maandag 5 augustus 2013

En weer bood de EBS verontschuldigingen aan, maar wat koopt de klant daar voor.....

Het wordt tijd om naast directeur Vaseur ook generatoren te vervangen

Burgers te vaak geconfronteerd met korte of langere stroomonderbrekingen: wanneer gaat EBS klanten compenseren voor uren zonder stroom?

05-08-2013 Door: Paul Kraaijer


Paramaribo - Het gaat de laatste weken wel erg vaak mis bij de Surinaamse elektriciteitsmaatschappij EBS (Energiebedrijven Suriname). Her en der worden burgers onaangenaam verrast door stroomonderbrekingen, sommigen van korte duur, maar anderen van een aantal uren. Misschien wordt het tijd om, behalve directeur Kenneth Vasseur (waar volgens diverse media al enige tijd sprake van zou zijn) her en der eens wat generatoren te vervangen. De elektriciteitsmaatschappij is onbetrouwbaar en klantonvriendelijk en daarnaast wordt er volgens het VHP-Assembleelid Asiskumar Gajadien, zaterdag 3 augustus in het Dagblad Suriname, wanbeleid gevoerd.

Het leven valt deels stil bij stroomstoring
De wasmachine valt stil, de koelkast valt uit, geen radio en tv en dus geen nieuws, geen werkende Durotank dus geen kraanwater, douche en toilet, geen ventilatie (immers, de eventueel aanwezige airco en fan werken ook niet zonder stroom), geen koffie, smeltende ijsklontjes in het vriesvak van de koelkast, geen licht binnen en op het balkon.....kortom het leven wordt dankzij de EBS even ontregeld en je krijgt het warmer en warmer zonder ook maar een mogelijkheid om je te verkoelen..., dan maar even op het balkon gaan zitten in de hoop dat er een stevige bries waait - natuurlijk niet tijdens een stroomstoring - en ’s avonds blijkt hoe donker Suriname werkelijk kan zijn zonder elektriciteit. Met een beetje geluk is al je elektrische apparatuur in tact gebleven. En word je als getroffen burger of bedrijf ook maar op welke wijze dan ook gecompenseerd door de EBS? Neen. Het bedrijf volstaat bij iedere stroomstoring met het via de pers aanbieden van excuses.

Burgers worden dus steeds de dupe van, naar wat lijkt op, slecht management bij het bedrijf, dat steeds maar weer via de lokale pers haar verontschuldigingen aanbiedt, maar nooit eens haar getroffen klanten tegemoet komt met een geste, zoals eenmalig een bedrag op het maandelijkse voorschot in te houden. Te vaak worden burgers geconfronteerd met stroomstoringen. Een paar voorbeelden, mij bekend, uit het Kwattagebied: op 18 juli was er geen stroom van één uur ’s middags tot vijf uur ’s middags (door een technisch probleem was er een stroomonderbreking ontstaan in het onderstation D aan de Kwattaweg, zo meldde de EBS – ‘De EBS stelt alles in het werk om dit ongerief zo snel mogelijk op te lossen. Het bedrijf biedt zijn verontschuldiging aan voor het ongerief.’), op 17 juli niet van ongeveer kwart voor vijf ’s middags tot zeven uur ’s avonds en op 12 juli zelfs geen stroom van half negen ‘s avonds tot de volgende ochtend kwart voor twee. (een transformator van de EBS was uitgevallen, waardoor een groot gebied vanaf de Hendrikstraat, Tweede Rijweg, Kwattaweg en Ringweg geen elektriciteit had. Technisch directeur Marcel Eyndhoven van de EBS zei op Starnieuws ‘Nu is er een trafo uitgevallen en wij zijn bezig om het probleem in kaart te brengen.’)

De voorlopig laatste grote stroomstoring in Kwatta was op 28 juli van half zeven tot iets voor kwart voor zeven ’s avonds en van kwart over zeven tot kwart voor negen ’s avonds. Dan laat ik de kleine storingen van een paar seconden tot een paar minuten maar voor he gemak achterwege. Die storing bleek echter gepland te zijn door de EBS, maar bleek uiteindelijk veel langer te duren dan de bedoeling was. De stroomstoring trad op, nadat reguliere onderhoudsactiviteiten waren afgerond en de lijnen wederom onder spanning werden gebracht. De belasting op enkele lijnen bleek echter van dien aard te zijn, dat er opnieuw storingen optraden, doordat er bepaalde delen stuk raakten. Maar, had de EBS dat niet kunnen voorzien? Dit komt nogal amateuristisch over.

Generatoren begeven het
Het toch wel knullige optreden van de EBS werd ook duidelijk op 25 en 26 juli. Het bedrijf maakte donderdag 25 juli bekend dat zij met een ‘onvoorzien vermogenstekort’ zou komen te zitten, door het defect raken van een van de generatoren van de Suralco opwekcentrale te Afobaka in het district Brokopondo. Daardoor zag de EBS zich genoodzaakt de ‘beschikbare stroomtoevoer naar verbruikers’ enkele dagen te reguleren waardoor diverse buurten enige tijd geen stroom zouden hebben. Maar, om welke buurten het zou gaan, werd niet door de maatschappij bekendgemaakt. Hoe slecht voer je je communicatie met je klanten? Overigens deed de EBS ook nog eens een beroep op burgers om die dagen zuinig om te gaan met hun energieverbruik.
Een dag later kon de maatschappij echter al bekendmaken dat de defecte generator was gerepareerd en dat er dus geen sprake zou zijn van een onvoorzien vermogenstekort en van het onderbreken van de stroomtoevoer naar bepaalde buurten van Paramaribo. Kennelijk kan de directie nauwelijks inschatten, of ontbreekt het aan de nodige technische kennis, hoelang de reparatie van een kapotte generator bij benadering zou kunnen duren. Ondertussen hadden vele bewoners in onzekerheid verkeerd over of zij wel stroom zouden hebben na de 25e en ongetwijfeld zullen er mensen zijn geweest, en bedrijven, die voorzorgsmaatregelen getroffen hadden.

Eerder dit jaar was er nog een grote stroomstoring in een aantal buurten, waaronder Flora, waar bewoners op 27 mei al een dag lang geen stroom bleken te hebben. In een persverklaring liet de EBS weten: ‘De EBS was met een hardnekkige storing geconfronteerd in het distributiestation te Flora.’ De storing bleek bewoners getroffen te hebben te Goede Verwachting, Flora, aan de Duisburglaan-Noord, de mr. Jagernath Lachmonstraat, de Corantijnstraat, de Doekhieweg, de Commissaris Weytingweg, de Magnesiumstraat en de Coesewijnestraat. In eerste instantie leek deze storing eenvoudig van aard, maar gedurende de dag bleek die toch gecompliceerder te zijn. De EBS in het persbericht: ‘De EBS heeft inmiddels op een innovatieve manier de buurten die verstoken waren van energie van spanning voorzien.’ Nadat genoemde gebieden ruim een verstoken waren geweest van elektriciteit, slaagde de EBS erin om omstreeks tien uur ’s avonds de stroomvoorziening weer op gang te krijgen. Maar, ’s nachts viel in delen van het voorzieningsgebied tussen drie uur en vijf uur weer de stroom uit.

En toen was er ‘load shedding’
Ruim een maand eerder, op 8 april, kwam de EBS met de mededeling dat de samenleving het hele jaar rekening moet houden met 'load shedding’. Een machine van de elektriciteitsmaatschappij was uitgevallen, waardoor bepaalde buurten om de beurt voorzien gaan worden van elektriciteit totdat het probleem is verholpen. Technisch directeur Marcel Eyndhoven bevestigde tegenover Starnieuws dat er een probleem was, waardoor een lijn was uitgeschakeld. ‘Zolang de nieuwe energiecentrale niet af is, kunnen we te maken krijgen met dit probleem’, zei Eyndhoven. Hij zei verder, dat wanneer een machine uitvalt, er enkele uren gewacht moet worden tot die is afgekoeld. Daarna kan de machine pas worden gerepareerd. Hoelang het zal duren voordat het probleem verholpen is, kon hij niet zeggen.

Op technisch gebied lijkt het alsof de Surinaamse elektriciteitsmaatschappij EBS verouderd is. Het bedrijf investeert wel fors in de bouw van een nieuwe centrale aan de Saramaccastraat in de stad, waaraan een kostenplaatje hangt van euro 62.396.000.
Maar, het lijkt ook alsof personeel binnen het bedrijf, op welke afdeling dan ook, over onvoldoende kennis om storingen binnen korte termijn op te heffen. Ik heb geen verstand van stroomvoorziening en de werking van een elektriciteitsbedrijf, maar wanneer ik kijk naar de vele, via houten palen met elkaar verbonden, stroomkabels en hoe al die kabels met elkaar zijn verbonden, dan denk ik dat men in Suriname sowieso blij mag zijn dat men over het algemeen iedere dag beschikt over stroom. Maar, bij elke zware regen- en onweersbui zit je als burger maar weer te hopen dat de stroom niet uitvalt. De stroom kan ook wel eens uitvallen, wanneer een automobilist tegen een elektriciteitspaal (door Surinaamse journalisten altijd omschreven als een elektrische mast, alsof de mast onder stroom staat) is aan geknald en dat gebeurt nog al eens, gelet op het rijgedrag van veel weggebruikers.

Vertrekt Vaseur wel of niet en zo ja, wanneer
Er zijm niet alleen problemen met de stroomvoorziening van de EBS, ook op managementniveau rommelt het binnen het bedrijf, als je tenminste mediaberichten moet geloven. De kop van directeur Kenneth Vaseur zou moeten rollen. Starnieuws kopte op 10 juli ‘Kenneth Vaseur zal zijn functie als EBS-directeur moeten overdragen’.
De nieuwswebsite schreef te hebben vernomen (overigens publiceert Starnieuws opmerkelijk veel artikelen waarin zaken worden bericht die de redactie zou hebben ‘vernomen’) dat Vaseur ‘overhoop ligt met onder andere financieel directeur Willy Duiker en ook met president-commissaris Andy Rusland. Er is veel ontevredenheid over het financieel beleid. Directieleden en stafleden liggen overhoop met Vaseur. Een van de kritiekpunten is dat de EBS-directeur niet wil luisteren naar goede raad. Vaseur zal moeten overdragen zodra besloten is wie de nieuwe directeur wordt van het staatsbedrijf. Hij werd in mei vorig jaar officieel benoemd tot directeur, nadat hij vanaf januari 2011 waarnam in deze functie’.
Vaseur zelf liet Starnieuws echter weten: ‘Het is niet waar dat ik ben ontslagen. Nemen jullie contact op met het Kabinet van de President. Mij is niks bekend van ontslag.’
Starnieuws: ‘Vernomen wordt echter dat het een kwestie van tijd is. Vaseur zal het veld moeten ruimen. President Desi Bouterse heeft een onderhoud met hem gehad over zijn functioneren.’
Een dag later, donderdag 11 juli, was dit in de Ware Tijd te lezen: ‘(...) Vaseur kreeg dinsdag van president Bouterse te horen dat hij moest opstappen als directeur van EBS.’ De krant berichtte verder dat oud-minister van Ruimtelijke ordening, Grond- en Bosheer, Ginmardo Kromosotoe, wel interesse zou hebben voor de directeursfunctie bij EBS. ‘Ik ben beschikbaar en ik wil mijn bijdrage leveren’, aldus Kromosoeto, die volgens de krant van huis uit elektrotechnisch ingenieur is en zelf ook bedrijven heeft in die branche.

Inmiddels is het 5 augustus en Kenneth Vaseur is nog steeds directeur bij de EBS. Had het journaille het mis? Doet het journaille wellicht aan stemmingmakerij, wat hier niet vreemd is? In ieder geval blijft Starnieuws zich in het issue vastbijten, getuige een artikel van woensdag 31 juli, waarin wordt beweerd dat eind die week ‘er duidelijkheid’ zou komen ‘over de positie van Kenneth Vaseur’. Vaseur reageerde als volgt: ‘De Raad van Commissarissen en de directie beraden zich hierover. Het gaat om een gevoelige zaak. Ik kan geen informatie hierover geven.’
En weer beweerde Starnieuws dat er onenigheid zou zijn ontstaan binnen de directie. ‘Ook de Raad van Commissarissen, onder leiding van Andy Rusland, die tevens raadsadviseur is, heeft moeite met Vaseur’, schreef de nieuwswebsite.
Starnieuws vermeldt geen enkele maal waar de informatie vandaan komt. Maar, dat is gebruikelijk binnen de Surinaamse journalistiek; afgaan op ‘bronnen’ en geruchten zonder eerst die ‘bronnen’ en geruchten te dubbel checken alvorens te publiceren.

Gewoon wachten
Het einde van de week is alweer gepasseerd, een nieuwe week is aangebroken, en volgens mij is Kenneth Vaseur nog gewoon directeur van de EBS. Starnieuws heeft te vroeg ‘gejuicht’ met haar bericht dat eind afgelopen week er ‘duidelijkheid’ zou komen ‘over de positie van Vaseur’.
Laat het journaille gewoon wachten tot Vaseur of het Kabinet van de President met een verklaring komt.

Noot/update:
Starnieuws bericht dinsdag 6 augustus dat acht contractarbeiders bij de EBS zouden zijn ontslagen vanwege de onduidelijkheid rond de positie van de directeur van het bedrijf.....  Overigens bericht Starnieuws in de laatste regel van haar bericht: '(...) Vaseur heeft de vorige week aan Starnieuws gezegd dat er aan het eind van die week meer duidelijkheid zou komen rond zijn positie, omdat de raad en de regering bezig zijn met deze kwestie.'

Zes dagen later blijkt dat Starnieuws blijft hopen het eerste mediabedrijf te zijn dat het ontslag van Vaseur kan melden. Immers, op 12 augustus bericht de nieuwswebsite dit:  

'Het doek schijnt officieel te zijn gevallen voor Kenneth Vaseur, directeur van de Energie Bedrijven Suriname (EBS). Zoals de kaarten er nu voor liggen, zal hij niet terugkeren in zijn functie als directeur. In een brief aan de medewerkers is aangeven dat de directie van het bedrijf wordt uitgemaakt door Willy Duiker als waarnemend algemeen directeur en Marcel Eyndhoven, technisch directeur. De gewezen technisch directeur Sam Mehardjan zal het duo ondersteunen.(...)'

Let wel, er is dus nog geen enkel officieel bericht van de EBS verschenen over wie feitelijk directeur is van het bedrijf. Starnieuws kan daar kennelijk niet op wachten en neemt een zoveelste voorzetje. 

De nieuwswebsite maakte op 20 augustus 2013 bekend, dat Vaseur als multimiljonair het staatsbedrijf wil verlaten. Alles bij elkaar opgeteld, wil hij een gouden handdruk van zo’n SRD 3 miljoen van de Staat. Zijn ingediende afkoopregeling heeft binnen de directie en in de gelederen van de regering een schokeffect teweeggebracht.

Een week later liet de Consumentenbond Suriname via een persbericht weten, dat zij dagelijks geconfronteerd wordt met tal van klachten van bewoners in verschillende buurten over stroomonderbrekingen. Volgens voorzitter Rudy Balker moet er op korte termijn een oplossing worden gevonden om de consument ‘uit deze onderdrukte positie’ te verlossen. Hij ziet als de meest voor de hand liggende oplossing, dat de E.B.S. een proportionele vergoeding in Surinaamse dollars vrijmaakt ter compensatie voor ieder huishouden dat getroffen is door een onvoorziene stroomonderbreking.

Overigens werden zondag 8 september 2013 bewoners van Kwatta weer eens geconfronteerd met (twee) lange stroomonderbrekingen. De eerste stroomonderbreking vond plaats tussen ongeveer half twee en vier uur ‘s morgens en de tweede van ongeveer half acht tot kwart voor elf ‘s morgens. Vooralsnog is onduidelijk wat de oorzaak is geweest van beide stroomstoringen. Een dag eerder arriveerde een eerste van vijf nieuwe generatoren voor de N.V. EnergieBedrijven Suriname (EBS), geleverd door firma Olibis NV, bij het EBS-station aan de Saramaccastraat in Paramaribo. De andere vier volgen een week later.