15 Patiënten genezen verklaard
Twintig personen zijn vandaag, woensdag 1 juli 2020, positief getest op Covid-19 waaronder de voorzitter van de Pertjajah Luhur, Paul Somohardjo. Volgens Starnieuws is zijn situatie stabiel is. Hij wordt wel nauwlettend in de gaten gehouden. De partijstructuren zijn intussen op de hoogte gesteld van de status van de politicus.
Vandaag zijn 15 personen genezen verklaard: 7 in het Regionaal Ziekenhuis Wanica, 5 jn hotel Residence Inn en 3 bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken.
Het aantal actieve gevallen bedraagt nu (17.30 uur) 280.
Van de 535 besmette personen in Suriname zijn 242 mensen genezen verklaard. In totaal hebben 13 personen het leven gelaten.
Het aantal mensen in overheidsquarantaine is van 341 gestegen naar 529. Er worden 8 personen behandeld in een Intensive Care Unit.
Dagelijkse selectie Surinaams nieuws en relevant nieuws uit Latijns-Amerika en Caribisch gebied - Verrassend, actueel, informatief, met oog voor haar lezers!
woensdag 1 juli 2020
Regering leent zo'n Srd 500 miljoen bij lokale banken om salarissen juni te betalen
Hakrinbank en De Surinaamsche Bank lenen iets meer dan helft
De overheid heeft een bedrag van ongeveer Srd 500 miljoen geleend bij de lokale banken om de salarissen over de maand juni te kunnen betalen. De Hakrinbank en De Surinaamsche Bank (DSB) hebben van dat bedrag iets meer dan de helft verstrekt aan de regering en de rest van het geld komt van de andere lokale banken.
Volgens De West van dinsdagavond 30 juni 2020 zijn de banken akkoord gegaan met de kredietverstrekking, omdat het gaat om afspraken die zijn gemaakt met de aankomende regering. Hoewel de officiële stukken nog getekend moeten worden door de huidige minister van Financiën, Gillmore Hoefdraad, hebben de banken er geloof en vertrouwen in, dat zaken anders zullen lopen.
De banken zouden akkoord zijn gegaan met deze leningen aan de overheid, omdat zij geen sociale onrust willen, zoals recentelijk op Curaçao. De banken hebben hun maatschappelijke verantwoordelijkheid in deze situatie genomen, aangezien zij op de hoogte zijn van de zeer slechte financiële situatie waarin Suriname thans verkeert. Door dit besluit van de handelsbanken, heeft de overheid maandag vlak voor aanvang van de bijzondere Assemblee-vergadering, de salarissen van de ambtenaren kunnen uitbetalen over de afgelopen maand.
Maar, hoe gaan de salarissen en het vakantiegeld in juli betaald worden? Naar verluidt is het nieuwe regeerteam momenteel drukdoende onderhandelingen te voeren, zodat het hulp krijgt vanuit de IDB (Inter-American Development Bank), en ook via het Amerikaanse fonds Oppenheimer worden tal van mogelijkheden bekeken.
Ook worden gesprekken gevoerd over het herschikken van de vele leningen van de regering Bouterse om zo eventueel uitstel van betaling te bewerkstelligen. Er worden verschillende strategieën uitgestippeld door de aankomende regering met financieel deskundigen, om sneller geld te verdienen voor de staat.
'Er is nu zelfs sprake van het verkopen van aandelen, die de overheid heeft in grote bedrijven zoals Torarica en de Hakrinbank. Daarnaast is de verkoop van staatsobjecten die niet in gebruik zijn ook een van de opties om sneller over financiën te beschikken en het schrappen van subsidies op brandstof, energie en water behoren ook tot de maatregelen die op zeer korte termijn, zullen worden doorgevoerd. Er liggen tal van bezuinigingsmaatregelen in het verschiet, die nodig zullen zijn om de economie weer op spoor te krijgen', aldus bronnen in bancaire kringen.
De overheid heeft een bedrag van ongeveer Srd 500 miljoen geleend bij de lokale banken om de salarissen over de maand juni te kunnen betalen. De Hakrinbank en De Surinaamsche Bank (DSB) hebben van dat bedrag iets meer dan de helft verstrekt aan de regering en de rest van het geld komt van de andere lokale banken.
Volgens De West van dinsdagavond 30 juni 2020 zijn de banken akkoord gegaan met de kredietverstrekking, omdat het gaat om afspraken die zijn gemaakt met de aankomende regering. Hoewel de officiële stukken nog getekend moeten worden door de huidige minister van Financiën, Gillmore Hoefdraad, hebben de banken er geloof en vertrouwen in, dat zaken anders zullen lopen.
De banken zouden akkoord zijn gegaan met deze leningen aan de overheid, omdat zij geen sociale onrust willen, zoals recentelijk op Curaçao. De banken hebben hun maatschappelijke verantwoordelijkheid in deze situatie genomen, aangezien zij op de hoogte zijn van de zeer slechte financiële situatie waarin Suriname thans verkeert. Door dit besluit van de handelsbanken, heeft de overheid maandag vlak voor aanvang van de bijzondere Assemblee-vergadering, de salarissen van de ambtenaren kunnen uitbetalen over de afgelopen maand.
Maar, hoe gaan de salarissen en het vakantiegeld in juli betaald worden? Naar verluidt is het nieuwe regeerteam momenteel drukdoende onderhandelingen te voeren, zodat het hulp krijgt vanuit de IDB (Inter-American Development Bank), en ook via het Amerikaanse fonds Oppenheimer worden tal van mogelijkheden bekeken.
Ook worden gesprekken gevoerd over het herschikken van de vele leningen van de regering Bouterse om zo eventueel uitstel van betaling te bewerkstelligen. Er worden verschillende strategieën uitgestippeld door de aankomende regering met financieel deskundigen, om sneller geld te verdienen voor de staat.
'Er is nu zelfs sprake van het verkopen van aandelen, die de overheid heeft in grote bedrijven zoals Torarica en de Hakrinbank. Daarnaast is de verkoop van staatsobjecten die niet in gebruik zijn ook een van de opties om sneller over financiën te beschikken en het schrappen van subsidies op brandstof, energie en water behoren ook tot de maatregelen die op zeer korte termijn, zullen worden doorgevoerd. Er liggen tal van bezuinigingsmaatregelen in het verschiet, die nodig zullen zijn om de economie weer op spoor te krijgen', aldus bronnen in bancaire kringen.
Verzet leerkrachten tegen herstart onderwijsproces - Herstart per maandag 6 juli, opgelegd door het ministerie, lijkt verre van doordacht
(Bron foto: riskedevries.nl/) |
'Het wordt tijd dat men gaat beseffen dat leerkrachten geen slaven zijn van het systeem'
Afgelopen week heeft de directeur van Onderwijs van het ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur, Natasia Bennanon, tijdens een update persconferentie van het Covid-19 Managementteam, meegedeeld dat de fysieke herstart van het onderwijsproces op 6 juli zal plaatsvinden. Dit geldt voor het lager onderwijs, scholen op VOJ- en VOS-niveau, IMEAO, pedagogische instituten en het Schakelinstituut Middelbaar Onderwijs.
De leerkrachten zijn het hier niet mee eens, aldus De West van dinsdagavond 30 juni 2020. Volgens hen is Covid-19 nog niet onder controle en lopen zij grote kans besmet te raken met het virus.
'De mensen die komen met de maatregelen zitten thuis of op kantoor en lopen geen gevaar. Wij als leerkrachten zijn goed om besmet te raken, terwijl wij ook ons gezin hebben', zegt Meredith N., leerkracht verbonden aan een middelbare school. Volgens haar is er nu sprake van een enorme uitbraak van het virus, waarbij de cijfers stijgen en er ook nog doden vallen. 'Juist nu de zaken uit de hand dreigen te lopen, wil men overgaan op fysiek onderwijs. Dit terwijl we tien besmettingen hadden en alles plat moesten leggen.'
N. geeft aan geen moeite te hebben met de hervatting van het onderwijs, maar dan moet de veiligheid van de leerkrachten gegarandeerd zijn. 'We moeten aan het werk, maar niemand die ons uitlegt hoe zaken aangepakt zullen worden. We kunnen ook niet urenlang staan praten met een mondkapje op.'
De leerkrachten zeggen pas aan het werk te zullen gaan, wanneer het ministerie de richtlijnen heeft opgestuurd en zij ermee hebben ingestemd. 'Het wordt tijd dat men gaat beseffen dat leerkrachten geen slaven zijn van het systeem, maar dat er gebruik gemaakt dient te worden van goed overleg', aldus een leerkracht.
Overigens is het de vraag in hoeverre de lagere scholen de hygiëne op orde hebben, social disstancing geen probleem is, er voldoende hand sanitizers zijn, busvervoer volledig geregeld is, et cetera. Ook kunnen vraagtekens geplaatst worden bij het zonder overleg inkorten met twee weken van de grote vakantie.Nu moeten leerlingen voor de periode van drie weken naar school, tot de start van de vakantie op 1 augustus. Waarom die drie weekjes niet benutten om garant te staan voor een perfecte herstart op 1 september? Kortom, de herstart per maandag 6 juli, opgelegd door het ministerie, lijkt verre van doordacht.
(Suriname Mirror/De West)
Regering Curaçao moet knoop nog doorhakken over bezuinigingen onderwijs
'We zoeken naar meer efficiency zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit
van het onderwijs'
Er is nog geen besluit genomen over mogelijke bezuinigingsmaatregelen binnen het onderwijs zoals het snijden in de begroting en het aantal docenten. Dat benadrukt de regering in een persbericht, aldus het Antilliaans Dagblad vandaag, woensdag 1 juli 2020.
De regering heeft op dit moment verschillende expertgroepen die aan voorstellen werken en hierover overleg voeren met de regering en partners binnen het onderwijs.
'Zoals elk jaar het geval is, stuurt het ministerie van Financiën een begrotingskader voor het komende jaar waar alle ministeries op basis van de verwachting van beschikbare fondsen, aan moeten voldoen. Het ministerie van Onderwijs, Wetenschap, Cultuur en Sport (OWCS) heeft hier kennis van genomen en aangegeven dat moet worden geanalyseerd wat haalbaar is en wat niet. De minister van OWCS heeft al met de schoolbesturen en vakbond Sitek vergaderd en besloten een team van experts te installeren voor verdere analyse en de besprekingen met het veld en het ministerie van Financiën voort te zetten', zo wordt in de verklaring uitgelegd.
'Ieder voorstel zal worden gepresenteerd en besproken in de Raad van Ministers om een eindbesluit te nemen hoe de fondsen in de begroting kunnen worden aangewend.'
Het uitgangspunt van de regering is dat structurele wijzigingen ten behoeve moeten zijn van de kwaliteit en innovatie van het onderwijs. 'Het is om exact deze reden dat de regering overleg voert om op verantwoorde wijze om te gaan met de begroting van het ministerie van OWCS. Er is op dit moment nog geen enkel besluit hierover genomen.'
Tijdens de Relato di Dia gisteren zei minister-president Eugene Rhuggenaath (PAR), in zijn hoedanigheid van minister van OWCS, een goed gesprek gehad te hebben met minister van Financiën Kenneth Gijsbertha (MAN). Rhuggenaath zei zijn collega-minister gevraagd te hebben niet alleen naar de cijfers van de onderwijsbegroting te kijken maar ook naar de gevolgen van bezuinigen.
'Het streven is een verantwoorde, realistische begroting. We zoeken naar meer efficiency zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit van het onderwijs.' Rhuggenaath noemde in dat kader het onder de loep nemen van subsidies van stichtingen en het gebruiken van minder schoolgebouwen.
Er is nog geen besluit genomen over mogelijke bezuinigingsmaatregelen binnen het onderwijs zoals het snijden in de begroting en het aantal docenten. Dat benadrukt de regering in een persbericht, aldus het Antilliaans Dagblad vandaag, woensdag 1 juli 2020.
De regering heeft op dit moment verschillende expertgroepen die aan voorstellen werken en hierover overleg voeren met de regering en partners binnen het onderwijs.
'Zoals elk jaar het geval is, stuurt het ministerie van Financiën een begrotingskader voor het komende jaar waar alle ministeries op basis van de verwachting van beschikbare fondsen, aan moeten voldoen. Het ministerie van Onderwijs, Wetenschap, Cultuur en Sport (OWCS) heeft hier kennis van genomen en aangegeven dat moet worden geanalyseerd wat haalbaar is en wat niet. De minister van OWCS heeft al met de schoolbesturen en vakbond Sitek vergaderd en besloten een team van experts te installeren voor verdere analyse en de besprekingen met het veld en het ministerie van Financiën voort te zetten', zo wordt in de verklaring uitgelegd.
'Ieder voorstel zal worden gepresenteerd en besproken in de Raad van Ministers om een eindbesluit te nemen hoe de fondsen in de begroting kunnen worden aangewend.'
Het uitgangspunt van de regering is dat structurele wijzigingen ten behoeve moeten zijn van de kwaliteit en innovatie van het onderwijs. 'Het is om exact deze reden dat de regering overleg voert om op verantwoorde wijze om te gaan met de begroting van het ministerie van OWCS. Er is op dit moment nog geen enkel besluit hierover genomen.'
Tijdens de Relato di Dia gisteren zei minister-president Eugene Rhuggenaath (PAR), in zijn hoedanigheid van minister van OWCS, een goed gesprek gehad te hebben met minister van Financiën Kenneth Gijsbertha (MAN). Rhuggenaath zei zijn collega-minister gevraagd te hebben niet alleen naar de cijfers van de onderwijsbegroting te kijken maar ook naar de gevolgen van bezuinigen.
'Het streven is een verantwoorde, realistische begroting. We zoeken naar meer efficiency zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit van het onderwijs.' Rhuggenaath noemde in dat kader het onder de loep nemen van subsidies van stichtingen en het gebruiken van minder schoolgebouwen.
Selikor streeft ernaar om nog deze week afvalbakken in alle wijken Curaçao te legen
Selikor rijdt volgens schema, ook op Dia di
Bandera
Vuilophaaldienst Selikor zal er alles aan doen om nog deze week de afvalbakken in alle wijken op het eiland te legen. Dat gebeurt volgens het normale schema. Ook morgen, Dia di Bandera, zullen de trucks de weg op gaan. Door de staking bij Selikor vorige week zijn de kliko’s bij huishoudens de afgelopen week niet geleegd. Deze week zijn de medewerkers van de vuilnisophaaldienst weer aan het werk, zo bericht het Antilliaans Dagblad vandaag, woensdag 1 juli 2020.
'De staking is gestopt', zegt Selikor-directeur Wesley Kook.
De trucks van Selikor rijden sinds maandag weer volgens het normale schema. Ook op de Dag van de Vlag, 2 juli, werken de vuilnismannen gewoon en zullen de sushibakken worden geleegd. 'Eind deze week zal alle afval in alle wijken zijn opgehaald', laat het vuilnisbedrijf in een persbericht weten.
Selikor biedt excuses aan voor het ongemak vanwege de vertraging en vraagt begrip voor de situatie.Vorige week woensdag heeft een deel van de werknemers van Selikor zich aangesloten bij de protestmars van Post 5 over de Schottegatweg naar de binnenstad. De manifestatie liep uit de hand en eindigde met plunderingen, brandstichting en geweld.
Directeur Kook zei daags na de protesten begrip te hebben voor de redenen van de manifestatie, maar vindt het ‘niet acceptabel dat er schade wordt aangericht aan privé- of publieke eigendommen’. Kook wees er in een persbericht op dat Selikor ‘net als heel Curaçao financieel moeilijke tijden meemaakt’ en zei begrip te hebben voor de pijn van de bevolking en de werknemers. 'Maar, onder geen enkele omstandigheid en in geen enkele situatie accepteert Selikor dat een manifestatie eindigt in vandalisme, diefstal en geweld.'
Vuilophaaldienst Selikor zal er alles aan doen om nog deze week de afvalbakken in alle wijken op het eiland te legen. Dat gebeurt volgens het normale schema. Ook morgen, Dia di Bandera, zullen de trucks de weg op gaan. Door de staking bij Selikor vorige week zijn de kliko’s bij huishoudens de afgelopen week niet geleegd. Deze week zijn de medewerkers van de vuilnisophaaldienst weer aan het werk, zo bericht het Antilliaans Dagblad vandaag, woensdag 1 juli 2020.
'De staking is gestopt', zegt Selikor-directeur Wesley Kook.
De trucks van Selikor rijden sinds maandag weer volgens het normale schema. Ook op de Dag van de Vlag, 2 juli, werken de vuilnismannen gewoon en zullen de sushibakken worden geleegd. 'Eind deze week zal alle afval in alle wijken zijn opgehaald', laat het vuilnisbedrijf in een persbericht weten.
Selikor biedt excuses aan voor het ongemak vanwege de vertraging en vraagt begrip voor de situatie.Vorige week woensdag heeft een deel van de werknemers van Selikor zich aangesloten bij de protestmars van Post 5 over de Schottegatweg naar de binnenstad. De manifestatie liep uit de hand en eindigde met plunderingen, brandstichting en geweld.
Directeur Kook zei daags na de protesten begrip te hebben voor de redenen van de manifestatie, maar vindt het ‘niet acceptabel dat er schade wordt aangericht aan privé- of publieke eigendommen’. Kook wees er in een persbericht op dat Selikor ‘net als heel Curaçao financieel moeilijke tijden meemaakt’ en zei begrip te hebben voor de pijn van de bevolking en de werknemers. 'Maar, onder geen enkele omstandigheid en in geen enkele situatie accepteert Selikor dat een manifestatie eindigt in vandalisme, diefstal en geweld.'
Operatie Portunus: groot onderzoek naar cocaïnehandel
Onderzoek naar import van cocaïne via de haven van Vlissingen
Politie en justitie zijn woensdagochtend vroeg, 1 juli 2020, op meerdere locaties in en buiten Zeeland gestart met Operatie Portunus. In deze operatie komen meerdere rechercheonderzoeken bij elkaar die een ding gemeen hebben, onderzoek doen naar meerdere criminele organisaties die zich bezig houden met de import van cocaïne via de haven van Vlissingen en het faciliteren daarvan, aldus de politie.
Verschillende arrestatieteams hebben woensdagochtend 9 verdachten aangehouden, ook zijn zoekingen gedaan in onder andere Heinkenszand, Middelburg, Goes, Vlissingen en Nieuwdorp. In totaal gaat het om rond de 30 locaties. Daarbij zijn ruim 400 agenten ingezet.
Politie en Justitie hebben het vermoeden dat er meerdere criminele samenwerkingsverbanden actief zijn rondom de import van cocaïne via de Vlissingen haven.
Waar het ene verband de partijen uit de dekladingen haalt en een ander bijvoorbeeld actief als bemiddelaar/ broker om de cocaïne te kunnen invoeren.
Voornaamste doel van woensdag was informatie en bewijs te verzamelen in deze verschillende (deel)onderzoeken.
'Voor politie en justitie een eerste stap in een lang lopende operatie, waarbij we meer inzicht willen en gaan krijgen rondom deze criminele en ondermijnende samenwerkingsverbanden in het havengebied en hoe die zich verhouden tot elkaar. Politie en justitie werken al jaren samen met allerlei partners zoals de douane, de Zeeuwse gemeenten, North Sea Port en de Taskforce/RIEC (Regionaal Informatie en Expertisecentrum) om een vuist te maken naar de georganiseerde en ondermijnende criminaliteit in het havengebied.'
Volgens Omroep Zeeland werden een half miljoen euro in contanten, vier vuurwapens, twee motoren en twee boten in beslag genomen.
* De politie doet hierbij ook een oproep. Heeft u informatie rondom illegale activiteiten in het havengebied van Vlissingen. Neem dan contact op via 0900-8844. Of via het Team Criminele Inlichtingen via 079 - 345 89 99.
Politie en justitie zijn woensdagochtend vroeg, 1 juli 2020, op meerdere locaties in en buiten Zeeland gestart met Operatie Portunus. In deze operatie komen meerdere rechercheonderzoeken bij elkaar die een ding gemeen hebben, onderzoek doen naar meerdere criminele organisaties die zich bezig houden met de import van cocaïne via de haven van Vlissingen en het faciliteren daarvan, aldus de politie.
Verschillende arrestatieteams hebben woensdagochtend 9 verdachten aangehouden, ook zijn zoekingen gedaan in onder andere Heinkenszand, Middelburg, Goes, Vlissingen en Nieuwdorp. In totaal gaat het om rond de 30 locaties. Daarbij zijn ruim 400 agenten ingezet.
Politie en Justitie hebben het vermoeden dat er meerdere criminele samenwerkingsverbanden actief zijn rondom de import van cocaïne via de Vlissingen haven.
Waar het ene verband de partijen uit de dekladingen haalt en een ander bijvoorbeeld actief als bemiddelaar/ broker om de cocaïne te kunnen invoeren.
Voornaamste doel van woensdag was informatie en bewijs te verzamelen in deze verschillende (deel)onderzoeken.
'Voor politie en justitie een eerste stap in een lang lopende operatie, waarbij we meer inzicht willen en gaan krijgen rondom deze criminele en ondermijnende samenwerkingsverbanden in het havengebied en hoe die zich verhouden tot elkaar. Politie en justitie werken al jaren samen met allerlei partners zoals de douane, de Zeeuwse gemeenten, North Sea Port en de Taskforce/RIEC (Regionaal Informatie en Expertisecentrum) om een vuist te maken naar de georganiseerde en ondermijnende criminaliteit in het havengebied.'
Volgens Omroep Zeeland werden een half miljoen euro in contanten, vier vuurwapens, twee motoren en twee boten in beslag genomen.
Politie valt binnen op 30 Zeeuwse locaties ivm groot drugsonderzoek. https://t.co/dnb2xCS0qo— Mark Rijk (@MarkRijk) July 1, 2020
* De politie doet hierbij ook een oproep. Heeft u informatie rondom illegale activiteiten in het havengebied van Vlissingen. Neem dan contact op via 0900-8844. Of via het Team Criminele Inlichtingen via 079 - 345 89 99.
Hof van Justitie gaat over tot een 'gefaseerde normalisatie' zittingen
Vooralsnog geen publiek en slechts drie journalisten toegestaan bij zittingen
Vanwege het opheffen van de totale lockdown anderhalve week geleden heeft het Hof van Justitie (HvJ) besloten over te gaan tot een 'gefaseerde normalisatie' van de dienstverlening. 'De continuïteit van de rechtsgang staat daarbij voorop', aldus het HvJ vandaag, woensdag 1 juli 2020, in een bekendmaking, zo bericht de Ware Tijd.
Met de zittingen wordt op 6 juli een aanvang gemaakt. Het gaat om strafzittingen in eerste aanleg en de indiening van verzoekschriften. 'In eerste instantie zullen strafzaken in behandeling worden genomen van verdachten die in hechtenis verkeren', aldus het HvJ. Opgemerkt wordt dat er vooralsnog geen publiek wordt toegelaten en dat er voor journalisten een restrictie van drie is. Hetzelfde geldt bij de behandeling van strafzaken in hoger beroep.
De rolzittingen ter behandeling van civiele zaken in hoger beroep en ambtenarenzaken, worden deze maand hervat. Wat civiele zittingen in eerste aanleg betreft kunnen nieuwe zaken (k
Kort Geding- en familiezaken) digitaal worden aangeboden, waarna er een datum wordt gegeven om het verzoekschrift in hard copy in te dienen op de griffie. De rolzittingen worden hervat, waarbij de comparities, enquêtes en verhoren op afspraak geschieden.
Het aanbieden van echtscheidingsverzoekschriften kan vanaf morgen iedere donderdag tussen half negen 's morgens en twaalf uur 's middags. Verzoeken voor beschermingsbevelen kunnen dagelijks bij het Kantongebouw aan de Grote Combéweg worden ingediend. Voor de rechtspleging in Nickerie moet contact worden gemaakt met de griffier.
Het horen van verdachten in verband met de rechtmatigheidstoetsingen en de vorderingen tot bewaring, geschiedt vooralsnog telefonisch door de rechter-commissaris. Advocaten worden in de gelegenheid gesteld om bij het verhoor van hun cliënt aanwezig te zijn.
Besloten is de gerechtsgebouwen van maandag tot en met vrijdag van zeven uur 's morgens tot en met drie uur 's middags te bemensen. Het personeel zal op basis van een roulatiesysteem werken en de afdelingen zullen telefonisch en per e-mail te bereiken zijn. 'Het publiek, onder wie deurwaarders, advocaten en hun medewerkers, zullen slechts tot de gerechtsgebouwen worden toegelaten, indien dat hoogst noodzakelijk mocht zijn.'
Het HvJ zegt over te gaan tot 'gefaseerde normalisatie' met inachtneming van de nodige voorzorgsmaatregelen. 'De gezondheid en veiligheid van zowel onze medewerkers als die van de justitiabelen blijft de hoogste prioriteit.'
Van iedereen zal de lichaamstemperatuur worden gemeten. Indien de temperatuur hoger dan 37,5 graden Celsius is, wordt men niet toegelaten. Personen die griepverschijnselen vertonen (onder meer hoesten en niezen), worden evenmin toegelaten. Het dragen van een deugdelijke mond- en neusbedekking is verplicht, evenals het reinigen van de handen met de beschikbaar gestelde sanitizer.
https://rechtspraak.sr/berichtgeving-corona-covid-19/
Paramaribo, 30 juni 2020
Zoals algemeen bekend is de totale lockdown met ingang van 21 juni jl. opgeheven, waarbij van overheidswege is aangegeven dat instanties wederom normale openingstijden kunnen aanhouden, met inachtneming van de nodige voorzorgsmaatregelen. Dientengevolge zal ook de rechterlijke organisatie haar verrichtingen gefaseerd normaliseren. De continuïteit van de rechtsgang staat daarbij voorop, terwijl de gezondheid en veiligheid van zowel onze medewerkers als die van de justitiabelen, de hoogste prioriteit blijft. Te dien einde zal tot nader orde het volgende van kracht zijn:
Unit Kort Geding : unit.kortgeding@gmail.com, tel. 470300 toestel 257
Unit Familie : unit.familie@gmail.com, tel. 470300 toestel 260 en 258
Unit Handel : handelunit@gmail.com, tel. 470300 toestel 276 of 258
Voor het maken van een afspraak voor het aantekenen van hoger beroep, indiening memorie/verzoek tot verlenging termijn kan gemaild worden naar het e-mail adres hogerberoep@gmail.com. De afdeling is tevens bereikbaar op het telefoonnummer 470300, toestel 233 en 347.
Voor het maken van een afspraak voor het afhalen van vonnissen, beschikkingen of andere dienstverlening, kan gebeld worden naar het nummer 470300. De afdelingen zijn te bereiken op de volgende toestelnummers:
Via e-mail op: legalisatie@gmail.com (verkorte procedure)
Verzoekschriften kunnen digitaal worden aangeboden op het email adres unit.kantonstraf@gmail.com, waarna via de mail een datum en tijdstip zal worden opgegeven voor het indienen van het verzoekschrift in hard copy op de Griffie. Het indienen van verzoekschriften en het aantekenen/intrekken van appèl/verzet in strafzaken geschied op afspraak op het telefoonnummer 427197 toestel 4207, 4224 en 4233.
Voor nadere informatie omtrent het vorengaande kan contact worden opgenomen met de unit Kanton Straf op het telefoonnummer 427197 toestel 4260 en 4220, en via e-mail unit.kantonstraf@gmail.com
Verzoekschriften op grond van o.a. artikel 61 van het Wetboek van Strafvordering, kunnen worden ingediend op de Griffie, waarna de indiener via de mail een datum en tijdstip zal worden opgegeven voor de behandeling van het verzoek. Voor nadere informatie omtrent het vorengaande kan in contact worden getreden met de unit Hof Straf, te bereiken op het e-mail adres unit.hofstraf@gmail.com en het telefoonnummer 427197, toestel 4217 en 4227.
Het verzoekschrift dient tevens – conform het regulier gebruik – dezelfde dag nog in hard copy te worden ingediend op het kabinet van de rechter-commissaris. Als datum van indiening van het verzoekschrift geldt de datum waarop het verzoekschrift in hard copy is ingediend op het kabinet van de rechter-commissaris.
Het indienen van verzoekschriften ex artikel 54c SV, dient eveneens te geschieden bij het kabinet van de rechter-commissaris, in hard copy en per mail op het e-mail adres kabinetrc@gmail.com.
Het horen van verdachten in verband met de rechtmatigheidstoetsingen en de vorderingen tot bewaring, geschiedt vooralsnog telefonisch door de rechter-commissaris, waarbij de advocaten de gelegenheid hebben om bij het verhoor van hun cliënt aanwezig te zijn.
Voor nadere informatie omtrent het vorengaande kan in contact worden getreden met het kabinet van de rechter commissaris, telefoon 427197, toestel 4252 en 4247 (administratie) en toestel 4251 en 4255 (griffiers), en het e-mail adres kabinetrc@gmail.com.
Voor actuele berichtgeving omtrent de dienstverlening, gelieve u regelmatig de website van het Hof van Justitie te raadplegen: www.rechtspraak.sr
Vanwege het opheffen van de totale lockdown anderhalve week geleden heeft het Hof van Justitie (HvJ) besloten over te gaan tot een 'gefaseerde normalisatie' van de dienstverlening. 'De continuïteit van de rechtsgang staat daarbij voorop', aldus het HvJ vandaag, woensdag 1 juli 2020, in een bekendmaking, zo bericht de Ware Tijd.
Met de zittingen wordt op 6 juli een aanvang gemaakt. Het gaat om strafzittingen in eerste aanleg en de indiening van verzoekschriften. 'In eerste instantie zullen strafzaken in behandeling worden genomen van verdachten die in hechtenis verkeren', aldus het HvJ. Opgemerkt wordt dat er vooralsnog geen publiek wordt toegelaten en dat er voor journalisten een restrictie van drie is. Hetzelfde geldt bij de behandeling van strafzaken in hoger beroep.
De rolzittingen ter behandeling van civiele zaken in hoger beroep en ambtenarenzaken, worden deze maand hervat. Wat civiele zittingen in eerste aanleg betreft kunnen nieuwe zaken (k
Kort Geding- en familiezaken) digitaal worden aangeboden, waarna er een datum wordt gegeven om het verzoekschrift in hard copy in te dienen op de griffie. De rolzittingen worden hervat, waarbij de comparities, enquêtes en verhoren op afspraak geschieden.
Het aanbieden van echtscheidingsverzoekschriften kan vanaf morgen iedere donderdag tussen half negen 's morgens en twaalf uur 's middags. Verzoeken voor beschermingsbevelen kunnen dagelijks bij het Kantongebouw aan de Grote Combéweg worden ingediend. Voor de rechtspleging in Nickerie moet contact worden gemaakt met de griffier.
Het horen van verdachten in verband met de rechtmatigheidstoetsingen en de vorderingen tot bewaring, geschiedt vooralsnog telefonisch door de rechter-commissaris. Advocaten worden in de gelegenheid gesteld om bij het verhoor van hun cliënt aanwezig te zijn.
Besloten is de gerechtsgebouwen van maandag tot en met vrijdag van zeven uur 's morgens tot en met drie uur 's middags te bemensen. Het personeel zal op basis van een roulatiesysteem werken en de afdelingen zullen telefonisch en per e-mail te bereiken zijn. 'Het publiek, onder wie deurwaarders, advocaten en hun medewerkers, zullen slechts tot de gerechtsgebouwen worden toegelaten, indien dat hoogst noodzakelijk mocht zijn.'
Het HvJ zegt over te gaan tot 'gefaseerde normalisatie' met inachtneming van de nodige voorzorgsmaatregelen. 'De gezondheid en veiligheid van zowel onze medewerkers als die van de justitiabelen blijft de hoogste prioriteit.'
Van iedereen zal de lichaamstemperatuur worden gemeten. Indien de temperatuur hoger dan 37,5 graden Celsius is, wordt men niet toegelaten. Personen die griepverschijnselen vertonen (onder meer hoesten en niezen), worden evenmin toegelaten. Het dragen van een deugdelijke mond- en neusbedekking is verplicht, evenals het reinigen van de handen met de beschikbaar gestelde sanitizer.
https://rechtspraak.sr/berichtgeving-corona-covid-19/
Bekendmaking
Gefaseerde normalisatie dienstverlening
Hof van Justitie
Paramaribo, 30 juni 2020
Zoals algemeen bekend is de totale lockdown met ingang van 21 juni jl. opgeheven, waarbij van overheidswege is aangegeven dat instanties wederom normale openingstijden kunnen aanhouden, met inachtneming van de nodige voorzorgsmaatregelen. Dientengevolge zal ook de rechterlijke organisatie haar verrichtingen gefaseerd normaliseren. De continuïteit van de rechtsgang staat daarbij voorop, terwijl de gezondheid en veiligheid van zowel onze medewerkers als die van de justitiabelen, de hoogste prioriteit blijft. Te dien einde zal tot nader orde het volgende van kracht zijn:
1. Algemene richtlijnen
De gerechtsgebouwen zullen iedere werkdag van 07.00 – 15.00 uur bemenst zijn. Het personeel zal op basis van een roulatiesysteem werken en de afdelingen zullen tijdens kantooruren, telefonisch en per e-mail te bereiken zijn. Het publiek – waaronder deurwaarders, advocaten en diens medewerkers – zullen slechts tot de gerechtsgebouwen worden toegelaten, indien dat hoogst noodzakelijk mocht zijn. Voordat men het gerechtsgebouw kan betreden, wordt de lichaamstemperatuur opgemeten met een afstandsthermometer. Indien de temperatuur hoger dan 37.5 graden Celsius is, wordt men niet toegelaten. Personen die griepverschijnselen vertonen (o.a. hoesten, niezen), worden evenmin toegelaten. Het dragen van een deugdelijke mond- en neusbedekking is verplicht, evenals het reinigen van de handen met de beschikbaar gestelde sanitizer.2. Civiele zittingen in eerste aanleg
- Nieuwe zaken voor de Units Kort geding en Familie, kunnen digitaal worden aangeboden via e-mail op onderstaande e-mail adressen, waarna eveneens via de mail een datum en tijdstip zal worden aangegeven waarop het verzoekschrift in hard copy kan worden ingediend op de Griffie.
- Voor wat betreft de Unit Handel, kunnen de nieuwe zaken worden ingediend via de afdeling Agenda. Ten aanzien van de hierbij te volgen werkwijze, zullen vanuit de Unit Handel nadere richtlijnen worden gegeven.
- De rolzittingen worden hervat, waarbij de comparities, enquêtes en verhoren op afspraak zullen geschieden. De respectieve units zullen richtlijnen geven ten aanzien van het digitaal concluderen voor eis en het nemen van conclusies.
- Het aanbieden van echtscheiding verzoekschriften is met ingang van 2 juli 2020 mogelijk op de 1e, 2e, 3e en 4e donderdag van de maand van 8.30 tot 12.00 uur, door de verzoeker in persoon. Vanuit de Unit Familie zullen ten aanzien van deze zittingen, nadere richtlijnen worden gegeven.
- Verzoeken voor beschermingsbevelen kunnen dagelijks via het loket van het Kantongerecht Civiele Zaken aan de Grote Combéweg no 2 worden ingediend. Hiervoor hoeft vooraf geen afspraak te worden gemaakt. De datum en het tijdstip van de behandeling van de beschermingsbevelen wordt vanuit de Griffie aangegeven.
Unit Kort Geding : unit.kortgeding@gmail.com, tel. 470300 toestel 257
Unit Familie : unit.familie@gmail.com, tel. 470300 toestel 260 en 258
Unit Handel : handelunit@gmail.com, tel. 470300 toestel 276 of 258
Voor het maken van een afspraak voor het aantekenen van hoger beroep, indiening memorie/verzoek tot verlenging termijn kan gemaild worden naar het e-mail adres hogerberoep@gmail.com. De afdeling is tevens bereikbaar op het telefoonnummer 470300, toestel 233 en 347.
Voor het maken van een afspraak voor het afhalen van vonnissen, beschikkingen of andere dienstverlening, kan gebeld worden naar het nummer 470300. De afdelingen zijn te bereiken op de volgende toestelnummers:
- Afdeling Algemene Zaken: 247, 224 en 222
- Afdeling Algemeen Register: toestel 229, 231, 232 en 234
- Afdeling Vonnissen: toestel 235 en 288
- Afdeling: Gezagsvoorzieningen: toestel 237
- Afdeling Extra Judicieel: toestel 238 en 245
3. De behandeling van civiele zaken in hoger beroep en ambtenarenzaken
De rolzittingen ter behandeling van civiele zaken in hoger beroep en ambtenarenzaken, worden hervat in de maand juli op de wijze zoals aangegeven in bekendmaking op de website van het hof, no. HVJ 22, d.d. 8 mei 2020. Voor nadere informatie omtrent het vorengaande kan in contact worden getreden met de unit hof civiel op het e-mail adres unit.hofciviel@gmail.com en het telefoonnummer 427197 toestel 2304.4. Legalisatie van documenten
Documenten kunnen op 2 manieren ter legalisatie worden aangeboden:Via e-mail op: legalisatie@gmail.com (verkorte procedure)
- In het e-mail bericht worden de documenten die ter legalisatie worden aangeboden, vermeld. Een scan of foto van deze documenten wordt als bijlage gevoegd bij de e-mail, zodat deze gelijk gescreend kunnen worden.
- Na ontvangst van het e-mailbericht, wordt vanuit de afdeling vervolginstructies gegeven. Deze instructies kunnen per geval verschillen.
- Indien na de screening de gemailde scans/foto’s van de documenten zijn geaccordeerd, verneemt de indiener via de mail op welke datum de originele documenten ter legalisatie kunnen worden ingediend en afgehaald op de Griffie van het Hof van Justitie.
- De documenten worden in een gesloten enveloppe gedeponeerd in de daarvoor bestemde drop-box bij het gebouw van het Hof van Justitie elke maandag, woensdag en vrijdag tussen 07.30 –10.00 uur.
- De gesloten enveloppe dient, naast de te legaliseren documenten, het volgende te bevatten:
- fotokopie legitimatiebewijs van de indiener;
- telefoonnummer waarop de indiener te bereiken is;
- een bewijsstuk ter eventuele bespoediging;
- een opgave van het aantal documenten dat dient te worden gelegaliseerd;
- gepast geld in SRD naar rato van het aantal documenten; per document dient SRD 10,– (Tien Surinaamse dollars) te worden betaald.
- De inhoud van de enveloppe wordt gecontroleerd en indien deze niet voldoet, wordt de indiener hier telefonisch van op de hoogte gesteld. Indien de inhoud na controle is geaccordeerd, wordt de indiener telefonisch aangegeven op welke datum de gelegaliseerde stukken kunnen worden afgehaald. De afhaaldagen zijn des dinsdags en donderdags van 09.00 – 12.00 uur.
5. Strafzittingen in eerste aanleg en de indiening van verzoekschriften
Vanaf maandag 6 juli wordt gefaseerd een aanvang gemaakt met de behandeling van strafzaken in eerste aanleg. In eerste instantie zullen strafzaken in behandeling worden genomen van verdachten die in hechtenis verkeren. Echter zullen de zittingen vooralsnog niet toegankelijk zijn voor het publiek. De toegang van journalisten tot de zittingzaal wordt beperkt, met dien verstande dat steeds maximaal 3 journalisten de zitting zullen kunnen bijwonen, mits de richtlijnen voor het in acht nemen van de sociale afstand daarbij niet in het gedrang komen.Verzoekschriften kunnen digitaal worden aangeboden op het email adres unit.kantonstraf@gmail.com, waarna via de mail een datum en tijdstip zal worden opgegeven voor het indienen van het verzoekschrift in hard copy op de Griffie. Het indienen van verzoekschriften en het aantekenen/intrekken van appèl/verzet in strafzaken geschied op afspraak op het telefoonnummer 427197 toestel 4207, 4224 en 4233.
Voor nadere informatie omtrent het vorengaande kan contact worden opgenomen met de unit Kanton Straf op het telefoonnummer 427197 toestel 4260 en 4220, en via e-mail unit.kantonstraf@gmail.com
6. Strafzittingen in hoger beroep en de behandeling van verzoekschriften
Vanaf maandag 6 juli wordt gefaseerd een aanvang gemaakt met de behandeling van strafzaken in hoger beroep. Echter zullen de zittingen vooralsnog niet toegankelijk zijn voor het publiek. De toegang van journalisten tot de zittingzaal wordt beperkt, met dien verstande dat steeds maximaal 3 journalisten de zitting zullen kunnen bijwonen, mits de richtlijnen voor het in acht nemen van de sociale afstand daarbij niet in het gedrang komen.Verzoekschriften op grond van o.a. artikel 61 van het Wetboek van Strafvordering, kunnen worden ingediend op de Griffie, waarna de indiener via de mail een datum en tijdstip zal worden opgegeven voor de behandeling van het verzoek. Voor nadere informatie omtrent het vorengaande kan in contact worden getreden met de unit Hof Straf, te bereiken op het e-mail adres unit.hofstraf@gmail.com en het telefoonnummer 427197, toestel 4217 en 4227.
7. Verrichtingen van de Rechter-Commissaris in Strafzaken
Verzoekschriften ex artikel 54a SV dienen gemaild te worden naar het e-mailadres kabinetrc@gmail.com met een c.c. naar het secretariaat van de Hoofdofficier van Justitie op het email adres sechfdovj@gmail.com en het Wnd. Hoofd Administratie Strafzaken van het Openbaar Ministerie, dhr. A. Rathipal op het email adres arathipal@hotmail.com.Het verzoekschrift dient tevens – conform het regulier gebruik – dezelfde dag nog in hard copy te worden ingediend op het kabinet van de rechter-commissaris. Als datum van indiening van het verzoekschrift geldt de datum waarop het verzoekschrift in hard copy is ingediend op het kabinet van de rechter-commissaris.
Het indienen van verzoekschriften ex artikel 54c SV, dient eveneens te geschieden bij het kabinet van de rechter-commissaris, in hard copy en per mail op het e-mail adres kabinetrc@gmail.com.
Het horen van verdachten in verband met de rechtmatigheidstoetsingen en de vorderingen tot bewaring, geschiedt vooralsnog telefonisch door de rechter-commissaris, waarbij de advocaten de gelegenheid hebben om bij het verhoor van hun cliënt aanwezig te zijn.
Voor nadere informatie omtrent het vorengaande kan in contact worden getreden met het kabinet van de rechter commissaris, telefoon 427197, toestel 4252 en 4247 (administratie) en toestel 4251 en 4255 (griffiers), en het e-mail adres kabinetrc@gmail.com.
8. Zittingen in het district Nickerie (3e kanton)
Voor informatie omrent de rechtspleging in het district Nickerie, kan in contact worden getreden met de griffier op het e-mail adres derdekanton.nickerie@gmail.com.Voor actuele berichtgeving omtrent de dienstverlening, gelieve u regelmatig de website van het Hof van Justitie te raadplegen: www.rechtspraak.sr
Covid-19 onder coalitie-kopstukken geen belemmering voor machtswisseling
'Ik hoop dat dit een goede waarschuwing is, dat ook zij zich aan de regels houden'
Het proces rond de machtswisseling medio deze maand is nog steeds op spoor. Dat enkele kopstukken van de nieuwe coalitie positief zijn getest op het coronavirus en andere die met hun in contact zijn geweest in quarantaine gaan heeft daar vooralsnog geen verandering in gebracht, schrijft de Ware Tijd vandaag, woensdag 1 juli 2020.
'De transitiegesprekken waren voor een groot deel reeds afgerond en maandag is met het kiezen van de voorzitter en vicevoorzitter van het parlement de eerste stap gezet', zegt Albert Ramdin, die voor de periode tot aan de inauguratie van de nieuwe president aangewezen is als woordvoerder van de nieuwe coalitie.
Het parlement besluit morgen tijdens een huishoudelijke vergadering wanneer de verkiezing van president en vicepresident zal plaatsvinden. Tot nu toe is er geen reden om af te zien van de afgesproken machtsoverdracht, zegt Ramdin.
Nadat bekend werd dat PL-leider Paul Somohardjo positief werd getest op Covid-19 moesten ook de leiders en andere politici van de coalitie met wie hij nauw contact heeft gehad worden getest. De uitslag van de test van NPS-ondervoorzitter Jerrel Pawiroredjo bleek ook positief.
Vanochtend is ook een test van VHP-voorzitter tevens beoogde presidentskandidaat Chandrikapersad Santokhi afgenomen. Hij hoort evenals enkele andere politici later vandaag of hij coronavrij is of niet.
Ramdin stelt, dat de jongste ontwikkeling het bewijs is dat Covid-19 niet discrimineert. Het is daarom van belang, dat ook politici zich aan de beschermings- en voorzorgmaatregelen houden en daarin ook het voorbeeld geven. 'De bevolking en ook politici moeten begrijpen, dat ze een eigen verantwoordelijkheid hebben naar zichzelf, maar ook naar anderen met wie ze in contact komen. Ik hoop dat dit een goede waarschuwing is, dat ook zij zich aan de regels houden', aldus de woordvoerder.
Ook Ramdin gaat de komende dagen in quarantaine. 'Het geldt ook voor mij. Zolang de medici dat van belang achten blijf ik in quarantaine. Corona discrimineert niet tussen politieke leiders en de gewone man op straat.'
Vanwege de ontstane situatie zijn sommige afspraken afgezegd. Ontmoetingen die wel doorgaan zullen via andere kanalen plaatsvinden of onder de strilte coronamaatregelen voortgang vinden.
Het proces rond de machtswisseling medio deze maand is nog steeds op spoor. Dat enkele kopstukken van de nieuwe coalitie positief zijn getest op het coronavirus en andere die met hun in contact zijn geweest in quarantaine gaan heeft daar vooralsnog geen verandering in gebracht, schrijft de Ware Tijd vandaag, woensdag 1 juli 2020.
'De transitiegesprekken waren voor een groot deel reeds afgerond en maandag is met het kiezen van de voorzitter en vicevoorzitter van het parlement de eerste stap gezet', zegt Albert Ramdin, die voor de periode tot aan de inauguratie van de nieuwe president aangewezen is als woordvoerder van de nieuwe coalitie.
Het parlement besluit morgen tijdens een huishoudelijke vergadering wanneer de verkiezing van president en vicepresident zal plaatsvinden. Tot nu toe is er geen reden om af te zien van de afgesproken machtsoverdracht, zegt Ramdin.
Nadat bekend werd dat PL-leider Paul Somohardjo positief werd getest op Covid-19 moesten ook de leiders en andere politici van de coalitie met wie hij nauw contact heeft gehad worden getest. De uitslag van de test van NPS-ondervoorzitter Jerrel Pawiroredjo bleek ook positief.
Vanochtend is ook een test van VHP-voorzitter tevens beoogde presidentskandidaat Chandrikapersad Santokhi afgenomen. Hij hoort evenals enkele andere politici later vandaag of hij coronavrij is of niet.
Ramdin stelt, dat de jongste ontwikkeling het bewijs is dat Covid-19 niet discrimineert. Het is daarom van belang, dat ook politici zich aan de beschermings- en voorzorgmaatregelen houden en daarin ook het voorbeeld geven. 'De bevolking en ook politici moeten begrijpen, dat ze een eigen verantwoordelijkheid hebben naar zichzelf, maar ook naar anderen met wie ze in contact komen. Ik hoop dat dit een goede waarschuwing is, dat ook zij zich aan de regels houden', aldus de woordvoerder.
Ook Ramdin gaat de komende dagen in quarantaine. 'Het geldt ook voor mij. Zolang de medici dat van belang achten blijf ik in quarantaine. Corona discrimineert niet tussen politieke leiders en de gewone man op straat.'
Vanwege de ontstane situatie zijn sommige afspraken afgezegd. Ontmoetingen die wel doorgaan zullen via andere kanalen plaatsvinden of onder de strilte coronamaatregelen voortgang vinden.
Douane onderschept 493 kilo cocaïne in haven Rotterdam
(Bron foto: Openbaar Ministerie) |
Eerste 6 maanden 2020 18.000 kilo cocaïne onderschept in de Rotterdamse haven
De Douane heeft gisteren tijdens een controle in de Rotterdamse haven een partij van 493 kilo cocaïne onderschept. De straatwaarde van deze partij is ruim 37 miljoen euro, zo meldt het Openbaar Ministerie te Rotterdam vandaag, woensdag 1 juli 2020.
De verdovende middelen zaten verstopt in een container geladen met blikken tonijn afkomstig Cartagena (Colombia) en bestemd voor een bedrijf in Kempen (Duitsland). Het bedrijf heeft vermoedelijk niets te maken met de smokkel.
Het HARC-team (Hit and run container-team), een samenwerkingsverband tussen Douane, FIOD (Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst), zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie, is onder leiding van de officier van justitie een strafrechtelijk onderzoek gestart.
De drugs zijn inmiddels vernietigd.
In het eerste halfjaar van 2020 heeft het HARC-team 18.000 kilo cocaïne onderschept in de Rotterdamse haven. Dit is ongeveer de helft van de totale hoeveelheid die vorig jaar in beslag is genomen. Of het coronavirus een rol speelt in de grote vangsten van afgelopen periode is niet te zeggen.
Controleurs van vuilophaal in actie uit solidariteit met bedreigde collega
Aantal chauffeurs rijdt niet volgens de gemaakte afspraken
Controleurs van vuilophaal bij het ministerie van Openbare Werken, Transport en Communicatie (OWT&C) hebben gisteren een protestactie gevoerd bij de vuilstortplaats te Ornaribo. De controleurs hadden vanaf vijf uur in de middag de ingang afgesloten. Zij zijn ontevreden, dat een ondernemer die vuil ophaalt voor het ministerie een controleur heeft uitgescholden en gedreigd hem omver te laten rijden. De actie is gevoerd als ondersteuning aan de collega.
'We krijgen de laatste tijd veel klachten van buurtbewoners dat de vuilniswagens vroeg langs zijn gekomen en dat zij dan hun vuil nog niet buiten hebben geplaatst', zegt Claudia Maatsen, hoofd Vuilophaal en Verwerkingsdienst van OWT&C, vandaag, woensdag 1 juli 2020, op Starnieuws.
Ze geeft aan dat dit vooral bij de lockdown periode merkbaar is. Het diensthoofd merkt op dat er aangeven is dat er normaal gewerkt dient te worden volgens het contract. 'We zijn op het veld geweest om de truckchauffeurs aan te geven dat ze om vijf uur moeten beginnen', zegt controleur Viren Sewgobin, die bedreigd is. Een aantal chauffeurs is erop gewezen, dat ze niet volgens de gemaakte afspraken rijden. Zij hebben de situatie begrepen en hebben meegewerkt, zegt Sewgobin.
Hij laat optekenen, dat hij een kraakperswagen op de hoek van de Langatabikistraat en de Indiralaan had gestopt, omdat die uren eerder zou zijn gestart. De ondernemer, die kort erna arriveerde, had de opdracht gegeven aan zijn chauffeur het werk te hervatten. Sewgobin zegt, dat hij de politie Uitvlugt heeft ingeschakeld, maar die is niet op de locatie geweest. 'Ik ben zelf naar de politiepost gegaan en heb de situatie uitgelegd, maar ben vandaar heengezonden zonder een aangifte', zegt de controleur.
Hij vindt dat de situatie ernstig is. 'Vandaag is het mij overkomen. Wat gaat die ondernemer dan tegen een andere controleur doen? Of hoe zit het als andere ondernemers ook die manier van handelen overnemen?', vraagt hij zich af.
De controleurs hebben de actie om negen uur 's avonds opgeheven. Maatsen geeft aan, dat de andere bedrijven die zich aan de regels hebben gehouden, niet gedupeerd mogen worden. 'Wij vinden dat de aannemers zich moeten houden aan het contract dat is gesloten tussen hen en het ministerie. De sancties die in het contract zijn, zullen worden toegepast op de overtreders.'
Controleurs van vuilophaal bij het ministerie van Openbare Werken, Transport en Communicatie (OWT&C) hebben gisteren een protestactie gevoerd bij de vuilstortplaats te Ornaribo. De controleurs hadden vanaf vijf uur in de middag de ingang afgesloten. Zij zijn ontevreden, dat een ondernemer die vuil ophaalt voor het ministerie een controleur heeft uitgescholden en gedreigd hem omver te laten rijden. De actie is gevoerd als ondersteuning aan de collega.
'We krijgen de laatste tijd veel klachten van buurtbewoners dat de vuilniswagens vroeg langs zijn gekomen en dat zij dan hun vuil nog niet buiten hebben geplaatst', zegt Claudia Maatsen, hoofd Vuilophaal en Verwerkingsdienst van OWT&C, vandaag, woensdag 1 juli 2020, op Starnieuws.
Ze geeft aan dat dit vooral bij de lockdown periode merkbaar is. Het diensthoofd merkt op dat er aangeven is dat er normaal gewerkt dient te worden volgens het contract. 'We zijn op het veld geweest om de truckchauffeurs aan te geven dat ze om vijf uur moeten beginnen', zegt controleur Viren Sewgobin, die bedreigd is. Een aantal chauffeurs is erop gewezen, dat ze niet volgens de gemaakte afspraken rijden. Zij hebben de situatie begrepen en hebben meegewerkt, zegt Sewgobin.
Hij laat optekenen, dat hij een kraakperswagen op de hoek van de Langatabikistraat en de Indiralaan had gestopt, omdat die uren eerder zou zijn gestart. De ondernemer, die kort erna arriveerde, had de opdracht gegeven aan zijn chauffeur het werk te hervatten. Sewgobin zegt, dat hij de politie Uitvlugt heeft ingeschakeld, maar die is niet op de locatie geweest. 'Ik ben zelf naar de politiepost gegaan en heb de situatie uitgelegd, maar ben vandaar heengezonden zonder een aangifte', zegt de controleur.
Hij vindt dat de situatie ernstig is. 'Vandaag is het mij overkomen. Wat gaat die ondernemer dan tegen een andere controleur doen? Of hoe zit het als andere ondernemers ook die manier van handelen overnemen?', vraagt hij zich af.
De controleurs hebben de actie om negen uur 's avonds opgeheven. Maatsen geeft aan, dat de andere bedrijven die zich aan de regels hebben gehouden, niet gedupeerd mogen worden. 'Wij vinden dat de aannemers zich moeten houden aan het contract dat is gesloten tussen hen en het ministerie. De sancties die in het contract zijn, zullen worden toegepast op de overtreders.'
Particuliere lijnbussen gaan weer rijden, maar met fors verhoogd rittarief
(Bron foto: De West) |
De particuliere lijnbussen gaan, na ruim 120 dagen, maandag 6 juli weer rijden. Met een aangepast stadstarief van Srd 4 in plaats van Srd 1,85 èn een verplichte mondkap willen de chauffeurs passagiers gaan vervoeren. Dat besluit is gisteren door het bestuur van de Particuliere Lijnbushoudersorganisatie (PLO) samen met de leden genomen, aldus de Ware Tijd vandaag, woensdag 1 juli 2020.
'We moeten met dit voorlopige tarief werken, sec om te overleven', zegt voorzitter John Mahadewsing.
Sinds 20 maart staan de lijnbussen vanwege Covid-19 in de garage. Het bestuur stelde een lockdownvergoeding van Srd 350 voor aan de regering voor elke dag dat de bussen niet konden uitrijden. Echter, er werd slechts een fractie van het totaal bedrag uitbetaald: Srd 5,4 miljoen. Dat komt volgens Mahadewsing neer op amper vijftien dagen in plaats van de 120 die er niet mocht worden gereden. Dat is omgerekend Srd 38 per dag per bushouder, stelt de voorzitter. 'Een belachelijk bedrag waar we niet voor kunnen werken.'
Volgens Mahadewsing verloopt de communicatie met het ministerie van Openbare Werken, Transport en Communicatie stroef. 'We horen niets van het ministerie op onze eerdere brieven waarin we met voorstellen komen.'
Tijdens de reguliere persconferentie van het Covid-19 Managementteam gistermiddag zei Gwendoline Babel, onderdirectrice Directoraat Nationale Veiligheid (DNV), dat er vrijdag een gesprek is met de vertegenwoordigers uit de transportsector. 'We hadden vandaag al een telefonisch gesprek dat vrijdag verder wordt gevoerd. Deze sector moet ook open. We weten allemaal dat het samengaat met de scholen en creches, met het openstellen van alle andere sectoren waaronder de overheid. Dus we gaan vrijdag met ze praten en kijken hoe we kunnen komen tot een reeks van maatregelen voordat we openbaar vervoer weer ter beschikking kunnen stellen van onze Srananman.'
Mahadewsing tijdens de vergadering gisterochtend: 'We worden als bushouders niet gekend. Het lijkt alsof de bushouders niet bestaan voor de mensen. We zijn een belangrijk deel van het volk en van de economie.'
Het geduld is bij zowel de bushouders als het bestuur op. Om geen verdere onrust te veroorzaken in de samenleving zijn beide partijen overeengekomen om vanaf 6 juli weer te rijden. 'We willen voorlopig Srd 4 per passagier handhaven op de stadsritten en zullen de Covid-19-maatregelen treffen door mondkapjes verplicht te stellen en de handen moeten alvorens wordt ingestapt reeds ontsmet zijn', zegt de PLO-leider. De ritten buiten Paramaribo zullen andere tarieven krijgen.
De bushouder is na de werkdag verantwoordelijk voor het ontsmetten van zijn bus, aldus Mahadewsing.
Woordvoerder Faizel Bholai gaat akkoord met het uitrijden van de bussen maandag. 'We gaan mee met de beslissingen van het bestuur. Iedereen wacht om te gaan werken. We kunnen niet nog langer wachten. De SRrd4 is een pleister op de wond, hiermee kunnen we ons hoofd net boven water houden.'
PL-leider Somohardjo en Pawiroredjo, ondervoorzitter NPS, Covid-19 positief getest
Politici niet altijd even voorzichtig in naleving Covid-19 maatregelen
Paul Somohardjo, voorzitter van Pertjajah Luhur, is positief getest op Covid-19. Ook Jerrel Pawiroredjo, ondervoorzitter van de NPS, is geïnfecteerd. Starnieuws bericht vandaag, woensdag juli 2020, dat bij diverse politici swabs zijn genomen. De resultaten zijn later vandaag bekend.
Nadat bekend werd dat Somohardjo positief is getest door het laboratorium van het Academisch Ziekenhuis Paramaribo, wordt naarstig nagegaan met wie hij in close contact is gekomen.
Hij had zijn mond-neusbedekking vaak niet op en was dichtbij anderen. Gevreesd wordt dat meerdere mensen besmet geraakt zijn. Verschillende personen in De Nationale Assemblee verwijderden hun mondkap steeds.
Paul Somohardjo, voorzitter van Pertjajah Luhur, is positief getest op Covid-19. Ook Jerrel Pawiroredjo, ondervoorzitter van de NPS, is geïnfecteerd. Starnieuws bericht vandaag, woensdag juli 2020, dat bij diverse politici swabs zijn genomen. De resultaten zijn later vandaag bekend.
Nadat bekend werd dat Somohardjo positief is getest door het laboratorium van het Academisch Ziekenhuis Paramaribo, wordt naarstig nagegaan met wie hij in close contact is gekomen.
Hij had zijn mond-neusbedekking vaak niet op en was dichtbij anderen. Gevreesd wordt dat meerdere mensen besmet geraakt zijn. Verschillende personen in De Nationale Assemblee verwijderden hun mondkap steeds.
Goudzoekersdorp Antonio do Brinco afgesloten
16 Bewoners Covid-19 positief getest
17 Personen positief getest uit 29 swabs te Stoelmanseiland
Het goudzoekersdorp Antonio do Brinco in het zuidoosten van het land (bestuursressort Tapanahoni) is afgesloten. Van 47 swabs die recent afgenomen zijn, blijken 36 positief te zijn. De directeur van de Medische Zending (MZ), Herman Jintie, heeft gisteren tijdens de update persconferentie van het Covid-19 Managementteam meegedeeld, dat vandaag, woensdag 1 juli 2020, een medische missie wordt uitgevoerd naar het dorp, zo bericht Starnieuws.
Melvin Uiterloo, de epidemiologische verantwoordelijke bij MZ, voerde aan dat er geen reden is voor 'paniekvoetbal' ondanks de situatie. De mensen die positief getest zijn, zijn geïsoleerd. Er is ook hulp van de Fransen gevraagd. Zij zijn standby.
Belangrijk is volgens MZ, dat de mensen zich niet verplaatsen en zich houden naar de instructies.
Jintie merkte op dat vanuit de 51 locaties van MZ de situatie in het binnenland gemonitord wordt. De aandachtsgebieden zijn Oost Suriname (grens Frans-Guyana), Zuid-Suriname (inheemse gebieden), Midden-Suriname (goudzoekers-activiteiten) en Brokopondo (goudzoekers-activiteiten). Er is intensief contact met het traditioneel gezag en de districtscommissarissen.
Dagelijks worden ook via de poli's en de lokale media de mensen op de hoogte gehouden van de stand van zaken en de bewustwording wordt vergroot. De MZ-directeur merkte op, dat er 'super spreaders' zijn door rituelen bij begrafenissen en bij de goudvelden.
Jintie is blij met de actie van de Aucaanse granman, Bono Velantie, die het bevel heeft gegeven dat mensen de dorpen niet mogen verlaten. De MZ moet ongestoord haar werk kunnen doen. Er wordt ook een quarantaine opgezet te Stoelmanseiland. Daar zijn 17 personen positief getest uit 29 swabs die zijn afgenomen.
17 Personen positief getest uit 29 swabs te Stoelmanseiland
Het goudzoekersdorp Antonio do Brinco in het zuidoosten van het land (bestuursressort Tapanahoni) is afgesloten. Van 47 swabs die recent afgenomen zijn, blijken 36 positief te zijn. De directeur van de Medische Zending (MZ), Herman Jintie, heeft gisteren tijdens de update persconferentie van het Covid-19 Managementteam meegedeeld, dat vandaag, woensdag 1 juli 2020, een medische missie wordt uitgevoerd naar het dorp, zo bericht Starnieuws.
Melvin Uiterloo, de epidemiologische verantwoordelijke bij MZ, voerde aan dat er geen reden is voor 'paniekvoetbal' ondanks de situatie. De mensen die positief getest zijn, zijn geïsoleerd. Er is ook hulp van de Fransen gevraagd. Zij zijn standby.
Belangrijk is volgens MZ, dat de mensen zich niet verplaatsen en zich houden naar de instructies.
Jintie merkte op dat vanuit de 51 locaties van MZ de situatie in het binnenland gemonitord wordt. De aandachtsgebieden zijn Oost Suriname (grens Frans-Guyana), Zuid-Suriname (inheemse gebieden), Midden-Suriname (goudzoekers-activiteiten) en Brokopondo (goudzoekers-activiteiten). Er is intensief contact met het traditioneel gezag en de districtscommissarissen.
Dagelijks worden ook via de poli's en de lokale media de mensen op de hoogte gehouden van de stand van zaken en de bewustwording wordt vergroot. De MZ-directeur merkte op, dat er 'super spreaders' zijn door rituelen bij begrafenissen en bij de goudvelden.
Jintie is blij met de actie van de Aucaanse granman, Bono Velantie, die het bevel heeft gegeven dat mensen de dorpen niet mogen verlaten. De MZ moet ongestoord haar werk kunnen doen. Er wordt ook een quarantaine opgezet te Stoelmanseiland. Daar zijn 17 personen positief getest uit 29 swabs die zijn afgenomen.
Abonneren op:
Posts (Atom)