|
(Bron foto:Thomson Reuters Foundation/Anastasia Molone) |
Fietsstroken binnen drie jaar met bijna 50% uitbreiden tot 145 kilometer
Koolstofemissies tegen 2030 met 20% verminderen
Terwijl de tweede stad van Medellin, Colombia, zich voorbereidt om haar economie nieuw leven in te blazen na de coronavirus-pandemie, wil het tegelijkertijd de koolstofemissies tegen 2030 met 20% verminderen - en het richt zich op transport. Stadsambtenaren zeggen, dat ze de fietsstroken binnen drie jaar met bijna 50% zullen uitbreiden tot 145 kilometer, en meer dan het dubbele van het aantal onderling verbonden openbaarvervoerslijnen, waaronder overlandtreinen, trams en kabelbaanlijnen, tot 2030 tot 26.
|
(Bron foto: Twitter) |
Ook werkt de stad aan het leveren van 50.000 elektrische fietsen die bewoners goedkoop kunnen huren - en het doel is om tegen het einde van het decennium al het openbaar vervoer van stroom te voorzien. '
Medellin heeft een geschiedenis van zichzelf opnieuw uitvinden, van diepe veerkracht', vertelde burgemeester
Daniel Quintero dinsdag 26 mei 2020 de Thomson Reuters Foundation in een interview.
'Ik ben er echt van overtuigd, dat het over 10 jaar heel ongebruikelijk zal zijn dat iemand een dieselauto koopt', zei hij.
Medellin is een van de tientallen steden over de hele wereld die een economische herstart na de lockdown willen gebruiken om tegelijkertijd milieumaatregelen te nemen. Van het gebruik van stimuleringsfondsen om oplaadpunten voor elektrische voertuigen te installeren tot het reserveren van ruimte voor auto's, voetgangers en fietsen, de steden hopen geld te besparen en veerkracht op te bouwen door samen het klimaat en de viruscrises te bestrijden.
'Wat er is gebeurd, veroorzaakt enorme transformaties binnen mensen en instellingen in het algemeen', zei Quintero.
In Medellin putten ambtenaren uit hun ervaring met het bestrijden van een 'pandemie' van ongebreideld drugsgeweld uit het verleden om nieuwe uitdagingen aan te gaan, zei Quintero. '
We hebben ons moeten verheffen na de ergste pandemie, het geweld van de jaren tachtig en negentig, toen meer dan 100.000 jonge mensen het leven lieten tijdens de drugsoorlog', zei de burgemeester, die zijn vierjarige ambtstermijn begon in januari. Maar, vanwege wat Medellin al heeft meegemaakt, zei hij dat hij '1
00% overtuigd' is dat inwoners van de stad met 2,5 miljoen mensen de strijd aangaan met het coronavirus - en de klimaatverandering -.
'Deze crisis, en wat er aan de hand is, was opnieuw een dringende oproep tot verandering', zei de 40-jarige. Covid-19 heeft grote verschillen tussen arm en rijk blootgelegd in een stad waar de helft van de inwoners in de informele sector werkt en dagelijks geld verdient, waaronder straatverkopers en schoonmakers.
'Tegenwoordig treft het virus sectoren met lage inkomens, precies die sectoren die zwaar werden getroffen door het geweld van de jaren '80 en '90. En daarom begrijpen we dit als een dringende oproep voor een nieuwe transformatie', zei Quintero.
De transformatie die hij voor ogen heeft, houdt in dat Medellin een '
ecostad' wordt die beter verbonden, groener en technisch slimmer is, zei Quintero. Het is een aanpak die voortbouwt op eerdere decennia aan ervaring die de met bergen geflankeerde stadsprijzen en een reputatie als pionier op het gebied van stedelijke innovatie heeft verdiend. Opeenvolgende burgemeesters hebben zich gericht op stadsvernieuwing om door bendes geteisterde sloppenwijken te verbeteren, die nu nieuwe scholen, openbare bibliotheken, openluchtgymnastiek en landschapsparken bevatten.
|
(Bron foto: Reuters/Albeiro Lopera) |
De stad heeft ook een veel gekopieerd kabelbaan-transportsysteem gebouwd dat bewoners de heuvels op en af brengt, en sloppenwijkbewoners verbindt met de rest van de stad.
De post-Covid-transformatie van Medellin zal gericht zijn op onderwijs als een belangrijke pijler om verandering te stimuleren, met als doel studenten voor te bereiden op banen met een digitale en technische focus, ondersteund door 'historische' investeringsniveaus in scholen, zei Quintero. '
Het is met onderwijs dat we kunnen transformeren', zei hij, eraan toevoegend dat lesgeven een gevoel van individuele en collectieve verantwoordelijkheid bij jongeren moet opwekken om de planeet te beschermen. '
We hebben het over een transformatie in het curriculum die jongens, meisjes en jongeren verbindt met de nieuwe realiteit van de wereld ... met de grote klimaat- en milieu-uitdagingen die de wereld vandaag heeft', zei Quintero.
Als onderdeel van Medellins streven om een '
ecostad' te worden, hebben ambtenaren zich gericht op het promoten van schonere energie om de uitstoot en vervuiling te helpen verminderen. Gelegen in het midden van een diepe vallei, heeft Medellin moeite gehad om de luchtvervuiling te verminderen. Zelfs met weinig auto's op de weg tijdens de voortdurende blokkering van het virus, heeft de stad te kampen gehad met giftige vervuiling, zei Quintero. De autoriteiten begrijpen nu dat vervuiling ook wordt veroorzaakt door illegale verbranding van bossen - een andere urgente uitdaging die moet worden aangepakt, zei hij.
Medellin heeft een ambitieus doel gesteld om al het openbaar vervoer tegen 2030 van stroom te voorzien, waarbij Quintero zegt dat hij wil dat de stad de eerste in Latijns-Amerika is die dat doel bereikt. Om haar doel te bereiken, is de stad van plan om een breed scala aan veranderingen door te voeren, waaronder het uitbreiden van het wagenpark van elektrische bussen tot 130 tegen 2023, tegen 65 vandaag. Over het algemeen streeft het land ernaar zijn koolstofemissies tussen 2015 en 2030 met 20% te verminderen, zeggen functionarissen.
Quintero zei, dat regeringen een cruciale rol moeten spelen bij het bevorderen van de transportveranderingen die ze willen zien als de kosten voor schone energie dalen. '
De moeilijkste missie is ... om een cultuuromslag te creëren, en we moeten iets sneller gaan dan de markt gaat', zei de burgemeester.
(Suriname Mirror/Thomson Reuters Foundation)