vrijdag 26 juli 2019

Belangenorganisatie Veerboten Commewijne en ministerie van OWT&C bereiken overeenstemming over hoogte brandstofcompensatie

Tarief  Srd 1,75 voor onder andere oversteek Meerzorg-Paramaribo niet verhoogd naar Srd 3,75

'Boothouders dienen er wel voor te zorgen, dat passagiers reddingsvesten dragen en dat de boten niet overvol zijn'


Het tarief van Srd 1,75 dat gehanteerd wordt door boothouders bij onder andere de oversteek Meerzorg-Paramaribo, wordt niet verhoogd naar Srd 3,75. De Belangenorganisatie Veerboten Commewijne (BOVC) en het ministerie van Openbare Werken, Transport en Communicatie (OWT&C) hebben overeenstemming bereikt over de hoogte van de brandstofcompensatie. Partijen hebben gisteren een principeovereenkomst getekend, aldus vandaag, vrijdag 26 juli 2019, de Ware Tijd.

Voor een liter mengsel van gasoline en Nautilus zullen de boothouders Srd 5,51 ontvangen. De overeenkomst werkt terug tot 1 januari 2019.

'Vele boothouders kunnen zich hierin vinden. We moeten ook rekening houden met de passagiers die we niet kunnen belasten met een hoger tarief', zegt Ann Sadi, voorzitster van de BOVC.

De boothouders hebben twee jaar geen compensatie gekregen, omdat die afgebouwd zou worden. Zij menen echter dat ze in dat besluit niet zijn gekend. Er is overeengekomen dat de boothouders voor het jaar 2018 een compensatie krijgen. Dat bedrag per liter zal minder zijn, omdat in 2017 het tarief was verhoogd van Srd 1,25 naar Srd 1,75. Nu moet de BOVC eerst nog wat huiswerk maken alvorens OWT&C tot uitbetaling kan overgaan. De organisatie moet namelijk rechtspersoonlijkheid bezitten. Elke boothouder dient een bankrekening te hebben en de overheid zal het geld rechtstreeks op een ieders rekening storten. 'Wij zijn al bezig met een advocaat om rechtspersoonlijkheid te krijgen en mogelijk kan dat enkele weken duren', zegt Sadie.

De betaling zal per kwartaal plaatsvinden op basis van ingediende declaraties met onderliggende stukken. De compensatie wordt toegekend op grond van het aantal vaardagen. 'De presentie is daarom van eminent belang en het ministerie zal controle uitvoeren', staat in de principeovereenkomst. Los daarvan zegt Sadi, dat de boothouders niet alleen voor hun rechten moeten opkomen, maar zich ook moeten houden aan hun plichten. Ze dienen ervoor te zorgen dat passagiers reddingsvesten dragen en dat de boten niet overvol zijn. Ook moeten boothouders de vereiste bescheiden bij zich hebben. L

Geen opmerkingen:

Een reactie posten