woensdag 21 november 2018

SMS veilt 17 december veerboot Matapica en motorboot Kodokoe

'Deze boten liggen al jarenlang aan de kade en zijn in feite wrakken'

'We bieden ze te koop aan en de koper kan ze als schroot doorverkopen'


De veerboot Matapica en motorboot Kodokoe van de Scheepvaart Maatschappij Suriname (SMS) zullen 17 december geveild worden. Volgens Ashok Rambali, waarnemend directeur van de SMS, gaat het om lekkende boten die al geruime tijd niet meer varen. 'Deze boten liggen al jarenlang aan de kade en zijn in feite wrakken. Als ze zinken, zal het veel geld kosten om ze boven water te halen', zegt Rambali die sinds augustus 2016 ook voorzitter is van de Raad van Commissarissen, vandaag, woensdag 21 november 2018, in de Ware Tijd. 

De maatschappij heeft op advies van deskundigen besloten de boten van de hand te doen. 'We bieden ze te koop aan en de koper kan ze als schroot doorverkopen.' 

De Matapica is aangemeerd bij de oude SMS-steiger aan de Waterkant en de Kodokoe bij een perceel te Soekibaka aan de kleine Saramaccastraat. Ze zullen volgens een bekendmaking verkocht worden in de staat waarin ze zich bevinden.

De Matapica heeft jaren als veerboot gevaren tussen Meerzorg en Paramaribo, maar werd overbodig door de bouw van de Wijdenboschbrug. Rambali weet niet waar de Kodokoe is ingezet. Hij heeft niet kunnen achterhalen wat de bestemming was van de motorboot. Op zijn verzoek heeft de Centrale Landaccountantsdienst onderzoek gedaan. Het rapport heeft hij overhandigd aan de toenmalige minister Jerry Miranda. Deze heeft op zijn beurt het document doorgeleid naar de procureur-generaal.

Er zijn plannen om veerverbinding Meerzorg-Paramaribo-Meerzorg te hervatten, omdat de brug de verkeerscapaciteit nauwelijks aan kan. De Maratakka 2 kan ingezet worden voor het transport van personenauto's. Voor zwaar verkeer zoals vrachtwagens met houtblokken moet een nieuwe boot aangeschaft worden.

Ook te Carolina in Para had de SMS een veerdienst. Soms was die niet optimaal, vanwege defecte machines of gebrek aan brandstof. Bewoners van Pierre Kondre, Redi Doti en Cassipora waren toen geïsoleerd. In december 2014 werd de brug te Carolina geopend en werd de veerdienst gesloten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten