dinsdag 26 november 2019

Costa Rica zet eerste stappen om spoorweg naar Stille Oceaan te herbouwen...

'Costa Rica hoopt terug te keren naar nalatenschap van onze grootouders'


Eind 1800 en begin 1900 speelden spoorwegen een belangrijke rol in de ontwikkeling van Costa Rica als land. Costa Rica hoopt 'terug te keren naar de nalatenschap van onze grootouders', zei Elizabeth Briceño Jiménez, uitvoerend presidente van het Instituto Costarricense de Ferrocarriles (INCOFER).


Eerder deze week verstrekte het ministerio de Planificación Nacional y Política Económica (MIDEPLAN) INCOFER ¢ 314.458.200 (ongeveer $ 553.000) om haalbaarheidsstudies uit te voeren op de 131 kilometer lange spoorlijn tussen Alajuela en Puntarenas.

Samen met een elektrische trein in de Gran Área Metropolitana (GAM) en een elektrische goederentrein in Limón, is de reactivering van de spoorweg naar de Stille Oceaan een van de projecten die INCOFER tussen dit jaar en 2023 heeft gepland.

'Voor de spoorwegen om opnieuw de spoorweg naar de Stille Oceaan, gerehabiliteerd en in bedrijf, is iets dat ons met veel enthousiasme vervult', zei Briceño. 'We zijn er zeker van dat dit zal bijdragen aan het economisch herstel van het gebied en werkgelegenheid zal genereren, en dat het ook een nieuwe stap is om terug te keren naar de erfenis van onze grootouders in Costa Rica.'


Casa Presidencial zei dat de haalbaarheidsstudies ongeveer zeven maanden zullen duren.

De Ferrocarril al Pacifico vormde een belangrijke schakel tussen de hoofdstad San José en Puntarenas, een van de belangrijkste havensteden van het land. De werkzaamheden aan de lijn begonnen in 1897, maar gingen slechts tot Orotina voordat financiële problemen het land en de spoorweg verlamden. Als gevolg hiervan werd de lijn pas in 1910 voltooid.

De eerste stoomlocomotief, de María Cecilia, gebouwd in Pennsylvania en vernoemd naar de kleindochter van voormalig president Rafael Iglesias, begon in 1898 naar Orotina te rijden. In 1928 opende Costa Rica een elektrische spoorweg naar de Stille Oceaan die tot de jaren negentig actief was.

In een poging Costa Rica's spoorweggeschiedenis te herinneren, organiseerde toeristisch bedrijf AmericaTravel de 'Tico Train Tour' in de vroege 2000-jaren van San José naar de Pacifische kust. Meer recent is de spoorweg echter in een staat van verval geraakt na bezuinigingen op de begroting en schade veroorzaakt door de aanleg van Route 27.


(Suriname Mirror/The Tico Times/Twitter)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten