De Curaçaose burgerluchtvaartautoriteit heeft een dikke onvoldoende gekregen van de International Civil Aviation Organization (ICAO). Maar die 4,6 geeft een vertekend beeld en ICAO maakt zich bovendien absoluut geen zorgen over de veiligheid van de Curaçaose luchtvaart. Dat was de boodschap van minister Zita Jesus-Leito (PAR) van Verkeer, Vervoer en Ruimtelijke Planning (VVRP) en directeur Hans de Jong van de Curaçaose burgerluchtvaartautoriteit (Curaçao Civil Aviation Authority, CCAA) gistermiddag tijdens een persconferentie, aldus vandaag, zaterdag 14 september 2019, het Antilliaams Dagblad.
In een toelichting nuanceerden zij de beoordeling van ICAO. Het is een voorlopig resultaat. Curaçao heeft 90 dagen om de score te verbeteren, met name door de luchtvaartwetgeving voor elkaar te krijgen, voldoende deskundig personeel in dienst te nemen en de nieuwe handboeken te implementeren. Na die drie maanden volgt een definitief rapport van ICAO. De burgerluchtvaartautoriteit heeft vervolgens 45 dagen om daarop te reageren.
De 46 procent score op zo’n 1.000 vragen, moet in werkelijkheid 58 procent zijn, dus een 6-, benadrukt de VVRP-minister.
De zes auditors van de internationale organisatie die van 2 tot en met 12 september op het eiland waren om hun oordeel te vormen over de Curaçaose luchtvaart hebben onterecht de lage score van 2008 voor ‘Accidents and Incidents’ (22 procent) meegenomen en dat heeft zijn weerslag op het gemiddelde resultaat. De Jong heeft de zaak aangekaart.
Destijds gebruikte ICAO een ander systeem dat je niet kunt vergelijken met het huidige. De audit betrof de Nederlandse Antillen en nu Curaçao. Maar, ook met een dikke onvoldoende is er geen sprake van dat de veiligheid niet in orde is. ‘No safety concern’, luidt het oordeel van de ICAO-auditors.