donderdag 3 mei 2018

'Niet tijdig verrichten technische inspecties en onderhoudcheck-ups lijken SLM fataal te worden'

(Bron screenshot: YouTube)
De Ware Tijd neemt SLM weer op de korrel

'Directie wordt verweten nu chaos te creëren, om te bereiken dat ontslagen directeur Lachmisingh terugkeert in zijn functie'

 
Meer dan een jaar zijn technische inspecties en onderhoudcheck-ups niet tijdig verricht aan de vloot van de SLM. Deze nalatigheid lijkt het staatsbedrijf fataal te worden, aldus 'speciale SLM-verslaggever' Wilfred Leeuwin vandaag, donderdag 3 mei 2018, in de Ware Tijd. 

Met het uitvallen van het laatste nog overgebleven vliegtuig op de route, een B737-300, zijn de reguliere regionale lijndiensten zijn ernstig in gedrang gekomen. Hierdoor moeten verschillende vluchten worden afgezegd en loopt de SLM behoorlijk wat inkomsten mis. Om de schade enigszins te beperken en toch nog op de route te vliegen zal de SLM opnieuw moeten uitzien naar het inhuren van een buitenlands toestel. Dit proces kan twee tot drie weken in beslag nemen.

De SLM heeft enkele weken geleden een 'nieuw' vliegtuig toegevoegd aan haar vloot, maar kan het niet inzetten. Nadat ruim een jaar onderhandeld is met de Chinese leverancier kan de nieuwe Boeing 737-700 niet worden vrijgegeven. Aandringen hiervoor bij de Burgerluchtvaart Autoriteit van Suriname (CASAS) vindt daar geen gehoor, omdat de technische inspectie en handleidingen ontbreken.

Volgens de Ware Tijd, heeft CASAS na eerst het 'nieuwe' toestel aan de grond te hebben gezet, nu ook een vliegverbod heeft opgelegd aan de PZ-TCQ (Boeing 737-3Q8). Het toestel, dat lange tijd de regionale route heeft onderhouden, moet eerst een grondige technische inspectie ondergaan. Dit proces kan enkele weken in beslag nemen.


Terwijl zowel dit toestel als de 'nieuwe' Boeing uit China aan de grond worden gehouden en de huurkosten aantikken, zegt de SLM-directie in een memo, dat er een vervangend toestel is ingehuurd bij de maatschappij 'Dynamic Air', om de vluchten op de regionale route alsnog te kunnen uitvoeren. Maar ook dit, in alle haast ingehuurde toestel, ondervindt problemen in de luchtvaart.

Zo kreeg de bemanning van het toestel dinsdag bij het uitvoeren van een vlucht vanuit Curaçao naar Suriname, geen toestemming van de luchtverkeersleiding van de internationale luchthaven Piarco op Trinidad & Tobago te landen voor een tussenstop. Gisterochtend moest opnieuw een vlucht worden uitgevoerd met ook een stop op Piarco, echter met een vertraging van meer dan een uur, omdat de landingsrechten voor Trinidad pas laat de SLM bereikten.

Intern heeft de oproep van de directie om met vereende krachten de schouders onder het werk te zetten voor verwijtende opmerkingen gezorgd. De directie wordt verweten nu een chaos te creëren, om te bereiken dat de ontslagen directeur Robbi Lachmisingh, wederom terugkeert in zijn functie. 'Maar, dat de technische onderhoudsbeurten niet zijn gepleegd, komt allemaal juist door de nalatigheid van de gewezen directeur en de operationele verantwoordelijken', zegt een anonieme SLM'er over de gang van zaken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten