donderdag 31 mei 2018

Chauffeurs houttrucks blijven wet- en regelgeving negeren, omdat sancties ontbreken....

'Anarchistisch' gedrag van truckhouders die boomstammen vervoeren


De overbeladen trucks vol boomstammen blijven een ernstig gevaar vormen voor het verkeer, aldus het Dagblad Suriname donderdag 31 mei 2018. Vanwege het ontbreken van de nodige sancties, hebben de concessiehouders vrij spel door hun trucks over te beladen met houtblokken en deze vervolgens te vervoeren op de openbare wegen. 

Tijdens het spitsuur, omstreeks acht uur, woensdagochtend deed zich een gevaarlijke situatie voor op de kruising van de Pandit Paltan Tewarieweg en de Highway. Een truck volgeladen met grote boomstammen stond letterlijk midden op de Highway. De truck had een voertuig van achteren geramd die net de Pandit Paltan Tewarieweg was ingeslagen. De overige weggebruikers hadden geen keus, dan zich in allerlei bochten te wringen om er langs te kunnen.

Het Dagblad Suriname sprak met het NDP-Assembleelid Patrick Kensenhuis uit het district Para. De districtscommissaris van Para, die zich goed bewust is van dit gevaar, had indertijd maatregelen getroffen om in samenwerking met de politie sancties op te leggen aan de truckhouders.

Kensenhuis legt er de nadruk op, dat er wel regelgeving bestaat, maar dat de controlemechanismen ontbreken. Zo is het de taak van het ministerie van Openbare Werken, Transport en Communicatie om erop toe te zien, dat de overbeladen vrachtwagens het maximumgewicht op de diverse wegen niet overschrijven. Het is een feit, dat de truckhouders het wagen om over de meest smalle wegen in het district Wanica, waar in normale situatie niet eens twee voertuigen naast elkaar kunnen passeren, te rijden. Enkele van deze wegen zijn Lachmisinghweg, Warakoeweg, de Tjon A Kietweg, Vredenburg serie B en de Pierpontweg.

Kensenhuis zegt verder, dat er ook een belangrijke taak voor het ministerie van Justitie en Politie is weggelegd. Zij heeft alle bevoegdheid om op te treden bij overtreding van de Verkeerswet. Vooral wanneer het aspect van de met houtblokken volgeladen trucks onder de loep wordt genomen. Maar, de politie op haar beurt stuit tegen een aantal zaken:
het ontbreken van de nodige faciliteiten om de overbelading nauwkeurig te meten,
de locatie waar de aanhoudingen gepleegd moeten worden en
het laten staan van de monsterachtige met hout beladen trucks na de aanhouding.

De NDP-parlementariër legt ook de nadruk erop, dat ook het ministerie van Ruimtelijke ordening, Grond- en Bosbeheer een verantwoordelijke taak heeft in dit geheel, alsook het ministerie van Regionale Ontwikkeling.

De politicus voert aan, dat de barricade van de weg langs het Inheemse dorp Cassipora het gevolg is van transport van overbeladen vrachtwagens over deze weg. Hierdoor raakte de weg zodanig zwaar beschadigd, dat schoolvervoer voor kinderen in gedrang kwam. Buschauffeurs weigerden om over de weg te rijden vanwege de slechte staat van de weg. Uiteindelijk leidde dit tot isolatie voor de bewoners aldaar. Het bestuur van Para heeft inmiddels met de ondernemers gesproken die toegezegd hebben om de weg uit eigen middelen te rehabiliteren.

Kensenhuis draagt er ook kennis van dat ook de wegen te Bigi Poika gebukt gaan onder de zwaar beladen trucks vol boomstammen en steenslag. Het toegestane gewicht wordt in de meeste gevallen overschreden.

De kwestie van de overbeladen trucks is meerdere malen in het parlement aangekaart. Volgens Kensenhuis is verscherping van de bestaande regelgeving een dringende noodzaak om dit probleem de baas te blijven. Er moet een concreet beleid ontwikkeld worden waarin de verschillende betrokken ministeries zich allen bewust zijn van hun deelverantwoordelijkheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten