram Panday toen van de VHP naar NDP en Ronald Hooghart van de NPS naar NDP', aldus Doekhie.

Binnen de kringen van de VHP wordt er al gesproken over een zetelwinst in Sipaliwini.

Waren de 1.652 stemmen NDP-stemmen of Linga-stemmen? Doekhie zegt dat het een combinatie is van beide. 'Linga heeft jarenlang voor de NDP gekozen, maar door omstandigheden die Linga alleen kent, heeft hij nu voor een andere kleur gekozen. Linga heeft zijn mensen, vrienden en familieleden die van hem houden, maar veel mensen houden ook van Bouterse en de NDP. Dus wie je daar ook zet, ze stemmen dan op die man. Maar, hoe dan ook zal het een aderlating zijn, want in Sipaliwini tellen al een paar honderd stemmen voor een zetel', aldus de NDP’er.

Doekhie benadrukt dat het de schuld van de top van alle politieke partijen, de besturen, is om overloperij te stimuleren. 'Het gaat om alle partijen. Wanneer iemand komt naar een partij, dan is het halleluja en gaat men met bloemen smijten. Denk aan Noreen Cheung, die de NDP in 2015 verliet en toen rende de Pertjajah Luhur met bloemen naar haar toe. William Waidoe is van de PL overgelopen naar de NDP en hij is ineens god geworden. Dus Linga denkt dat eenmaal het zo gemakkelijk gaat, gaat hij ook overlopen en dan wordt hij keizer. Deze dingen worden niet afgestraft. Toen Raymond Sapoen en Diepakkoemar Chitan na de verkiezingen van 2015 naar ons kwamen, moesten we ze in feite gelijk hebben opgesodemieterd. We moesten gelijk gezegd hebben: ‘Sodemieter op, mi no wani unu!’ Jammer dat het een cultuur is geworden, want den man lobi a sani.'

De NDP’er uit Nickerie stelt dat er twee soorten politici zijn: ‘politici met ruggengraat’ en ‘politici die ondernemers zijn en hosselen’. 'De groep die wil hosselen, wil wat verdienen. Zij krijgen een habbekrats en dan den man e kenki kleur. Precies als een leguaan of kameleon. Je moet dus goed kijken wat voor type mensen ze zijn', benadrukt hij.

Als voorbeeld noemt hij ook de grote overloperij in 1996 van de vijf VHP’ers, Marijke Djwalapersad, Saeed Achmatallie Jainullah, Amernath Baboeram Panday, Asha Singh-Koendjbiharie en Lachmiperkas Tewarie. De vijf leden maakten in 1996 nog deel uit van het Nieuw Front (VHP), maar ze splitsten zich af om de NDP-regering van Wijdenbosch en ex-legerleider Desi Bouterse mogelijk te maken. 'Toen heeft niemand iets gezegd. Zodra het in jouw voordeel is, dan wordt je met open armen ontvangen en krijg je een Ford Ranger, geld en alles', aldus Doekhie.

Doekhie voegt eraan toe, dat hijzelf bij de NDP zijn politieke carrière is gestart en nu ook bij dezelfde partij deze carrière heeft beëindigd. 'Mensen denken dat ik VHP’er ben geworden, terwijl ik vorige week voor de rechter moest verschijnen tegen VHP’ers als Mathoera. Ik lever gewoon kritiek op een heleboel zaken, want niet al de mensen op wie ik kritiek lever, zijn NDP’ers. Mahespalsing en Ramadhin zijn geen NDP’ers.'

VHP ontvouwt concreet Wederopbouw Programma

(Bron foto: VHP)
Wederopbouw Plan bevat de bouwstenen voor een Regeer- programma


De VHP heeft donderdag 14 mei 2020 haar Wederopbouw Programma gepresenteerd. Daarin geeft de partij aan hoe zij in een nieuwe regeerperiode met concrete plannen Suriname uit de crisis gaat halen en onze bevolking weer perspectief geeft op een nieuwe toekomst. 

Naast het verkiezingsprogramma - dat afgelopen januari werd gepresenteerd - ontvouwt de VHP nu ook hoe zij in een regering de financiële crisis concreet wil aanpakken. In het plan getiteld Onze toekomst maken we samen staat hoe de VHP op verschillende beleidsterreinen reeds plannen heeft om corruptie aan te pakken, buurten weer veilig te maken, midden- en klein bedrijven ruimte geeft om te groeien, de gezondheidszorg op orde wil brengen en de investering in onze kinderen via het onderwijs.


De plannen zijn een combinatie van het wegsnijden van de grove verspilling en corruptie door de NDP regering, het saneren van de schulden, het stimuleren van de economie en een pakket van maatregelen om de zwaksten in de samenleving te beschermen.

Voorzitter Chandrikapersad Santokhi gaf aan, dat een nieuwe regering de economische crisis als hoogte prioriteit zal oplossen, maar tegelijkertijd op ander vlak beleid zal maken. 'Vanuit de VHP hebben wij het initiatief genomen om een groot aantal deskundigen, binnen en buiten de partij, te laten nadenken over het beleid in de komende vijf jaar, zodat wij tijd winnen. En na het aantreden meteen aan de slag kunnen. Het Wederopbouw Plan bevat de bouwstenen voor een Regeerprogramma en zal daarom aan de regeerpartners worden aangeboden', aldus Santokhi.

Hij zei verder, dat in totaal meer dan 60 deskundigen hebben gewerkt aan het Wederopbouw Plan. Twee trekkers van het programma, econoom Stanley Raghoebarsing en socioloog professor Marten Schalkwijk, gingen op de persconferentie dieper op het Wederopbouw Plan.

Bij de totstandkoming is eerst in groepen gewerkt, waarbij deskundigen zijn uitgenodigd (ook veel niet VHP'ers). Er zijn probleemanalyses van alle sectoren gemaakt en oplossingen geformuleerd en rondgestuurd voor feedback. Er zijn strategische doelen vastgesteld. Er is gekeken naar de Sustainable Development Goals (SDG’s). Er is een sterkte en zwakte analyse van Suriname gemaakt. Er zijn rapporten over verschillende sectoren bestudeerd. Er zijn data verzameld uit de rapporten, maar ook uit de begroting. Waar nodig zijn additionele binnenlandse en buitenlandse experts benaderd.

Omdat de huidige regering niet transparant rapporteert (sinds 2014 is er geen Jaarverslag van de Centrale Bank gepubliceerd), is gewerkt met de best beschikbare informatie, waarbij rekening moet worden gehouden dat een nieuwe regering een grotere financiële crisis aantreft dan nu bekend is.

In het Wederopbouw Plan is ook rekening gehouden met de impact van de Covid-19 epidemie. Bij de regeringsformatie is er vanuit de VHP dus al een belangrijke bijdrage geleverd met dit Wederopbouwplan. Nadat de regering is geformeerd zullen er beleidsnota’s per ministerie gemaakt worden en nota’s per sector geschreven worden. Ook daarvoor kan het WOP als basis gebruikt worden.

Santokhi benadrukte, dat een nieuwe regering de plannen gaat uitvoeren met alle sociale partners en met Surinamers, ongeacht hun politieke kleur. 'We hebben iedereen nodig, we hebben alle deskundigheid nodig. Onze toekomst maken we samen.'

Den Blauwvinger: Het vijf-jaarlijks Surinaamse vlaggenkampoenschap

VHP vlag, Magentaweg, 45 meter hoogte ,onbereikbaar? (Bron: Facebook)
COLUMN: Vlaggenvertoon politieke partijen op weg naar verkiezingen lijkt belangrijker dan politieke inhoud

Burgers vermoeid met vlaggen en bont bestickerde partijvoertuigen


Het is cultuur, het zit diep geworteld in de genen: het vlaggenkampioenschap politieke partijen op weg naar verkiezingen. Ook nu. Bewoners van buurten in Paramaribo krijgen – slechts – een keer om de vijf jaar politieke partijen te zien. Een bonte karavaan toeterende voertuigen, een enkele 'carnavals'-truck, vol geplakt met partijpropaganda en vol gehangen met partijvlaggen, vindt z'n weg over de slechte infrastructuur in buurten. Leden van partijen rijden en lopen mee en trachten vlaggen te slijten, trachten stemvee te mobiliseren. Niets meer en niets minder.

NPS-vlaggen
Pertjajah Luhur-vlaggen.
NDP-vlaggen.
ABOP-vlaggen.
VHP-vlaggen.
BEP-vlaggen.
Je ziet ze overal. Weken vòòr verkiezingen duiken ze al op. Het is het vijf-jaarlijkse Surinaamse politieke vlaggenkampioenschap. Er ontstaat een felle competitie waarin ook vals wordt gespeeld. Enkele partijen deinzen er niet voor terug geplaatste vlaggen van andere partijen op percelen te verwijderen en te vervangen door eigen vlaggen, al dan niet tegen betaling.

De winnaar van dit curieuze kampioenschap moet dit jaar na de verkiezingen van 25 mei bekend worden gemaakt.

Tja, triest. Vlaggenvertoon lijkt het te winnen van partij politieke inhoud.
Wie op deze wijze als winnaar uit de bus rolt, is het kampioenschap niet waard.
Wie op deze wijze als winnaar uit de bus rolt, hoort toch niet thuis in de politiek, neemt politiek niet serieus.

Slechts een à twee partijen voeren een partij politieke inhoudelijke verkiezingscampagne en zijn niet te vinden als carnavaleske karavaan in buurten. Zij nemen politiek wèl serieus en nemen dit jaar niet deel aan het vlaggenkampioenschap.

Met vlaggenvertoon maak je geen beleid, met vlaggenvertoon haal je Suriname niet uit de financieel-economische crisis, maar wel met een gedegen partijprogramma, met deskundigheid en (toekomst-)visie.

Hoogachtend,
Den Blauwvinger
14 mei 2020
Paramaribo – Suriname

Bedrijfsleven moet vanaf 1 juni fikse baggertax betalen voor vaargeul Surinamerivier

VSB niet eens met tarief vanwege verhoogde kosten voor consument 


De minister van Openbare Werken, Transport en Communicatie (OWT&C) ,Vidjai Chotkan, heeft - zo schrijft De West woensdagavond 13 mei 2020 - op 11 maart jongstleden een brief gestuurd naar het bedrijfsleven, waarin hij het in kennis stelt van de 'Beschikking vaststelling vergoeding gebruik' van de vaargeul in de Surinamerivier. In dit schrijven van de minister staat dat per 1 juni 2020 een vergoeding van US$ 6,25 per metric ton of gedeelte daarvan in rekening gebracht zal worden voor geloste en ingenomen lading. 

Op 7 mei 2020 heeft de Vereniging Surinaams Bedrijfsleven (VSB) gereageerd op het schrijven van de minister van OWT&C. In haar reactie zegt de VSB, dat zij in overleg met haar maritiem gerelateerde leden een schatting heeft opgesteld in tabelvorm van geloste en ingenomen per/ton ladingen in 2019, zodat OWT& C en de MAS (Maritieme Autoriteit Suriname) een algeheel beeld hebben wat voor extra kosten erbij komen kijken voor de importeur, exporteur en als laatste de consument. Op basis van deze tabel ,is er een minimale weergave van 1,653,056 metric ton over het jaar 2019 binnengekomen, minimaal omdat er geen bulkcijfers beschikbaar waren van zand, grind, rondhout.

De berekeningen van de VSB op basis van deze cijfers kwamen op US$ 15,029,515.63 over 2019. Indien deze over een periode van 5 jaar zou worden berekend, dan zullen de inkomsten grof komen op US$ 75,147,578.13. Gelet op het feit dat de kosten van het baggerproject geraamd waren op US$ 56 miljoen, kan gesteld worden dat de MAS extra inkomsten van US$ 19,147,578.13 zal innen over de periode van 5 jaar van het baggerproject.

De VSB zou nooit betrokken zijn geweest bij deze besluitvorming en kreeg deze mededeling opgelegd door OWT&C. De VSB heeft reeds meerdere keren haar ongenoegen kenbaar gemaakt, dat de maritieme stakeholders niet zijn betrokken bij het bagger inschrijvingsproces en bij het samenstellen van de eerder aangehaalde beschikking voor de vaststelling van de vergoeding van US$ 6,25 per ton tarief voor gebruik van de vaargeul.

Het bedrijfsleven en de maritieme stakeholders geven in hun schrijven aan een voorstander te zijn van de baggerwerkzaamheden, omdat het 'business critical' is voor de Surinaamse economie. Verder zegt de VSB, dat zij verwacht dat met deze vergoeding van US$ 6,25 breakbulk schepen voor de invoer van cement/granen en exportolie in bulk worden geconfronteerd met een scheepskostenverhoging van meer dan 500%. Bijvoorbeeld, een scheepstanker met olieproducten +/- 5031 metric ton - bestaande disbusersement kosten US$ 6,283.00 met 'vergoeding voor gebruik' totaal disbusrsement US$ 37,726.75 - is een verhoging van 500%.

De import van granen en cementgrondstoffen in bulk zullen ook met deze significante scheepskosten verhoging geconfronteerd worden en zullen genoodzaakt zijn deze verhoogde kosten op hun eindproduct- cement/bouwproducten en blom/brood producten, door te berekenen. De bedrijven die bijvoorbeeld zand, grind en rijst exporteren lopen ernstig risico, dat deze door verhoogde scheepskosten, uit de regionale markt geprijsd zullen worden.

In het kader hiervan heeft de VSB een voorstel gedaan met betrekking tot het vaststellen van een vergoeding voor gebruik stellen van de 'vaargeul' om een onderscheid te maken tussen een tarief voor de import van reguliere vrachten/containers/olie en een 50% reductie op export/grondstoffen. Dit voorstel kan op basis van US$ 6,25 voor importvrachten en import olie en US$ 3,13 voor export en import grondstoffen. Met de cijfers uit het jaar 2019 kunnen de totale inkomsten over de komende 5 jaar US$ 58,844,859.38 zijn. Hierdoor blijft er na aftrek van de kosten van het baggerproject (US$ 56 miljoen) nog US$ 2,844,859.38 over aan extra inkomsten voor de MAS.

De VSB zegt tot slot, dat er tot op heden geen meldingen zijn gedaan door rederijen van diepgangverbeteringen bij in- en uitgaande schepen. De maritieme industrie moet uiterlijk 15 mei 2020 'channel soundings' data aan de rederijen kunnen doorgeven om de 'vergoeding voor gebruik' per 1 juni te kunnen rechtvaardigen.

SPSB-directeur Kromosoeto wweer aan het werk

Accountantsonderzoek heeft geen misstanden bij bank aangetroffen


Afgelopen maandag heeft de Raad van Toezicht van de Surinaamse Postspaarbank (SPSB) de leiding weer in handen gesteld van Ginmardo Kromosoeto. De Raad van Toezicht heeft dit besluit genomen naar aanleiding van de uitslag van de onderzoeksrapporten van de accountants. Na een kritische bestudering heeft de raad het advies uitgebracht aan de minister van Financiën, Gillmore Hoefdraad en de Surinaamse regering Kromosoeto in ere te herstellen, aldus De West woensdag 13 mei 2020.

Nadat er berichten waren verschenen op social media inzake vermeende malversaties bij de SPSB eind april 2019, heeft Hoefdraad accountantsonderzoek bij de SPSB laten instellen. Kromosoeto diende dinsdag 14 mei 2019, op verzoek van de regering, zijn verlof in, om zo alle ruimte aan het ingestelde bijzonder accountantsonderzoek te bieden.

Aan dit onderzoek heeft hij volgens een officieel regeringsbericht zijn volledige medewerking verleend. De onderzoeksrapporten van de accountants zijn met de Raad van Toezicht gedeeld, die na kritische bestudering, advies heeft uitgebracht aan Hoefdraad. De regering heeft met inachtneming van het advies en de kanttekeningen van de Raad van Toezicht, het besluit genomen Kromosoeto zijn werkzaamheden te laten hervatten.

Het onderzoek moest vaststellen, of er sprake is geweest van geldverstrekking door de Surinaamse Postspaarbank aan derden, zonder dat de daarvoor binnen de SPSB geldende procedures in acht zouden zijn genomen en zonder dat er adequate onderliggende documentatie aanwezig was. Tevens moest worden vastgesteld, of er sprake is van onterechte afboeking door de bank van schulden aan de bank, zonder dat de daarvoor geldende procedures in acht zijn genomen, dan wel, zonder dat er een adequate tegenprestatie van de debiteur tegenover stond.

Uit de rapporten is niet gebleken, dat er misstanden zijn aangetroffen, op grond waarvan verantwoordelijken binnen de organisatie, strafrechtelijk vervolgbaar zijn.

De Raad van Toezicht heeft evenwel bij de overdracht, de opdracht gegeven aan de directeur, om de geconstateerde administratieve onvolkomenheden terstond aan te pakken en herhaling hiervan te voorkomen. Tevens is gevraagd om het traject in te zetten om aan de verbeterbare processen en procedures te werken. Tenslotte doet de Raad het beroep op een ieder, om het normalisatieproces bij de SPSB te ondersteunen en deze zonder enige onderbrekingen, gestaag te laten plaatsvinden.

Milieuorganisaties vragen aandacht Assemblee voor eventuele verkoop natuurreservaten

Regering ontkent plannen voor verkoop, maar procureur-generaal vermeldt eventuele verkoop in dossier Hoefdraad...



Verschillende milieuorganisaties hebben in een open brief aandacht gevraagd van De Nationale Assemblee (DNA) voor de eventuele verkoop van het Centraal Surinaams Natuur Reservaat zoals vermeld in het rapport van de procureur-generaal inzake het in staat van beschuldiging stellen van minister Gillmore Hoefdraad van Financiën. Dit bericht De West in haar editie van woensdagavond 13 mei 2020.

In het onderzoeksdossier is ook informatie verwerkt over de voorbereiding en bespreking van de financiële waardevaststelling van alles wat in het Centraal Surinaams Natuur Reservaat is en hoe de regering daar constant aan zou kunnen verdienen. Echter zou dit alles ontkracht zijn door de overheid. Volgens haar zal het reservaat nooit worden verkocht in de vorm van een concessie, gezien het voorkomt op de wereld erfgoedlijst.

De milieuorganisaties zijn echter van mening, dat zij uitleg willen over het feit dat deze strafklacht is meegenomen in het dossier. Ze zeggen dat het gaat om ongeveer16.000 vierkante kilometer bos dat beschermd moet worden. Verder dient dit gebied als één van de grootste inkomstenbronnen, dus blijft het van groot belang, dat niet met de inkomsten van burgers wordt gesold.

De milieuorganisaties zeggen verder, dat het gebied grenst aan leefomgevingen van inheemsen en marrons, en dit zal tot gevolg hebben, dat er in de toekomst spanningen zullen ontstaan tussen de concessiehouders en de mensen die in dat gebied wonen, werken maar bovenal er hun voeding vandaan halen.

'Indien wij dit gebied kwijt raken, wil dat zeggen, dat de wereld een belangrijk deel van haar zuurstofbron kwijt raakt.'

Verder geven de milieuorganisaties aan, dat ook gekeken moet worden naar het gebied waar medicinale planten voorkomen, die zeker ook verloren zullen gaan als het als concessie wordt weggegeven. Volgens de organisaties zal dit vraagstuk zeker ook internationaal ter sprake worden gebracht, indien er geen antwoorden komen op de door hen gestelde vragen.

Meer dan 100 illegalen in quarantaine

'Mensen komen in Suriname vakantie houden'


Onder de 509 personen die in quarantaine zijn, bevinden zich meer dan 100 illegalen te gaan. Deze mededeling deed NCCR-coördinator Jerry Slijngard (Nationaal Coördinatie Centrum voor Rampenbeheersing) gisteren tijdens de Covid-19 Management update persconferentie, aldus Starnieuws vandaag, donderdag 14 mei 2020. 

Hij merkte op, dat mensen in Suriname vakantie komen houden. Een vrouw had haar drie kinderen (oudste 10 jaar en een baby van 7 maanden) in een woning in Frans-Guyana opgesloten en is nu illegaal in Suriname. 'Voor haar pech is zij opgepakt. De mensen die illegaal hier zijn, genieten van een luxe onderkomen en krijgen gratis voeding. Uit Guyana en Brazilië komen via de SK-boten ook prostitués naar Suriname.'

Met de repatrianten uit Nederland gaat het goed, deelde Slijngard mee. 308 Personen zijn teruggevlogen uit Nederland. Komende zondag wordt een KLM-vlucht verwacht met 320 passagiers.

Ingezetenen uit Cuba, Curaçao (128 personen) en 20 uit Frans-Guyana zijn intussen ook teruggekeerd. Vandaag worden 28 personen uit Guyana verwacht. De planning is ook om 52 personen uit Miami te vervoeren, onder wie 12 medewerkers van goudmijnmultinational Newmont.

De directrice Nationale Veiligheid, Daniella Veira, maakte melding dat 4.500 voedselpakketten zijn uitgedeeld in het binnenland. Het gaat om pakketten via het NCCR en Bureau Volkscontacten. Hoewel de algehele lockdown nu alleen 's avond is, heeft de regering besloten de mensen toch tegemoet te komen. M

Dominicaan (29) gedood bij eenzijdig verkeersongeluk

Automobilist niet in bezit rijbewijs en onder invloed van alcohol...


Bij een zwaar verkeersongeluk vanochtend, donderdag 14 mei 2020, iets na middernacht, op de Kwattaweg in Paramaribo, is een Dominicaanse man van 29 jaar overleden. Het slachtoffer, Berroa Medina, was zwaargewond afgevoerd naar het ziekenhuis, maar overleed kort daarna later. 

Volgens Waterkant.net warendat alle vier inzittenden van Dominicaans afkomst.

Het vermoeden bestaat dat de bestuurder, die niet over een rijbewijs beschikt, onder invloed van alcohol verkeerde, toen het ongeval gebeurde. De personenauto waar ze in zaten reed met een vrij hoge snelheid over de Kwattaweg reed richting Munder.

Op een bepaald moment haalde de bestuurder een voorrijder in. Bij het terugkomen op de rijbaan, verloor hij de controle over het stuur en knalde tegen een schutting.

'Die plusminus dertig procent'; Alphons Levens

Die plusminus dertig procent
En eens zei de emeritus historicus:
"Bij al de verkiezingen in ons land
gaat van het kiezersvolk
vijfendertig procent nooit naar de stembus."
'k Hoop dat straks de emeritus historicus zegt:
"Bij deze verkiezingen in ons land
ging van het kiezerskorps
nul procent niet naar de stembus."

​Alphons Levens,
11 mei 2020.

VHP-kandidate in Para, Soeshma Bahadoer, met de dood bedreigd

Verkiezings- banner van Bahadoer leidt tot doodsbedreiging


Starnieuws bericht vandaag, donderdag 14 mei 2020, dat VHP-kandidaat in Para, Soeshma Bahadoer, gisteren met de dood is bedreigd door een man. Zij en haar echtgenoot werden gesommeerd haar banner te verwijderen, anders zou de man ervoor zorgen dat deze zou worden verwijderd. Bahadoer zegt, dat zij aangifte heeft gedaan bij de politie van Rijsdijk. 

Zij kent de man die haar uitgescholden en met de dood heeft bedreigd niet.


De VHP verwerpt in een verklaring met klem de 'afschuwelijke en lafhartige intimidatie en bedreiging'. Vijf banners zijn dinsdag geplaatst in Para. Gisteren bleek de banner op de kruising Meurs- en Kennedyweg te zijn vernield.

'Er was in de nacht een manjaboom omgevallen waardoor er enorme schade is aan het bushuisje dat vlak naast de banner is. Wij besloten geen aangifte te doen, omdat wij dachten dat de banner mogelijk daardoor is gescheurd. In de middag tegen drie uur reden we naar de plek, we waren bezig de banner te fixen. Er reed een donkergrijze Ford Ranger en de bestuurder stopte plotseling en begon intimiderende uitspraken te doen', aldus Bahadoer.

De man stapte uit de auto en begon te bedreigen. Haar echtgenoot sprak de man aan. 'Mo sutu yu kiri dalijk, a banner disi no musu de dya mo purin.'
 
Bahadoer heeft een deel van de tirade kunnen filmen.

De VHP doet een dringend beroep op de leiders van politieke partijen, erop toe te zien dat aanhangers zich niet schuldig maken aan vandalisme en banaliteiten. Het is de zoveelste keer, dat VHP’ers worden belaagd en bedreigd door aanhangers van een bepaalde politieke partij (lees: de NDP).

Leerlingen lagere klassen basisschool stromen door naar volgende klas

Minister Ferrier: 'Het is nu de moeite waard om de schoolperiode te bekijken'....


Leerlingen van lagere klassen van de basisschool stromen door naar de volgende klas in het nieuwe schooljaar. 'We moeten het niet zien als een grote uitdaging, want er zijn momenten geweest dat leerlingen - na het plat leggen van het onderwijs door de coronaviruscrisis - zich gauw hebben aangepast. Dus het is wel mogelijk', zei minister Lilian Ferrier van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur (OW&C) gisteren tijdens de reguliere Covid-19-persconferentie, zo bericht de Ware Tijd vandaag, donderdag 14 mei 2020. 

Volgens het normale schoolschema zouden leerlingen en studenten stof over het derde kwartaal moeten krijgen. 'Dat zal nu over het eerste jaar waarin zij zullen doorstromen worden verdeeld.' Details moeten nog worden uitgewerkt.

President Desi Bouterse zei zaterdagavond, dat OW&C een plan uitwerkt om tenminste de examenklassen, op alle niveaus, vanaf 1 juni weer op te starten. Volgens Ferrier gaat het landelijk om ongeveer 10.990 GLO-leerlingen (Gewoon lager Onderwijs) en 11.289 van het VOJ (Voortgezet Onderwijs voor Junioren). De minister zei dat er veel uitdagingen zijn om alles vlot te laten verlopen.

'Na een inventarisatie is gebleken, dat niet alle leerlingen beschikken over lesmateriaal van het tweede kwartaal. Zij hebben dus een achterstand en we zijn aan het bekijken hoe wij deze zullen inlopen.' Doordat leerkrachten en leerlingen van het binnenland vooral verspreid zijn of in de stad zitten, kan het ministerie zich nog geen goed beeld vormen hoe groot de groep is.

Een andere uitdaging is de hygiënische situatie op de scholen die volgens bezorgde ouders vaak te wensen overlaat. 'Ook dit moet worden bekeken en als we naar de Covid-19-maatregelen van het ministerie van Volksgezondheid kijken, voldoet de hygiëne inderdaad niet.' In de nieuwe situatie moet het volgens de bewindsvrouwe niet zo zijn, dat interieurverzorgsters bijvoorbeeld alleen aan het einde van de schooldag de toiletten schoonmaken.

Ook het feit, dat het openbaar vervoer nog niet op gang is gekomen, kan een probleem worden voor scholieren. 'We moeten bekijken hoe dit op te lossen, want de bussen rijden nog niet en boten varen niet om de scholieren te vervoeren.'

Er zijn volgens Ferrier al discussies geweest met de onderwijsbonden om de lockdown voor de schoolgaanden door te trekken naar augustus, maar er is nog geen concrete afspraak. Ze ziet de situatie ook als een ideaal moment om de schoolperiode in Suriname te evalueren en mogelijk aan te passen. De minister heeft hierover met verschillende internationale organisaties gesproken en ziet zeker voordelen om de scholen het nieuwe schooljaar half augustus te laten starten.

'Ik krijg vaak klachten binnen van leerlingen die een jaar verliezen, omdat onze schoolperiode verschilt met die van andere landen en de kinderen daardoor de kans mislopen om zich tijdig te registreren.' Het is volgens Ferrier daarom zeker de moeite waard om de schoolperiode te bekijken.