zaterdag 2 maart 2013

Professor, dokter, ingenieur.......

‘Personal Brander’ verkoopt zichzelf goed - Met dromen over de wereld reizen

De natte droom van iemand met groot ego

‘Droom het, hoop het, geloof het, zet het vast in uw hoofd, visualiseer het, accepteer het, reageer erop met liefde, passie en integriteit, geef het al uw aandacht en u zult het realiseren.’

02-03-2013 Door: Paul Kraaijer


Paramaribo – Via, via kreeg ik een uitnodiging voor het bijwonen vrijdagavond 1 maart 2013 in theater Unique in Paramaribo van de ‘verdediging en promotie tot Doctor of Business Adminstration aan de Personal Branding University Suriname, faculteit van de Business School of the Americas’ van een student. Titel van het proefschrift: ‘A Perspective On Group Dynamics at CTI Cleaning N.V.’. Het blijkt te gaan om onder andere de ‘promotor’ prof.dr.ir. Hubert Rampersad.

Bij het lezen van de namen Rampersad, Personal Branding University Suriname en Business School of the Americas werd ik meteen achterdochtig. En waarom dit evenement in een theater of is dat wat de Personal Branding University Suriname wellicht is, een theater.

Is dat niet die man met.....
Die Rampersad, is dat niet die man met een toch wel, te, vlotte gladde babbel, die zichzelf heel interessant vindt en die schermt met- en leeft van zijn reclameslogan ‘personal branding’?
Is dat niet die man die regelmatige Engelstalige inhoudelijk wazige columns ‘Towards Excellence’ schreef die gepubliceerd werden op de even wazige à-journalistieke Surinaamse nieuwswebsite GFC Nieuws?
Is dat ook niet de man die de kritische schrijver Rolf van der Marck van SurinameStemt.com begin april 2012 in een serie emails bedreigde en uitschold, omdat Van der Marck objectief kritisch had geschreven over prof.dr.ir. Hubert Rampersad en deze welbespraakte heer daar kennelijk niet van gediend was en ook meteen dreigde met beslaglegging op eigendommen van Van der Marck?
 Ja, die man.
Dreigen is een zwaktebod en getuigt van frustratie.

Hoe is het mogelijk, dat deze Rampersad een naam heeft weten op te bouwen als een soort ‘personal branding’ goeroe? Hoe is het mogelijk dat er kennelijk toch mensen op deze aardkloot zijn die behoefte hebben aan wazige beschouwingen, praatjes, over het in de maatschappij plaatsen van je eigen ‘brand’, je eigen merk en over het volgen van je dromen? Maar, ik gun iedereen zijn of haar persoonlijke interesses, feestjes en hobby’s en dat geldt zeker ook voor de heer Rampersad, Maar, ‘het’ is niet ‘mijn ding’ en ik ben er dan ook nogal sceptisch over en dat mag, iedereen mag een mening hebben en die uiten.

Wie is de veelal glimlachende Hubert Rampersad en in hoeverre zijn zijn opleidingen, scholen en universiteiten in Paramaribo, in het Amerikaanse Miami, Florida, en in het Nederlandse dorp Linschoten, werkelijkheid en niet slechts websites (of alleen een adres) met te weinig essentiële informatie?

Achtergrond belicht door surinamestars.com 
Volgens de website surinamstars.com werd Hubert Rampersad in december 1957 in Paramaribo geboren. Hij werd op zijn twaalfde jaar naar Nederland gestuurd om zijn toekomst te redden: hij zou namelijk twee keer op de lagere school (Fluschool te Paramaribo) blijven zitten, omdat hij veel spijbelde en ‘erg stout’ was. Zijn ouders wisten zich geen raad meer met hem en hadden de hoop bijna al opgegeven. Hubert mocht bij zijn oudere broers en zusters in Nederland gaan wonen. In Nederland aangekomen werd de jonge Rampersad op een LTS geplaatst, de toenmalige Lagere Technische school. Hij kreeg vervolgens vrij snel de smaak van het studeren te pakken en deed daarna in snel tempo ook nog de MTS, HTS en Technische Universiteit Delft (werktuigbouwkunde en robotics).
Na zijn studie in Delft werkte Rampersad onder meer als projectmanager bij een adviesbureau, als adviseur bij het Innovatie Centrum Den Haag van het ministerie van Economische Zaken en als consultant en adviseur bij onder andere Shell en ASML. Tussendoor doceerde hij parttime productietechniek aan de Technische Universiteit Eindhoven en productiemanagement aan de faculteit Bedrijfskunde van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Verder publiceerde hij ook nog eens tientallen artikelen en diverse boeken. In 1998 vertrok hij met zijn gezin (Surinaamse vrouw en twee zonen) tijdelijk naar Suriname om mee te helpen bij de operationalisering van de afdeling Bedrijfskunde aan de Anton de Kom Universiteit . Een jaar later werd Rampersad tot hoogleraar productiemanagement aan die universiteit en werd de jongste hoogleraar daar ooit benoemd.

In 2001 besloot hij echter met zijn gezin weer terug te keren naar Nederland en te werken aan een nieuw managementconcept getiteld 'Total Performance Scorecard' (TPS), om hiermee de wereld te verbeteren, te beginnen bij managers en ondernemers. Hij schreef hierover een internationale bestseller die inmiddels in twintig talen is vertaald en in meer dan tachtig landen is gepubliceerd door toonaangevende uitgevers, aldus surinamestars.com.

Dat inhoud van dat boek wordt op vele websites omschreven als:

‘Iedere leidinggevende erkent het belang van verandering voor het voortbestaan en de groei van de onderneming. Maar hoe maakt u hiervoor de motivatie en passie bij uw werknemers los? Dit boek geeft u het antwoord: door te beginnen bij het niveau van de individuele werknemer en zin eigen doelstelling. 'Werken met de Total Performance Scorecard' biedt een instrument dat helpt uw organisatie in kaart te brengen en haar beter te laten draaien. Creëer met behulp van de oefeningen en de praktijkvoorbeelden een lerende organisatie waarin persoonlijke ambities en die van de organisatie elkaar versterken.

De praktische modellen, methoden en tools maken 'Werken met de Total Performance Scorecard' uitstekend geschikt voor manager, projectleiders en medewerkers uit de industrie, overheid, zakelijke dienstverleningen de non-profitsector die zichzelf en hun organisatie succesvol willen verbeteren. Hubert Rampersad is president van TPS International en algemeen directeur van TPS Consulting Nederland. Hij verwierf internationale bekendheid met zijn bestseller 'Total Performance Scorecard' en schrijft columns voor diverse bladen.’

Op basis van het succes van zijn 'TPS boek' bouwde hij aan een wereldwijd netwerk van lokale kantoren en strategische verbonden die het TPS-concept in de betreffende landen verbreiden en uitdragen. Hij zou partnerships hebben in veertig landen, waaronder Amerika, Canada, Duitsland, Argentinië, Brazilië, Venezuela, Egypte, Portugal en Polen. Nederland was te klein voor hem geworden en zou niet goed zijn voor het imago van TPS, zo schrijft suirnamstars.com. Vandaar dat hij zijn TPS-hoofdkantoor (TPS International Inc.) opzette in het Amerikaanse Californië. Rampersad is een veel gevraagde gastspreker op conferenties en universiteiten in Nederland, Amerika, Canada, Singapore, Mexico, Argentinië, Brazilië, Spanje, Dubai, Egypte, Rusland, Griekenland, Venezuela en Saoedi Arabië. Zijn persoonlijke mission statement luidt: 'Het delen van kennis is plezier, vooral als ik hierdoor iets kan betekenen in het leven van anderen'.

Tot zover een deel van de beschrijving over Hubert Rampersad op de website surinamstars.com. Het toont het beeld van een studiebol en iemand die iets tracht te bereiken in het leven en van een wetenschapper die op een moment besloot de weg van het ‘goeroe-schap’ te betreden, de praktische wetenschap te verlaten, en zich te gaan profileren als spreker, ‘personal brander’.


‘Personal Branding University’ in Amsterdamse Zuidas......


In april 2010 besloot Rampersad zijn opleiding ‘Personal Branding University’, naast Miami, ook op te zetten in Nederland. Naar aanleiding daarvan werd hij door de Wereldomroep geïnterviewd. Zogenoemde ‘professionals’ en bestuurders zouden op die vermeende universiteit kunnen leren hoe ze hun droom kunnen waarmaken en die gepassioneerd over het voetlicht kunnen brengen.
  
‘Vertrekpunt is je droom, je ambitie, wat wil je met je leven. Dat moet je vertalen in een brand. Een verhaal dat je vertelt, jezelf positioneren op de markt. Wat maakt jou uniek?’, zo trachtte Rampersad zijn werkwijze duidelijk te maken voor de microfoon van de Wereldomroep. ‘Je moet een betrouwbaar beeld van jezelf communiceren en cultiveren. President Barack Obama is een goed voorbeeld van hoe je dat doet. Dat willen we delen met onze studenten in Amsterdam.’Er zou destijds veel belangstelling uit Rusland, Saoedi Arabië en ook Aruba, Curaçao en Suriname te zijn geweest. ‘Daar komen ook vestigingen, naar voorbeeld van de Nederlandse universiteit’, aldus Rampersad bij de Wereldomroep. Hij voelde zich genoodzaakt om te benadrukken dat het gaat om een echte universiteit. ‘De accreditatie is in gang gezet. Maar dan moeten we eerst starten.’

Volgens een niet actieve Facebookpagina van de Amsterdamse vestiging van de Personal Branding University – een website is er niet - is die gevestigd aan de Claude Debussylaan 2-8 in Amsterdam. Klik je op die pagina op deze link dan kom je terecht op deze onduidelijke website.
In diverse overzichten van hoge scholen en universiteiten in de gemeente Amsterdam wordt de Personal Branding University niet vermeld..... Ook op de website van het Amsterdamse stadsdeel Zuidas, waar de Claude Debussylaan is, is de ‘universiteit’ onbekend.

Personal Branding University slaat niet aan in Amsterdamse Zuidas
Gevraagd naar een reactie van het stadsdeel over de al dan niet aanwezigheid van de ‘universiteit’, ontving ik op woensdag 6 maart deze reactie van Frederijk Haentjens, namens de dienst Zuidas:

'In het verleden, 2011, heb ik inderdaad ervaring opgedaan met de Branding University. De heer Rampersad heeft toen opgetreden voor een zogenaamde Zuidas Netwerkdag. Dat was een bijeenkomst bedoeld voor marketing en communicatie medewerkers die werkzaam zijn bij diverse bedrijven op de Zuidas. Een en ander georganiseerd in opdracht van ons door bureau VDCP (Van Dantzig communicatiepartners) uit Rotterdam. De bijeenkomst was ook een soort aftrap voor een campagne Hello Zuidas, kort uitgelegd een feel good campange voor de gebiedsontwikkeling Zuidas. De heer Rampersad, had een theorie dat als je aan je eigen branding werkt en goed dat doet, je samen de branding van het gebied ook goed van de grond kunt krijgen. We zijn in contact gekomen met Rampersad via Sander Schuurman, toen werkzaam bij de ABNAMRO en betrokken bij Zuidas ABC, een ontmoetingsplaats, voor bedrijfsmatige Zuidasser en wetenschappelijke Zuidassers. 
Mijn persoonlijke indruk was dat een dun verhaal was, na dit optreden waren er nog wat pogingen om een soort nazorg te organiseren, maar het verhaal was duidelijk bij de aanwezigen niet aangeslagen.(...)'

Verder laat Haentjens nog weten dat op het adres Claude Debussylaan 6-8 Zuidas ABC was gevestigd, 'dat was naast de eerder genoemde ontmoetingsplek voor wetenschap en bedrijfsleven ook een grand café en een flexkantoren plek, waar je per dagdeel een werkplek kon huren. Zuidas ABC bestaat echter niet meer'.

Miami een en al mist
De Personal Branding University in Miami is ook volledig door mist omringd. Via deze website verwacht je op de website van de opleiding terecht te komen. Maar, neen. Het is slechts één pagina tekst over de ‘universiteit’ als klein onderdeel van de grote website ‘Yellow Pages’. Bij de contactgegevens worden onder andere vermeld het telefoonnummer +1-786-537-7580, het emailadres tpsi@comcast.net en voor de website wordt verwezen naar TPS International Inc., ‘Aligning Human Capital to Business Success’, (Miramar, Flordia), met Rampersad als directievoorzitter en met hetzelfde telefoonummer als van de Personal Branding University. Rampersad blijkt, om onduidelijke redenen, gebruik te maken van een wirwar aan zeer onduidelijke websites, waardoor je als geïnteresseerde door de bomen het bos niet meer kunt zien en niet de gewenste praktische informatie kunt vinden. Vele bezoekers zullen dan ook ongetwijfeld snel afhaken, je verwacht immers van dergelijke ‘universiteiten’ duidelijkheid, helderheid en openheid.

In de rubriek ‘Gallery’ zijn alleen maar foto’s te zien waarop de ‘personal brander’ zelf te zien is…. Werkelijk geen enkele foto waarop hijzelf niet zichtbaar is..... Bij contactgegevens wordt zijn eigen emailadres vermeld. Verder is op de website nergens een overzicht te vinden van de lessen die verzorgd worden en wanneer, wie de docenten zijn en zelfs niet de gegevens van het bestuur en haar leden. Alsof alleen Rampersad de hele school bestuurt en runt.

De Nederlandse vestiging zou in Linschoten (Van Rietlaan), gemeente Montfoort, zijn gevestigd, maar daarover is nauwelijks tot niets op het wereldwijde net te vinden. De 'universiteit' wordt niet vermeld op de website van de gemeente Montfoort en op vragen wordt niet door de gemeente gereageerd.

‘Business School of the Americas’ heeft een duur europrijskaartje
En, wat is de status van de Business School of the Americas aan de Grote Combéweg in Paramaribo? De website schept hierin geen enkele helderheid. De laatste, meest actuele informatie, dateert van 2011. Volgens de website is de school een leidende universiteit in de wereld in het geven van educatie van wereldklasse in management, entrepeneurschap, innovatie, ‘applied management sciences for success in business and professional environments’.  
‘We streven naar verbetering van de kwaliteit van leven van onze studenten door top entrepeneurs aan de wereldse zakenwereld af te leveren met een sterke persoonlijke en innovatieve achtergrond.’

Maar, er hangt wel een aanzienlijk prijskaartje aan, waardoor de opleiding voor velen niet toegankelijk is. Bij het onderwijsgeld zijn niet eens inbegrepen de boeken en ook niet de reiskosten naar en van en verblijf van een week op de Personal Branding University in Miami Beach, Florida, dat onderdeel uitmaakt van het lesprogramma.

Het studiegeld bedraagt, aldus de website, voor ‘Doctorate’ 25.000 euro, voor ‘Master’ 19.500 euro, voor ‘Bachelor’ 15.000 euro, voor ‘Associate of Arts’ 10.000 euro en voor ‘Personal Brand Coaching Certification of executives, coaches, consultants, and trainers’ 7.500 euro, omgerekend naar de Surinaamse dollar aanzienlijke bedragen die velen in het land niet kunnen opbrengen.

‘Alles begint met een droom’......
In een vraaggesprek voor de website kluwermanagement.nl begin april 2012 kon Rampersad, in zijn hoedanigheid als decaan van de Business School of the Americas, proberen uit te leggen waar hij nu feitelijk zoal dagelijks mee bezig is. Maar, uit het artikel spreekt slechts onduidelijkheid en vooral veel, heel veel, wollig taalgebruik.

‘Alles begint met een droom. Wie groot droomt wordt groot en wie klein droomt blijft klein. Wie geen droom heeft is verloren en wordt niet succesvol in het leven. Wie een droom heeft maar deze niet omzet in actie is aan het hallucineren. (...) Mijn droom twintig jaar geleden was om op het prestigieuze MIT en Harvard Business School in Boston te mogen doceren, absolute top in de wereld. Vorig jaar heb ik op MIT gedoceerd en in april 2012 ga ik een gastcollege over Authentic Personal Branding op Harvard Business School verzorgen. (...) 
Zodra u weet waar u heen gaat, is het veel makkelijker te besluiten welke stappen er nodig zijn om daar te komen. Wanneer u niet weet waar u heen gaat, kunt u als een gek werken maar gaat u in de verkeerde richting lopen. Om succesvol en gelukkig te zijn moet u de betekenis van uw leven weten en de verantwoordelijkheid nemen om uw droom te ontdekken en deze op te schrijven. De zoektocht naar uw ziel en het ontdekken van uw lot begint met het definiëren en formuleren van uw droom. (...) 
Uw droom is uw persoonlijke vuurtoren die u op de koers houdt. U moet het op een opwindende en overtuigende manier formuleren en deze zichtbaar maken. Het grootste probleem waar mensen hierbij tegenaan lopen is het opschrijven hiervan en bang zijn om groot te dromen. U heeft bijna twee maal zoveel kans om uw droom te realiseren wanneer u deze opschrijft. De formulering is cruciaal voor het ontwikkelen en operationaliseren van uw droom. Uw droom geeft aan waar u heen gaat, welke waarden, overtuigingen en principes u op uw weg zullen leiden, wat u wenst te bereiken, wat u met uw leven wenst te doen, wat uw intenties op lange termijn zijn, welke talenten, vaardigheden en ervaringen u nodig heeft om waarde te bieden aan anderen, waar u op het einde van uw leven wenst te zijn, wat u hoopt te worden, welke richting u zou willen dat u leven in ging, de ideale eigenschappen die u zou willen bezitten, uw ideale werksituatie en wat u wenst te zijn. Stel uzelf deze vragen en beantwoord ze eerlijk. Identificeer ook het gedrag dat u moet veranderen en begrijp hoe u uw waarden relevant voor anderen kunt maken. Uw visie (uw opgeschreven droom) zorgt voor innerlijke begeleiding en bepaalt de acties van vandaag om uw gewenste toekomst te bereiken. Het functioneert als een ethisch kompas dat betekenis aan uw leven geeft. Het is een concrete vertaling van uw diepste verlangens. Uw visie moet resulteren in betekenisvolle lange termijn acties en inspanningen om uw droom te realiseren. (...) 
Het is hierbij van belang dat we groot denken. Dit wil ik illustreren aan de hand van onderstaande foto die ik vorig jaar van Donald Trump ontving nadat ik hem een gesigneerd exemplaar van mijn nieuwste boek ‘Be The CEO of Your Life’ had gestuurd. Hierop schreef hij To Hubert: ALWAYS THINK BIG.’

Pronken met andermans dromen
Vervolgens gaat hij in op de dromen van bekendheden Bill Gates, Oprah Winfrey, J.K. Rowling, Henry Ford, Walt Disney, Albert Einstein, Mahatma Gandhi, Martin Luther King Jr., Nelson Mandela, Mickael Gorbatsjov, Barrack Obama, Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, Akio Morita en Konosuke Matsushita. Alsof prof.dr.ir. Hubert Rampersad in de ziel heeft kunnen kijken van deze beroemdheden.

Rampersad: ‘Ze hebben allen bewezen, dat wanneer iemand een heldere authentieke droom heeft, erop reageert met liefde en passie, de moed heeft deze droom na te jagen, vertrouwen heeft in zichzelf en leeft conform de droom, deze droom die persoon in het leven zal begeleiden en zal leiden tot doelgerichte en resolute acties. Ze namen de verantwoordelijkheid hun droom te identificeren en erop te reageren met liefde en passie. Neem ook het initiatief en de verantwoordelijkheid uw grote droom te identificeren, implementeren en cultiveren. Iedereen kan topprestaties leveren en succesvol zijn, omdat ieder van ons de talenten in zich heeft. Succes is niet iets dat automatisch komt of iets dat de wereld voor u zal bepalen. Het is iets wat u definieert in uw ambitieuze droom en het komt naar voren in de manier waarop u deze droom najaagt. Succes komt niet naar u toe, u dient naar succes toe te gaan.’

Woorden, woorden en nog eens woorden. Mooie woorden, absoluut. Dromerige, welhaast inhoudsloze woorden en woorden die iedereen had kunnen uiten. Daarvoor hoef je geen prof.dr.ir. voor je naam te hebben staan. Dat staat dan ook niet, past niet. Overdreven, maar klinkt wel leuk en lekker. Rampersad heeft zijn vlotte babbel en vermeende charismatische uitstraling mee. Hij is aanwezig, als een soort Emile Ratelband, de positiviteitsgoeroe van Nederland.

Tot vervelends toe pochen met Business Time en Fortune Magazine
Rampersad gebruikt graag nationale en internationale media om naamsbekendheid te krijgen en wellicht nieuwe uitnodigingen om spreekbeurten en dergelijke te krijgen tegen ongetwijfeld aantrekkelijke honoraria. Op bijna al zijn websites en op zijn op het internet te vinden cv’s laat hij maar wat duidelijk blijken trots te zijn op gepubliceerde interviews met hem in bijvoorbeeld de Business Times van 29 september 2009 en Fortune Magazine.

Op de Arabische toer
De Surinaamse website GFC Nieuws berichtte op 6 februari van dit jaar nog dat Rampersad een week eerder door het ‘College of Business & Economics’ van van de Qassim University in Buraidah (Saudi-Arabië) benoemd is tot ‘full professor in Entrepreneurial Leadership & Innovation Management’. Hij zou, aldus de nieuwswebsite, die functie combineren met zijn consultancy-activiteiten in Saudi-Arabië, Dubai, Qatar, Oman, Kuwait en Bahrain, met als tweede thuisbasis Qassim.
Het klinkt allemaal net even iets te sprookesachtig, alsof je je begeeft in het sprookje van Ali Baba en de veertig Rovers.
The College of Business & Economics zou ambities hebben om binnen vijf jaar uit te groeien tot de beste Business School in het Midden-Oosten. Rampersad liet GFC Nieuws weten, dat hij opdracht heeft die doelstelling te helpen realiseren en het innovatief en concurrentievermogen van het bedrijfsleven in Saudi-Arabië, in het bijzonder in de provincie Qassim, duurzaam te versterken. In zijn hoedanigheid als professor in Entrepreneurial Leadership zou de prof.dr.ir. ook actief zijn als consultant en trainer bij Aramco, ’s werelds grootste olieraffinaderij.

- Op de website van dit bedrijf is de naam Hubert Rampersad niet te vinden, dus zo belangrijk zal hij niet zijn. Het bedrijf reageert niet op de vraag of Rampersad bij het bedrijf bekend is. –

‘Ik heb zoveel respect van de leiding van Qassim Universiteit weten af te dwingen, dat ik ondanks een fulltime benoeming aan deze universiteit, de vrijheid heb om ook mijn andere internationale activiteiten te ontplooien, zoals onder meer mijn eigen consulting business in Suriname.’ Nogal arrogant klinkende woorden van Rampersad, opgetekend door GFC Nieuws.

Schelden en dreigen een prof.dr.ir. onwaardig
Toen de op 17 januari 2013 overleden Rolf van der Marck vorig jaar voor de prikkelende website surinamestemt.com een paar kritische beschouwingen schreef over Rampersad http://www.surinamestemt.com/archives/15037 
http://www.surinamestemt.com/archives/14478 
http://www.surinamestemt.com/archives/14462
klom laatstgenoemde meteen in de emailboom en zond Van der Marck om onbegrijpelijke redenen (immers iemand met een wereldwijde bekendheid als Rampersad zou zich totaal niet moeten storen aan dergelijke artikelen, neen, hij zou daar boven moeten staan) een aantal dreigende verwensingen. Deze prof.dr.ir. schroomde er niet voor, om termen als ‘klootzak’ en ‘(vuile) schoft’ te gebruiken, enkel en alleen omdat Rolf van der Marck gebruik maakte van het recht op persvrijheid en recht op vrijheid van meningsuiting. Het staat een ieder vrij om zich kritisch over wie dan ook te uiten.
Daarnaast dreigde de oh zo keurige ‘personal brander’ ook nog eens met beslaglegging op eigendommen van Van der Marck in Suriname of die van zijn echtgenote. Zo gaat deze ‘brander’ dus om met enige licht objectieve kritiek op zijn persoon en zijn vermeende ‘personal branding’ imperium.

Gezonde argwaan kan nooit kwaad
Enige gezonde argwaan en terughoudendheid in de richting van de prof.dr.ir. ‘brander’ kan geen kwaad gelet op de toch wel vele onduidelijkheden rond de door hem opgezette opleidingen, scholen en universiteiten en zijn promotionele en ‘business’ ‘verkondigingen’. Natuurlijk, Hubert Rampersad heeft het volste recht zijn belegde boterham te verdienen met 'personal branding' en niemand wil hem dat onthouden of ontzeggen, maar laten we eerlijk zijn: is het allemaal niet net iets te mistig, te dromerig en te gladjes? 'Personal branding’ gaat niet alleen over dromen en het neerzetten van je eigen merk, je eigen ‘brand’, maar ook en misschien vooral over ‘business, geld. Dus dat.

Geraadpleegde bronnen o.a.:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/article/detail/2911903/2011/09/16/Formuleer-uw-droom-en-uw-leven-krijgt-richting.dhtml
http://personal-branding-university-miami-ypd.chamber.com/ 
http://www.rnw.nl/suriname/article/rampersad-brengt-personal-branding-naar-nederland http://www.starnieuws.com/index.php/welcome/index/nieuwsitem/4071
http://www.SurinamStars.com 
http://www.HRPBranding.com/ 
http://rampersad.wordpress.com/ 
http://rampersad.sys-con.com/
http://www.bsa-edu.org
http://www.kluwermanagement.nl/index.aspx?m=news&f=detail&id=54808 http://www.kluwermanagement.nl/files/downloads/We.moeten.groot.dromen.Rampersad.pdf http://www.tuauniversity.org/ 
http://pbuniversity.wordpress.com 

Natuurlijk is Rampersad ook met eigen video's op YouTube te vinden, met als bijgevoegde informatie uiteraard het bekende verhaal van hem, zijn cv en de vele links naar allerlei websites:



Noot:
Mochten er na vandaag alsnog reacties binnen komen van bijvoorbeeld de dienst Zuidas van de gemeente Amsterdam of van de gemeente Montfoort dan zullen die uiteraard in het artikel worden opgenomen.

Na een periode van stilte duikt Rampersad begin juni 2013 op in het Midden-Oosten, zo blijkt uit dit bericht op de vermeende nieuwswebsite GFC Nieuws, een soort spreekbuis voor de 'brander'.