donderdag 27 februari 2020

Ertscarrier ‘Stellar Banner’ van Koreaanse rederij Polaris Shipping in problemen voor kust Brazilië

(Bron foto: Twitter)
Schip opzettelijk op een zandbank gezet om zinken te voorkomen


Voor de kust van Brazilië, ten noorden van Sao Luis, proberen sleepboten het zinken te voorkomen van de ertscarrier ‘Stellar Banner’ van de Koreaanse rederij Polaris Shipping. Het met 275.000 ton ijzererts geladen 340 meter lange schip maakt zware slagzij en is opzettelijk op een zandbank gezet om zinken te voorkomen. Minstens vier sleepboten verlenen assistentie. 


Het Amerikaanse bergingsbedrijf Ardent heeft opdracht gekregen om het schip te redden en coördineert de operatie. Het schip kwam kort na vertrek afgelopen dinsdag uit Ponta da Madeira, vlakbij Sao Luis aan de Braziliaanse noordkust, in de problemen. Mogelijk kwam dat door schuivende lading. De bulkcarrier was beladen bij de erts-exportterminal van de Braziliaanse mijnbouwgigant Vale in Ponta da Madeira. Vale is ook de charteraar van de vier jaar oude ‘Stellar Banner’.



Volgens Vale heeft het schip na het verlaten van de Ponta da Madeira Maritime Terminal buiten de toegangsgeul van de haven niet nader aangeduide schade aan de boeg opgelopen. De gezagvoerder zou daarop hebben besloten om het schip bij wijze van voorzorgsmaatregel op ongeveer honderd kilometer uit de kust aan de grond te zetten.

Vervolgens heeft Vale eigen sleepboten uit Ponta da Madeira ingezet om de ‘Stellar Banner’ bij te staan. Volgens plaatselijke autoriteiten is de romp op twee plaatsen beschadigd en heeft het schip veel water gemaakt. De twintig bemanningsleden zijn uit voorzorg geëvacueerd.


De bulkcarrier heeft een laadvermogen van 300.000 ton, vaart onder de vlag van de Marshalleilanden en is gebouwd door het Koreaanse Hyundai. De ‘Stellar Banner’ was op weg naar Qingdao in China.

Polaris werd in 2017 wereldnieuws door het vergaan van een van zijn anders ertscarriers, de ‘Stellar Daisy’, in de zuidelijke Atlantische Oceaan. Dat is qua laadvermogen, 266.000 ton, het grootste schip dat ooit is gezonken. Ook die was met ijzererts onderweg van Brazilië naar China, toen het plotseling slagzij slagzij begon te maken, waarna het zeer snel zonk. Slechts twee van de 24 opvarenden wisten de ramp in een reddingsvlot te overleven.

(Suriname Mirror/Seatrade Maritime News/Nieuwsblad Transport/Twitter/YouTube)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten