vrijdag 5 april 2019

Piek in Colombiaanse drugsproductie en -handel blijkt uit aantal crashes vliegtuigjes in Mexico....

Laatste vier maanden stortten twee vliegtuigjes uit Colombia met cocaïne neer in Mexico


De cocaïneactiviteiten in Colombia komen weer in een stroomversnelling. En tekenen van de piek in de Colombiaanse drugsproductie en -handel komen op een onwaarschijnlijke manier naar voren: een groeiend aantal vliegtuigongevallen in Mexico, waarnaar de cocaïne wordt geteansporteerd in de hoop dat het uiteindelijk op de lucratieve Amerikaanse markt terechtkomt. 

In de laatste vier maanden stortten twee vliegtuigjes die vanuit Colombia vertrokken met cocaïne aan boord, neer in Mexico. Een ander vliegtuigje met cocaïne landde zonder toestemming toen het zonder brandstof was; 'de twee bemanningsleden hebben het verlaten',, aldus The Mexico News Daily.

De Mexicaanse veiligheidsambtenaar Adrián Sánchez zei: 'Ze wilden liever het risico nemen gearresteerd te worden dan dood te gaan in een crash in de jungle, zoals in andere gevallen is gebeurd.'

Een rapport van de VN over drugs en criminaliteit van afgelopen herfst toont aan dat 171.000 hectare van het land in Colombia werd gebruikt om de cocaplant te laten groeien in 2017. Dat betekende een toename van 25.000 hectare, of 17 procent, in vergelijking met 2016. De potentiële productie van cocaïne heeft een waarde van $ 2,7 miljard in Colombia's binnenlandse markt, noteerde de VN, toevoegend: 'Er bestaat bezorgdheid dat dit kapitaal, afkomstig van de drugseconomie, vredesopbouwinspanningen zou kunnen ondermijnen, de cultuur van wettigheid zou kunnen verzwakken, gewapende groepen zou kunnen versterken en democratische instellingen zou kunnen delegeren door corruptie en illegale geldstromen.'

Waarom stort het vliegtuigje neer ? Ten eerste is het een afwijking van de traditionele en nog veel gebruikelijkere manier om drugstransporten naar Mexico te verzenden - over zee. Het groeiende gebruik van lichte vliegtuigjes is dus nieuw, en niet zo bekend voor drugshandelaren.

Javier Oliva, een onderzoeker en professor aan de Nationale Autonome Universiteit van Mexico, theoretiseert dat het risico om de cocaïne in de lucht te verplaatsen de wanhoop van de kartels weergeeft om de hoge productiecijfers van Colombia te benutten. 'De conclusies die we kunnen trekken uit deze verbazingwekkende gegevens zijn ten eerste, de consumptie van de drugs is toegenomen', zei Oliva. 'Ten tweede ... zijn de winsten van Colombiaanse criminele groepen en de organisaties waar de goederen passeren ook gestegen; en ten derde ... inspanningen om de productie van cocabladeren uit te roeien zijn duidelijk een mislukking.'

Cocaïne die via zee naar Mexico werd vervoerd, verdrievoudigde tussen 2014 en 2017, een teleurstelling na de meer dan $ 10 miljard Amerikaanse steun om Colombia te helpen de strijd aan te gaan tegen drugshandel. Colombia werd geruime tijd geprezen voor het bevestigen van enige controle over drugskartels.
Maar, het vredesproces tussen de Colombiaanse regering en de rebellen van de FARC (Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia) had het onbedoelde resultaat, dat meer land werd gebruikt voor de productie van het cocablad - de vorige president stopte met luchtbesproeiing om cocagewassen te vernietigen. Boeren stapten vervolgens over op coca in de hoop dat ze in aanmerking kwamen voor een aanbod van de overheid om degenen die het gewas groeiden te compenseren.

(Suriname Mirror/FOX News)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten