donderdag 16 mei 2019

Zijn reggaeton en social media voldoende om Colombia's mensenrechtenactivisten te redden?

Recente campagne om sociale leiders te beschermen verbindt hen met YouTubers en journalisten


Colombiaanse YouTubers werken samen met sociale leiders en journalisten in een muziek videocampagne om de aandacht te vestigen op de bedreigingen waarmee de mensenrechtenverdedigers van het land worden geconfronteerd. De video bevat de namen van YouTubers La Pereztroica, Juan Pablo Jaramillo en Nancy Loaiza, samen met Maria Paulina Baena - het gezicht van de opinie-videoblog 'La Pulla' van de krant El Espectador. 

Het bevat ook profielen van Colombiaanse sociale leiders zoals Francia Márquez, een activiste voor milieurechten, Juana Ruiz, die vecht voor vrouwenrechten, evenals andere pleitbezorgers voor territoriale, boeren- en LGBT-rechten.



De lancering van de #UnLiderEnMiLugar-campagne werd aangevoerd door journalist-werd-YouTuber Daniel Samper Ospina. Sinds het uitbrengen van zijn eerste video in 2016, op 40-jarige leeftijd, heeft Samper zijn YouTube-kanaal gebruikt om zowel sociaal als politiek commentaar te geven, en om andere videocampagnes te organiseren in naam van sociale doelen. Vorig jaar lanceerde hij bijvoorbeeld de virale #UnChallengePorVenezuela video's om de vreemdelingenhaat tegen te gaan waarmee Venezolaanse migranten geconfronteerd worden bij hun aankomst in Colombia.

In overeenstemming met deze logica besloot Samper om een ​​soortgelijke campagne te starten om enkele van de meest kwetsbare leden van de Colombiaanse samenleving te beschermen: zij die hun leven riskeren om de rechten van hun bevolking te verdedigen.

Volgens het meest recente rapport van Somos Defensores (We Are Defenders) was 2018 een van de slechtste jaren ooit geregistreerd in de Colombiaanse geschiedenis voor geweld tegen sociale leiders. Een totaal aantal van 805 aanvallen op mensenrechtenverdedigers en leiders werd opgenomen in het rapport, waarvan 155 doden.



Samper lanceerde zijn laatste campagne kort nadat onbekenden op zaterdag 4 mei met geweld een evenement in het departement Cauca aanvielen, waar 16 prominente Afro-Colombiaanse sociale leiders aanwezig waren. Gelukkig waren er geen doden tijdens de aanval, maar volgens de winnaar van de Groene Nobelprijs en milieuactiviste Márquez' Twitter raakten twee van haar collega's gewond.


Het is dit geweld dat de campagne probeert te ontmaskeren door de tekst van een satirische reggaeton-achtige muziekvideo, waarbij beroemdheden met relatief onbekende sociale leiders worden gemengd.

'Ik vond het verschrikkelijk dat de dood van sociale leiders onopgemerkt voorbijging en slechts een cijfer werd, een getal', zegt YouTuber La Pereztroica, geboren in Bogota, wiens echte naam Vivianne Daniela Perez Peña is, tegen Latin America Reports. 'Colombianen waren ongevoelig en nonchalant over de situatie, dus ik dacht dat het goed was om iets te doen om het bewustzijn van het probleem te vergroten', zei ze en legde haar redenen uit om deel te nemen aan de campagne.

'Ik denk dat het tijd is om onze invloed te gebruiken voor waardevollere zaken die belangrijker zijn dan om over onszelf te praten', voegde Perez Peña eraan toe, verwijzend naar de YouTuber-gemeenschap. 'Het is aan ons om sociale media beter te gebruiken als medium om anderen te helpen.'
'YouTube-video's helpen ons om contact te leggen met jongere generaties en hen de verhalen van sociale leiders te vertellen', aldus Dejusticia-woordvoerster Mayra Báez Jimeno tegenover Latin America Reports.

De op Bogota gebaseerde mensenrechtenorganisatie en pleitbezorgers voor sociale rechtvaardigheid speelden een grote rol in de campagne, waarbij ze toezicht hielden op de communicatie tussen de betrokken spelers en de productie ondersteunen. 'Bij Dejusticia vinden we het noodzakelijk dat de dilemma's die jonge generaties erven van het gewapende conflict erven. . . worden erkend en van toepassing op hen', voegde Báez toe. 'We doen ons best om strategieën voor de bevordering van mensenrechten te vernieuwen. Sociale leiders worden YouTubers, zodat de steden ze horen. En niet om ze te doden.'

Tot nu toe is de campagne - waarvan Dejusticia denkt dat die van onschatbare waarde is voor de bescherming en verjonging van de sociale leiders van het land - op sociale media in Colombia al viral verlopen met de hashtag #UnLiderEnMiLugar. Als gevolg hiervan is het Congres overeengekomen dat woensdag 15 mei 2019, een discussie plaatsvindt met sociale leiders en senatoren.

(Suriname Mirror/Latin America Reports/YouTube)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten