zaterdag 8 december 2018

PSV verdediger Denzel Dumfries pleit voor Suriname-dag in

Na Mexico-dag vindt Dumfries het tijd voor voor Suriname-dag


Het Philips Stadion van de Eindhovense club PSV stond vrijdagavond in het teken van Mexico. PSV vindt Mexico interessant en wil de banden aanhalen, vandaar deze Mexicaanse avond schrijft Omroep Brabant zaterdag 8 december 2018.

In een interview met de omroep na afloop grapte PSV verdediger Denzel Dumfries dat er, wat hem betreft, een vervolg moet komen waarin Suriname centraal staat. 'Ik heb net aangegeven dat er snel een keer een Suriname-dag gehouden moet worden', aldus Dumfries, die zelf Arubaanse roots heeft.

Op zich geen gek idee aangezien PSV nu, maar ook in het verleden, de nodige spelers met Surinaamse roots heeft gehad. Zo zijn spelers als Steven Bergwijn en Donyell Malen momenteel actief voor de club. En in het verleden kwamen Georginio Wijnaldum maar ook Ruud Gullit en Gerald Vanenburg uit voor de club.

Edmund Dundas: 'Mevrouw Blokland focust zich teveel op geld' - Relatie bushouders en ministerie ernstig verziekt

'Het is me opgevallen dat de directrice de laatste tijd veel over geld praat'

'Wij zijn ondernemers, de directrice kan dus niet constant met allerlei zenuwslopende maatregelen op ons afkomen'


Vrijwel elke nieuwe maatregel van de directrice van Transport, Joyce Blokland-Wijnstein (ministerie van Openbare Werken, Transport en Communicate), binnen het particulier vervoer, is gericht op het genereren van staatsinkomsten. Dit stelt Edmund Dundas, bushouder op het PL (Paramaribo-Lelydorp)-traject, zaterdag 8 december 2018 in het Dagblad Suriname. 

'Het is me opgevallen dat de directrice de laatste tijd veel over geld praat. Zo zijn de kosten voor vervanging van de bussen van Srd 200 verhoogd naar Srd 1.000. Ze wil ook hoge boetes van meer dan Srd 2.000 opleggen aan buschauffeurs die op het rijwielpad rijden. Rijden op het rijwielpad keur ik zelf ten zeerste af. Maar, zoals ik mij als vergunninghouder aan regels moet houden, is de directrice ook gebonden aan regels. Je kunt niet van de ene op de andere dag torenhoge boetes opleggen.'

Het directoraat heeft overigens sinds dinsdag controleurs ingezet op de PL-route zonder eerst in overleg te treden met de Particuliere Lijnbushoudersorganisatie (PLO). Het zijn circa 20 controleurs die controle uitoefenen op het ‘los’ rijden van de PL-buschauffeurs.

Naar zeggen van Dundas is het controleaspect niet datgene wat voor irritatie heeft gezorgd. 'Controle is geen daad van vijandschap, maar wat voor wrijving heeft gezorgd, is dat de directrice nu zegt, dat we verplicht zijn om bij de begin- en eindhaltes te parkeren. Dit, wetende dat het parkeerterrein niet alle 167 PL-bussen kan accommoderen.'

Het PL-traject is vanuit Lelydorp naar de stad 18 kilometer. Doordat deze route een grote aanloop van passagiers kenmerkt, is het niet verantwoord om de passagiers alleen vanuit de begin- en eindhalte op te halen, voert Dundas aan. 'Mevrouw Blokland houdt met veel zaken geen rekening. Daarom willen we overleg voordat er escalaties volgen. De prikactie op woensdag was slechts een signaal naar het directoraat.'

Het ziet ernaar uit, dat Blokland-Wijnstein erop uit is om het systeem van het Nationaal Vervoer Bedrijf (NVB) toe te passen binnen het particulier vervoer. Dundas zegt met klem dat dit niet zal werken. De NVB-vervoerders zijn namelijk in dienst van de overheid, terwijl de particuliere bushouders zelf voor hun salaris moeten zorgen. De brandstofcompensatie dient daarbij slechts als tegemoetkoming om de bustarieven aan de lage kant te houden. 'Wij zijn ondernemers, de directrice kan dus niet constant met allerlei zenuwslopende maatregelen op ons afkomen', aldus Dundas.

Vissector houdt maandag persconferentie over stand van zaken rond Chinese hektrawlers

Deadline voor LVV-minister Soerdjan om duidelijkheid te verschaffen verstreken zonder enige verklaring


Vanuit het ministerie van Landbouw, Veeteelt en Visserij (LVV) is naar de visserijsector toe nog steeds geen duidelijkheid verschaft over de zes Chinese trawlers die zich in Surinaamse wateren bevinden. Volgens de woordvoerder van het Visserscollectief, Mark Lall, is de afgesproken deadline inmiddels verstreken. De Surinaamse Seafood Associatie (SSA) houdt daarom maandag vanaf half elf 's morgens een persconferentie in theater Unique. Dat meldt het Dagblad Suriname zaterdag 8 december 2018.

Het gesprek tussen de minister van LVV, Lekhram Soerdjan, en de Federatie Surinaamse Agrariërs (FSA) en Surinaamse Seafood Associatie (SSA) ging voornamelijk over de Chinese trawlers, die wachten op groen licht om de zee op te gaan.

Lall zei eerder, dat alle vertegenwoordigers van de organisaties hebben gewezen op de gevolgen voor de visserijsector wanneer deze Chinese trawlers in aanmerking komen voor een vergunning. De minister had aangegeven, dat de zaak nog verder zou worden uitgezocht, waarbij de schepen ook zouden worden onderworpen aan een technische inspectie. Aangezien er nog geen duidelijkheid is verkregen, beleggen de verschillende organisaties de persconferentie.

Ter informatie:


Door middel van de persconferentie wil de voorzitter van SSA, Udo Karg, de samenleving duidelijkheid verschaffen over het belang van de sector.

Karg wil ook ingaan op hoe de sector is ingericht, aangezien bij velen het juiste inzicht hierover ontbreekt. De sector heeft eerder ook haar bezorgdheid geuit dat overbevissing een bedreiging vormt voor haar voortbestaan. Karg verwijst naar een documentaire over dit soort type schepen en die de visvoorraden elders hebben laten ‘verdampen’. Karg laat weten dat dit soort type schepen nergens ter wereld worden toegelaten. Alleen in Afrika, waar slechts enkelen van profiteren.

Nu reeds zijn vele vissoorten schaars, zei Lall eerder. Daar komt nog bij, dat de Chinese organisatie ook een vergunning heeft aangevraagd om voor de kust te vissen, iets dat de Surinaamse vissector als ‘onkan’ bestempelt.

Zo kan het ook:




Particuliere Lijnbus Organisatie door het stof - PLO erkent niet indienen declaraties

Een werkgroep gaat voorstel uitwerken over aanpassing tarieven of brandstofcompensatie.

Politie gaat scherper controleren op veel voorkomende overtredingen ter bevordering verkeersveiligheid en passagiersveiligheid 


Het ministerie van Openbare Werken, Transport en Communicatie (OWT&C) heeft gisteren overleg gevoerd met het bestuur van de Particuliere Lijnbus Organisatie (PLO). Over de zogenaamde achterstanden blijkt de PLO geen declaraties voor het tweede kwartaal ingediend voor betaling en ook geen verantwoording brandstofcompensatie 1e kwartaal gegeven. Op basis van de richtlijnen en instructies van Financiën kan geen betaling plaatsvinden, zonder te voldoen aan de voorwaarden. 

De PLO heeft op de vergadering de fout toegegeven en zal declaraties opsturen, aldus Starnieuws vandaag, zaterdag 8 december 2018. Onterecht wordt dus gezegd, dat de overheid 9 maanden achterstand heeft terwijl de laatst ingediende declaratie betaald is, zegt het ministerie.

Tijdens het overleg is afgesproken, dat een werkgroep ingesteld wordt die een voorstel zal uitwerken over aanpassing tarieven of brandstofcompensatie. Verder zal een gemengde commissie zich buigen over uitvoering van verschillende ordeningsinitiatieven. Het ministerie blijft zich inzetten voor ordening en regulatie.

De PLO heeft ruim de tijd gekregen om haar input aan te leveren, maar heeft dat nagelaten. Met name over wijzigingen van de vergunningsvoorwaarden had de PLO eerder bezwaar aangetekend, maar is daar nooit specifiek, ondanks herhaaldelijke verzoeken van het ministerie, op terug gekomen. Het ministerie gaat verder de ingeslagen weg in.

Indien PLO-leden bijvoorbeeld geen bankgegevens verstrekken zal het onmogelijk zijn om deze bushouders te betalen. Tijdens het overleg gisteren heeft het bestuur van de PLO zich gedistantieerd van gedane uitspraken door elke individuele leden in de media.

Door de politie is tijdens de vergadering aangegeven, dat zij scherper zal controleren op veel voorkomende overtredingen ter bevordering van de verkeersveiligheid en passagiersveiligheid in het bijzonder. De PLO heeft aangegeven, dat ze hier geen bezwaar tegen heeft.

De PLO houdt maandagavond een ledenvergadering. Ministerie en PLO komen vrijdag weer bijeen om verdere stappen te bespreken.

Bewoners Ramgoelamweg zijn blij met aanpak enkele zijwegen, maar ze blijven jammeren

Eridoriestraat begin oktober 2018
Acht van de dertien zijwegen worden hersteld

Veel bewoners zien in aanpak wegen na ruim 20 jaar een verkiezingsstunt


Bewoners van de Ramgoelamweg zijn blij met de aanpak van enkele zijwegen, maar ze blijven huiverig. Drie weken geleden is het startsein gegeven voor het herstel van acht van de dertien zijwegen. Het onderhoud heeft ruim twintig jaar op zich laten wachten. Op dit moment wordt gewerkt aan de afvoer op de hoek van de Kokosstraat. 

Velen noemen de verbetering een verkiezingsstunt, aldus de Ware Tijd vandaag, zaterdag 8 december 2018. Er wordt gezegd dat het onder water lopen begon toen een school in de Mastklimmenstraat is gebouwd op een duiker die bedoeld was om het water af te voeren.


De Eridoriestraat is er het slechtst aan toe. Bij de geringste regen lopen de straten onder. Straattegels liggen los en op sommige delen ontbreken die. De straat is onbegaanbaar voor auto's. 'Door de slechte wegen dringt water door tot in woningen en dit is onhygiënisch. Ik ken de wegen van Ramgoelam niet anders dan slecht. Ze zijn door de jaren heen slechter geworden. De binnenwegen gaan naar de filistijnen als ze niet hersteld worden', zegt een bewoner van de Eridoriestraat.

Een bewoner van de Mangreweg: 'Ik vind het een heel goede zaak, dat er aan de Ramgoelamweg wordt gewerkt. Dit moest eerder gebeuren niet nu de verkiezing nadert. Ik vind het zielig om in de regentijd te zien hoe buurtbewoners en schoolkinderen in het water moeten lopen.' Volgens deze bewoner is het probleem al lang bekend bij de beleidsmakers. 'Nu pas hebben ze zin om het aan te pakken.'

Een bewoner van de Klepperstraat zegt dat de wegen altijd slecht zijn geweest. 'In de meeste straten kan je niet eens rijden. Yu heri wagi e broko als je het erop waagt. In de regentijd is het veel erger.' Hij juicht de aanpak van de straten toe, maar betreurt dat de zijwegen lange tijd onbegaanbaar zijn geweest.

SoZaVo verbreekt samenwerkking met stichting Low Income Shelter Program, LISP

Partijen niet eens over financiële vergoeding van LISP-personeel uitvoering LISP-III

Minister Polak: 'Personeel wil geen genoegen nemen met iets lager salaris bij LISP-III'


Om het derde woningbouwprogramma uit te voeren zal het ministerie van Sociale Zaken en Volkshuisvesting (SoZaVo) niet doorwerken met het personeel van de stichting Low Income Shelter Program (IPS). Partijen kunnen het niet eens worden over de financiële vergoeding van deze werknemers. 

'Toen het personeel terugkrabbelde was het al te laat. We hadden al besloten om andere mensen in te zetten voor de uitvoering van LISP-III en hebben de Islamitische Ontwikkelingsbank (IsDB) op de hoogte gesteld', zegt minister Cristien Polak van SoZaVo vandaag, zaterdag 8 december 2018, in de Ware Tijd.

De regering sloot in oktober 2017 een leningovereenkomst van 35 miljoen Amerikaanse dollar (Srd 262.5 miljoen) met de IsDB voor uitvoering van LISP-III. SoZaVo heeft woensdag een sollicitatieoproep geplaatst, waarin het departement de mogelijkheid biedt te solliciteren naar zeventien functies voor de Project Implementation Unit. Dit in het kader van het derde woningbouwprogramma dat volgens de oproep officieel van start gaat in 2019.



'Het gaat om een open sollicitatie en ook het personeel dat LISP-I en of -II heeft uitgevoerd kan solliciteren naar de functies', stelt Polak. Volgens de bewindsvrouwe wilde het personeel geen genoegen nemen met een iets lager salaris bij Lisp III. 'Als je nu Srd 10.000 verdient en het loon bij LISP- III is Srd 9.500, gaat het niet om een groot verschil', stelt de minister.

Ook eiste de groep, dat jaarlijks vakantiegeld en bonussen worden uitbetaald. 'Met een lening kan ik dat niet betalen, want het gaat niet om een productiebedrijf zoals Staatsolie of Newmont.'

'We hadden graag gezien, dat het personeel LISP-III uitvoert door hun ervaring met de uitgevoerde woningbouwprogramma's', zegt stichtingsvoorzitter Lothar Boksteen. Hij had al een vermoeden dat de bezoldigingskwestie het personeel de das om zou doen. 'Ze zijn niet happy hiermee, omdat ze geen arbeidszekerheid hebben', aldus Boksteen.

Gepensioneerden van Sint Elisabeth Hospitaal (Sehos), Curaçao, de straat op

Ziekenhuis zou niet akkoord gaan met de door gepensioneerden ingediende voorstellen


Onder de leuze ‘ta basta ku Sehos’ (het is genoeg met Sehos), hebben gepensioneerden van het Sint Elisabeth Hospitaal (Sehos) gisteren geprotesteerd. Aanleiding was een interview met de financieel directeur van het Sehos op de radio, waaruit de gepensioneerden konden opmaken dat het ziekenhuis niet akkoord gaat met de door hen ingediende voorstellen, zo schrijft het Antilliaans Dagblad vandaag, zaterdag 8 december 2018.

De eis van de gepensioneerden is dat er een overeenstemming bereikt wordt, anders gaan de acties door. Zij willen het geld terug van dat jaren te veel is ingehouden aan ziektekostenpremie op het salaris, voor een fonds voor een groepsverzekering, dat nimmer in het leven geroepen is.

'De door ons ingediende claim is gebaseerd op cijfers die het Sehos ons zelf heeft verstrekt', aldus Felix Pinedo die de gepensioneerden vertegenwoordigt. Het gaat om een bedrag van 6.416.325 gulden. 'Dit is inclusief vier procent rente. En er moet nog onderhandeld worden over de resterende 14 miljoen gulden.'

In 1992 werd een bijdrage van 1 procent ingehouden op het basisinkomen van verpleegkundigen voor de oprichting van het ziektekostenfonds zodat zij en hun gezinsleden tweede klasse zorg zouden krijgen. Sehos zelf zou jaarlijks met 80.000 gulden bijdragen.

Corendon Boeing 737-800 met nieuwe bestickering, waardoor Divi Divi Air, op weg naar Curaçao

Toestel vliegt van Schiphol via IJsland en Canada naar Curaçao 


Vanaf maandag 10 december wordt vijf keer per week op Sint Maarten gevlogen


De Boeing 737-800 die Corendon zal gaan inzetten op Curaçao is klaar voor vertrek. De buitenkant is voorzien van nieuwe bestickering, waardoor nu ook Divi Divi Air op het toestel prijkt. Het Corendon-vliegtuig wordt vandaag, zaterdag 8 december 2018, naar Curaçao gevlogen, aldus het Antilliaans Dagblad.

De Boeing vertrekt vanuit Amsterdam richting IJsland om vanaf daar naar Canada te vliegen, vanwaar het laatste stukje naar Curaçao wordt afgelegd. Het toestel zou dan volgens schema om kwart voor acht op het eiland moeten aankomen.

De eerste commerciële vlucht vanaf het eiland staat al voor maandag op het programma. Dan gaat de route naar Sint Maarten van start. Hier zal het toestel vijf keer per week heen vliegen onder de vluchtnummers van zowel Divi Divi Air als Insel Air, die een ‘blocked seat agreement’ overeen zijn gekomen, waarbij Insel een aantal stoelen per vlucht inkoopt. Hoeveel dat er precies zijn wil ceo van de luchtvaartmaatschappij Lars de Brabander niet bekendmaken, omdat het om contractuele informatie gaat. In totaal kunnen er in ieder geval 168 passagiers mee in het toestel.

Het vluchtschema voor de route naar Sint Maarten is inmiddels definitief.
Op maandag, dinsdag en donderdag zal de Boeing voortaan om 10.00 uur van Curaçao naar het Bovenwindse Eiland vliegen, waar het om 11.30 uur aankomt. De retourvlucht vertrekt vervolgens om 12.30 uur vanaf Princess Juliana Airport terug naar Hato, om daar om 13.50 uur te landen.

Op vrijdag en zaterdag vertrekken de vluchten iets later. Dan staat het vertrek vanaf Curaçao om 16.10 uur op de planning en de landing op Sint Maarten om 17.40 uur. De Boeing vliegt vervolgens om 18.30 uur weer terug van Sint Maarten naar Curaçao, waar het om 20.00 uur landt.

Studenten Verpleegopleiding IFE, Curaçao, worden beoordeeld op basis stokoude eindtermen

Verpleegopleiding IFE werkt met de nieuwste methodes en modern lesmateriaal


Verpleegopleiding IFE werkt met de nieuwste methodes en modern lesmateriaal uit onder andere Nederland, maar de studenten worden beoordeeld op basis van stokoude eindtermen waar de nieuwe lesstof niet in terugkomt. Natali Garmes, directrice van stichting Instituto paFormashon den Enfermeria (IFE), vindt het frustrerend dat de nieuwste ideeën en vaardigheden in de verpleging niet kunnen worden getoetst met een cijfer dat meetelt voor het slagen van studenten, zo bericht het Antilliaans Dagblad vandaag, zaterdag 8 december 2018.

Het Expertisecentrum voor Toetsen & Eindexamens (ETE), dat onder het ministerie van Onderwijs, Wetenschap, Cultuur en Sport (OWCS) valt, beoordeelt de kwaliteit van de opleiding op basis van een eindtermendocument dat is goedgekeurd in 2003.

'We zijn nu in 2018 en het document is nooit gereviseerd', zegt Garmes. Dat terwijl er de afgelopen vijftien jaar veel ontwikkelingen hebben plaatsgevonden in de medische zorg waardoor ook de taken en vaardigheden van verpleegkundigen en ziekenverzorgers zijn veranderd.

'Voorheen werd iemand voor een chirurgische ingreep meestal opengesneden, nu gebeurt dat in 60 procent van de gevallen met een kijkoperatie. Dat vraagt een andere voorbereiding van de patiënt, andere voorlichting en andere aandachtspunten', noemt Garmes als voorbeeld. IFE biedt zijn leerlingen wel de kennis over de nieuwste ontwikkelingen in het vakgebied, maar kan de stof alleen ‘formatief', dus niet voor een cijfer toetsen.

Garmes: 'We proberen studenten te motiveren die theorie serieus te nemen, maar ja dat is lastig als het niet meetelt voor de beoordeling.'

Reizigers met uitstaande verkeersboetes mogen land niet verlaten zonder betaling boete

Veroordeelde verkeersovertreders doen er verstandig aan boete te voldoen alvorens op reis te gaan


Ingaande 15 december 2018 zal de afdeling Automatische Nummerplatenregistratiesysteem (ANRS), die belast is met het executeren van verkeersvonnissen, gaat per 15 december haar werkzaamheden ook uitvoeren op de Johan Adolf Pengelluchthaven. Dat is vrijdag 7 december 2018 door het Korps Politie Suriname bekendgemaakt.

Dit houdt in, dat passagiers die op reis gaan, maar eerder een bekeuring hebben gehad voor een verkeersovertreding en die de boete niet hebben voldaan, door de rechter veroordeeld zijn en een opgelegd vonnis op hun naam hebben staan, het land niet mogen verlaten zonder betaling van de boete.

Bij een gerechtelijk verkeersvonnis is een verkeersovertreder veroordeeld tot het betalen van een geldbedrag of het uitzitten van een vervangende hechtenis bij niet-betaling. Ter voorkoming om aan de kant gezet te worden bij de paspoortcontrole, zullen vertrekkende passagiers zeven dagen voor vertrek, van maandag tot en met vrijdag van zeven tot tien uur 's morgens, in de gelegenheid worden gesteld om bij de afdeling ANRS, in het gebouw van politiebureau Latour, te informeren of zij wel of geen verkeersvonnis op hun naam hebben staan, ter afhandeling hiervan.

Leden van de afdeling ANRS zullen bij weigerachtige passagiers de achterstallige betalingen innen op de luchthaven.

Ter voorkoming dat de passagier zijn of haar voorgenomen vlucht mist, doet de politie een dringend beroep op reizigers de hun opgelegde boete(s) te voldoen en ter voorkoming dat men in hechtenis wordt genomen.

Arriverende passagiers, die verkeersvonnissen op hun naam hebben staan, zullen na aankomst op de internationale luchthaven hieromtrent worden geïnformeerd, waarna zij zullen worden opgeroepen om zich binnen drie dagen na aankomst op de afdeling ANRS te melden voor de afhandeling van hun zaak.

Bryan Bijlhout treedt groots op in The Voice of Holland: alle vier coaches draaien hun rode stoel voor hem om

‘When a man loves a woman’-uitvoering van Bryan B maakt indruk op coaches


Bryan Bijlhout heeft gisteravond, vrijdag 7 december 2018, in het programma The Voice of Holland alle vier coaches hun rode stoel laten omdraaien. De in Suriname geboren zanger, ook en vooral  bekend als Bryan B, bracht het nummer ‘When a man loves a woman’ ten gehore.

Bijlhout koos voor Waylon als coach. Bijlhout typeert zijn deelname aan de Nederlandse talentenshow The Voice of Holland als een carrièremove. 'Ik ben een tijdje eruit geweest en ja, why not. Het is een carrièremove. The Winner Is was leuk, maar The Voice is echt voor mijn carrière', vertelt hij aan Sterrenoptv.nl, aldus Waterkant.net

Bryan B. heeft al ervaring met The Voice of Holland. In 2011 deed hij mee aan het tweede seizoen van de talentenjacht. Onder meer coaches Roel van Velzen en Marco Borsato zaten toentertijd in de rode stoelen en hoorden niet het talent dat Bryan zo groot had gemaakt in Suriname. Uiteindelijk draaide niemand voor de zanger.

Bekijk zijn indrukwekkende optreden hier:



EBS plaatst betonnen masten langs de Jagernath Lachmonstraat

Betonnen mast is beste duurzame alternatief voor de bruinhart(hout)mast


De Energie Bedrijven Suriname (EBS) is bezig met het plaatsen van betonnen masten langs de Jagernath Lachmonstraat in Paramaribo. Aangezien bruinhartmasten erg schaars zijn, heeft de EBS geen andere keuze dan te kijken naar alternatieven. De EBS is in haar zoektocht naar duurzame alternatieven voor masten geëindigd bij betonnen masten. 

Dit antwoordt het bedrijf op vragen van Starnieuws, zo bericht de nieuwswebsite vandaag, zaterdag 8 december 2018.

De EBS combineert onderhoudswerkzaamheden met netmodificatie (verhoging van de flexibiliteit enerzijds en het verder weg positioneren van de masten t.o.v. het wegdek anderzijds). Vanuit de esthetica bekeken hebben deze masten ook nog een mooiere uitstraling in vergelijking met de houten palen, meent de EBS.

Verder is de levensduur ook veel langer dan de houten masten.

De bedoeling is dat langzaamaan alle houten en ijzeren masten buiten het centrum en de binnenstad van Paramaribo vervangen zullen worden door betonnen masten. Jagernath Lachmonstraat is uitgekozen als startpunt aangezien reeds in de planning lag om de straatverlichting van deze belangrijke verkeersader aan te pakken. Nu wordt dus los van de straatverlichting ook de distributie infrastructuur aan deze weg aangepakt.

VHP en PALU weerspreken conclusie eindrapport presidentiële commissie ‘Evaluatie kiesstelsel’ inzake combinatievorming

Commissie: 'NDP, VHP en PALU zijn tegen het vormen van combinaties vóór de verkiezingen'


- Jogi (VHP): 'VHP zal niemand beperken in zijn vrijheid om samen te werken, de VHP kan dat nooit zeggen'
- Ramnandanlal (PALU): 'Commissie bestaat alleen maar uit coalitieleden en had kennelijk andere bedoelingen had'


De NDP, VHP en Palu zijn tegen het vormen van combinaties vóór de verkiezingen. Zo concludeert de presidentiële commissie ‘Evaluatie kiesstelsel’ in haar eindrapport. Deze conclusie vloeit voort uit gesprekken die met meerdere politieke partijen zijn gevoerd in de afgelopen twee jaar. Volgens commissievoorzitter Jules Wijdenbosch hebben zeker negen partijen, waaronder de PALU en VHP, de presidentiële commissie ‘Evaluatie kiesstelsel’, actief geparticipeerd en voorstellen gedaan over wijzigingen in het kiesstelsel. Hij stelt dat ook het verbieden van pre-electorale combinaties aan de orde is geweest. 

Tijdens een persconferentie afgelopen woensdag heeft Wijdenbosch geen namen genoemd van de partijen die tegen blokvorming zijn. Maar, volgens PALU en VHP geeft de conclusie van de commissievoorzitter geen juiste weergave van hun standpunt, aldus vandaag, zaterdag 8 december 2018, de Ware Tijd.

De commissie heeft een eindrapport met voorstellen gepresenteerd aan de regering, die intussen enkele aanbevelingen heeft doorgestuurd naar het parlement voor goedkeuring. Doelend op de kwestie van combinatievorming staat over het VHP-standpunt in het eindrapport, dat bij eventuele wijziging van het kiesstelsel voor alle volksvertegenwoordigende organen, dit in gunstige overweging kan worden genomen. 'Onder het huidige districtenstelsel moet elke partij de vrijheid behouden om zowel afzonderlijk als in combinatie deel te nemen aan beide verkiezingen te weten voor DNA en voor RR.'

De PALU stelt volgens het rapport, dat pre-electorale combinaties heroverwogen moeten worden.

Mahinder Jogi, waarnemend fractieleider van de VHP, zegt dat de conclusie van de presidentiële commissie onjuist is. Hij benadrukt, dat zijn partij niemand zal beperken in zijn vrijheid om samen te werken. 'De VHP kan dat nooit zeggen. Dat ding is een ontwerp van de NDP. Als Wijdenbosch een bepaalde conclusie wil trekken ligt dat aan hem.' De VHP-politicus daagt de commissie uit om aan te tonen wanneer de partij dat zou hebben gezegd.

Ook de PALU is het niet eens met de verwoording van de commissie. Henk Ramnandanlal: 'PALU heeft gevraagd om het voorgestelde verbod van pre-electorale samenwerking te heroverwegen. Dit betekent niets anders dan dat er meer discussie over moet zijn binnen een bepaald politiek kader om te voorkomen dat Suriname overgeleverd wordt aan opportunistische pre-electorale kartelvorming. Nu zien wij een soortgelijke kartelvorming bij de NDP. Deze kartelvorming is ook funest gebleken voor de ontwikkeling van ons land.' 

Hij meent dat de partij niet meer is gehoord over haar zienswijze over het eindrapport. Hij zegt verder, dat de commissie alleen maar uit coalitieleden bestaat en kennelijk andere bedoelingen had. 'Nu blijkt dat de hoorzittingen kennelijk slechts bedoeld waren om achteraf - bij protest van de betrokken politieke partijen - met de beschuldigende vinger naar hen te wijzen om hen zo de mond te snoeren.'

Jaarlijkse herdenking Decembermoorden bij herdenkingsmonument Mozes & Aäronkerk Amsterdam

Herdenking bij Consulaat van Suriname en bloemenlegging monument Mozes & Aäronkerk

(Bron foto: NH-Nieuws)
Diverse sprekers sluiten herdenking af in de Boekmanzaal van het Amsterdams stadhuis


Bij het herdenkingsmonument bij de Mozes & Aäronkerk vindt vanmiddag, zaterdag 8 december 2018 (Nederlandse tijd) weer de jaarlijkse herdenking van de Decembermoorden plaats. 

Het is inmiddels 36 jaar geleden dat vijftien tegenstanders van het regime van Desi Bouterse gemarteld en vermoord werden in Fort Zeelandia in Paramaribo.

De herdenking start om vier uur bij het Consulaat-Generaal van Suriname. Traditiegewijs worden om half zes bij het herdenkingsmonument bij de Mozes & Aäronkerk bloemen gelegd. Het 8 decembermonument bestaat uit de namen van de slachtoffers.

De herdenking gaat verder in de Boekmanzaal van het stadhuis, met verschillende sprekers. Onder andere locoburgemeester Rutger Groot Wassink, publicist Theo Para, Tweede Kamerlid van de SP Sadet Karabulut, advocaat Lionel Lalji, columniste bij de Volkskrant Sheila Sitalsing en PvdA-politica Mei Li Vos zullen spreken.

Vorig jaar zomer werd twintig jaar gevangenisstraf geëist tegen Desi Bouterse, de huidige president van Suriname. Hij was destijds leider van het militair bewind en is de hoofdverdachte in de zaak van de Decembermoorden. Er zijn nog zeventien andere verdachten. In totaal is tegen acht verdachten  twintig jaar geëist en voor de andere negen vroeg de aanklager om vrijspraak. Het proces loopt nog steeds.

Politie neemt op verlaten steenslagconcessie in Tibitigebied 48 staven dynamiet in beslag

Staven zijn opgeslagen in het kruitmagazijn van het Nationaal Leger

Er zijn vooralsnog geen aanhoudingen verricht


De politie heeft donderdag op een verlaten steenslagconcessie in het Tibitigebied 48 staven dynamiet in beslag genomen. Ze is in samenwerking met het Nationaal Leger, Regio Bijstandsteam (RBT) Midden, politie Para, kabinet Regio Midden en het Directoraat Nationaal Veiligheid (DNV) ter plaatse geweest voor onderzoek, zo bericht het Dagblad Suriname vrijdag 7 december 2018.

De politie had toestemming van de procureur-generaal om het gebied te betreden.

De staven zijn momenteel in het kruitmagazijn van het Nationaal Leger geborgen. Een explosievenexpert heeft het team begeleid met de opruiming. Er zijn vooralsnog geen aanhoudingen verricht.

Rusland ondertekent in Moskou miljarden dollars aan investeringsdeals in Venezuela

Rusland investeert meer dan 6 miljard dollar in de olie- en goudsector in Venezuela

Ook is een deal gesloten voor de Russische export van tarwe naar Venezuela  


Rusland heeft miljarden dollars aan investeringsdeals in Venezuela ondertekend, zei de president van Venezuela, Nicolas Maduro, donderdag 6 december 2018, na een driedaags bezoek aan Moskou aan. De Venezolaanse leider was in de Russische hoofdstad in een poging steun te krijgen voor de noodlijdende economie van zijn land.

Tijdens een bilaterale bijeenkomst woensdag uitte de Russische president Vladimir Poetin zijn steun voor Maduro's 'inspanningen om wederzijds begrip te creëren in Venezuela's samenleving en om relaties met de oppositie te regelen'.

In een Twitter-bericht donderdag kondigde Maduro aan, dat Rusland investeringsdeals had getekend ter waarde van meer dan $ 6 miljard dollar in de olie- en goudsector in Venezuela. De Venezolaanse president zei ook dat er een deal was gesloten voor de Russische export van tarwe naar het Zuid-Amerikaanse land.


Eerder op de dag noemde Maduro Rusland een 'broederland' waarmee Venezuela 'de vlag had gehesen voor de creatie van een multipolaire en multicentrische wereld'.

Rusland is de afgelopen jaren een belangrijke economische bondgenoot geworden voor het in contanten gesnoerde Venezuela, hoewel het Latijns-Amerikaanse land vaak niet in staat is geweest om zijn schulden terug te betalen.

Vorige maand meldde Reuters, dat het hoofd van Ruslands Rosneft-oliegigant, Igor Sechin, naar Caracas vloog om Maduro onder druk te zetten vanwege te late oliezendingen gericht op het terugbetalen van leningen.

(Suriname Mirror/Moscow Times/TASS/Reuters/Twitter)

Aankomend minister van Mijnbouw en Energie in Brazilië wil herstart bouw kerncentrale Angra 3

Bento Albuquerque ook voorstander van winning van uranium in Brazilië


De inkomende minister van Mijnbouw en Energie van Brazilië, Bento Albuquerque, ondersteunt meer nucleaire en windenergieontwikkeling om de energiematrix van het land te diversifiëren, terwijl hij zegt dat waterkracht zijn limiet heeft bereikt, zo berichtte de krant Folha de S.Paulo vrijdag 7 december 2018.

Albuquerque is voorstander van de herstart van de bouw van de kerncentrale van Angra 3, die sinds 2015 is stilgelegd, en van de winning van uranium in Brazilië, zei hij in een interview met Folha.

De admiraal is momenteel het hoofd van de Braziliaanse marine op het gebied van nucleaire ontwikkeling en technologie, die verantwoordelijk is voor de bouw van vijf onderzeeërs, waaronder een nucleair aangedreven schip dat in 2029 in dienst zal worden genomen.


Angra 3 zou de derde kerncentrale van Brazilië zijn. Eerder dit jaar vertelden bronnen aan Reuters, dat het project worstelde om investeerders te vinden. Albuquerque zei, dat tot 49 procent van het project open staat voor particuliere investeringen. 'Ze zeggen dat Angra 3 15 miljard reais ($ 3,84 miljard) meer nodig heeft, en we hebben al 16 miljard reais uitgegeven. Is het de moeite waard? Ik denk dat het zeer de moeite waard is', zei Albuquerque, die werd gekozen door president-elect Jair Bolsonaro om minister te zijn na de overgang van 1 januari op de regering.


Bolsonaro had voorgesteld dat het land meer waterkrachtcentrales zou bouwen in het Amazonegebied, waardoor de vrees voor een verhoogde ontbossing onder milieuactivisten zou toenemen, maar Albuquerque zegt dat uitbreiding van waterkracht niet haalbaar is.

'Het model van grote waterkrachtcentrales is niet langer levensvatbaar, zowel voor milieuaspecten als voor de uitputting van watervoorraden', zei hij in het interview. Albuquerque zei, dat hij nog geen beslissing had genomen over de privatisering van het centrale energienetwerk Centrais Eletricas Brasileiras SA, dat werd voorgesteld onder het huidige bestuur van president Michel Temer.

(Suriname Mirror/Reuters/YouTube)