vrijdag 25 januari 2019

Jim Bousaid, oud-Hakrinbank-directeur: 'Ik ben bezorgd over verdubbeling staatsschuld sinds 2014'

'Opvallend is dat bepaalde politici zich hierover minder zorgen maken'...


'Ik heb vaak genoeg mijn zorgen geuit over de snelle groei van de staatsschuld, die intussen een zorgwekkend niveau bereikt heeft, terwijl een verdere toename wordt verwacht. Opvallend is dat bepaalde politici zich hierover minder zorgen maken. Zij wijzen daarbij op de bedrijvigheid die de besteding van de opgenomen leningen mogelijk maakt en op de concessionele voorwaarden waaronder de meeste leningen werden verkregen. De discussie wordt overigens te vaak vertroebeld door het naar voren brengen van allerlei oneigenlijke en onzakelijke argumenten', aldus Jim Bousaid, oud-Hakrinbank-directeur en econoom woensdag tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Vereniging van Economisten in Suriname (VES) in Hotel Torarica, zo schrijft vandaag, vrijdag 25 januari 2019, Starnieuws.

'Vanuit mijn optiek bezien is het, op grond van mijn rijpe ervaring opgedaan in het academisch onderwijs en in de bancaire sector, voor de hand liggend dat ik bezorgd ben over de verdubbeling van de schuld sinds 2014. Berekeningen indiceren dat de schuld is opgelopen tot bijna 80% in 2017, terwijl de feitelijke schuld wellicht al hoger is', stelde Bousaid.

De geconstateerde daling in 2018 werd veroorzaakt doordat van Staatsolie verkregen gelden deels werden gebruikt voor schuldaflossing. Na deze incidentele daling zal de schuld naar verwachting weer oplopen, gelet op de aanhoudende tekorten op de overheidsbegroting.

De schuld vloeit deels voort uit de financiering van infrastructurele projecten. Bousaid vraagt zich af of dergelijke projecten, zoals de voorgenomen renovatie en uitbreiding van de luchthaven te Zanderij, voldoende inkomsten en deviezen voor de Staat zullen genereren om aan de leningsverplichtingen te voldoen.

De zorg over de schuldenproblematiek wordt ook gevoed door aanpassingen van de Wet op de Staatsschuld, die de oorspronkelijk bedoelde disciplinerende werking en de signaalfunctie van deze wet goeddeels uitholden: definities werden aangepast, en bepaalde componenten van de schuld werden niet langer meegerekend. Als klap op de vuurpijl werd de wet in 2017 zodanig gewijzigd dat het schuldplafond onder bepaalde voorwaarden kan worden overschreden met toestemming van De Nationale Assemblee. Hierdoor werd een uiterst risicovolle situatie gecreëerd, dankzij de steun van de meerderheid in de Assemblee, sprak Bousaid.

Het obligoplafond van 60% van het Bruto Binnenland Product (BBP) werd aanvankelijk ingesteld voor geavanceerde landen en naderhand overgenomen door de Caricom, inclusief Suriname. Dit vindt Bousaid niet wijs om deze norm ook te hanteren voor voor Caricom, omdat de lidlanden doorgaans niet beschikken over een omvangrijk en gediversifieerd productieapparaat en omdat het aandeel van de import in hun binnenlandse bestedingen relatief hoog is. Dergelijke landen zijn minder schokbestendig en doen er daarom goed aan bij hun beleidsvoering uit te gaan van een norm van hooguit 40% van het BBP. Veelzeggend is dat de actuele schuldquote van deze landen gemiddeld circa 40% beloopt. Hier loopt Suriname met een schuldquote van bijna 90% van het BBP dus erg uit de pas, stelde de econoom.

Over de samenstelling van de staatsschuld zegt Bousaid, dat de buitenlandse 2,2 keer groter is dan de binnenlandse, wat ongunstig en riskant is, gelet op de beperkte schokbestendigheid van Suriname en de track-record van periodieke devaluaties.

'Sinds kort worden wij geconfronteerd met stijgende rentes op de buitenlandse staatsschuld. Deze stijging zal naar verwachting doorgaan. Aangezien circa 30% van de buitenlandse leningen tegen een flexibele rente werd aangegaan, moet ook uit deze hoofde rekening worden gehouden met hogere lasten voor de Staat. Mede om deze reden pleit ik voor publicatie van een realistische cashflow projectie in vreemde valuta om beter inzicht te krijgen van de werkelijke schuldverplichtingen van de Staat in relatie tot haar aflossingscapaciteit. Ik schat in dat reeds nu zal blijken dat de staatsschuld niet goed aflosbaar is. Dit brengt het risico met zich mee dat het schuldenvraagstuk naar de toekomst toe nijpend wordt.'

Bousaid pleitte met klem voor ombuiging van de oplopende schuldtrend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten