maandag 4 maart 2019

Schip van de Argentijnse Kustwacht vuurt op een Chinees vissersvaartuig

Incident is het laatste in een reeks 'aanvaringen' tussen Argentinië en Chinese illegale vissers



Een schip van de Argentijnse Kustwacht heeft zaterdag 2 maart 2019 gevuurd op een Chinees vissersvaartuig dat illegaal viste in de exclusieve economische zone van het land. De 'Mantilla' vuurde waarschuwingsschoten af op de Hua Xiang 801, een 72-meter lange Chinese trawler, waarvan Argentinië beweert dat zijn Automatic Identification System (AIS) niet was ingeschakeld tijdens het vissen op inktvis rondom een kilometer binnen de territoriale wateren van Argentinië. 

Het schip stopte met vissen toen het werd geconfronteerd en vluchtte naar internationale wateren nadat het zijn lichten had gedoofd. Na gevolgd te zijn door de Mantilla, maakte de Chinese boot vervolgens agressieve manoeuvres in de richting van het Kustwachtschip uit Argentinië, waarop waarschuwingsschoten warden afgevuurd.



Chinese mediaberichten meldden, dat het probleem het gevolg was van het feit dat Chinese visserijbedrijven geen grenscoördinaten voor Argentinië hebben gekregen en dus vertrouwen op internationaal gebruikte zeekaarten die mogelijk afwijken van de territoriale claims van Argentinië.

Media in Argentinië hebben niet kunnen achterhalen wie eigenaar is van de Hua Xiang 801 en het Chinese Visserijbeheer Bureau van het ministerie van Landbouw, dat vergunningen verleent aan de verre vloot van China, heeft de eigendomsgegevens van de Hua Xiang 801 niet bekendgemaakt.

Het is de laatste in een reeks soortgelijke incidenten in Argentinië en elders in Zuid-Amerika. In februari 2018 werd de Hua Li 8, eigendom van Zhoushan Hua Li Distant Water Fishery Co., opgepakt in Indonesië en gedwongen om 175.800 Amerikaanse dollar boete te betalen voor illegaal vissen in de Argentijnse wateren.


Een ander schip, de Jing Yuan 626, wordt nog steeds gezocht door Argentinië voor illegale visserij in zijn wateren. Het is eigendom van Yantai Bei Jing Distant Water Fishing Co., gevestigd in Yantai-stad nabij Qingdao aan de oostkust van China.

In 2016 werd de Lu Yan Yuan Yu 010, eigendom van de Yantai Distant Water Fishing Co., die een lange geschiedenis van visserijincidenten in het buitenland had, door de Argentijnse marine tot zinken gebracht nadat het illegaal werd betrapt. En in februari 2019 botste een ander Chinees schip, de Zhongyuanyu 11, met een Spaans schip, de Pesca Vaquiero, 16 kilometer buiten de Argentijnse EEZ.

Ecuador, ondertussen, blijft bemanningsleden vasthouden van de Fu Yuan Yu Ling 999, een koelschip, voor illegale visserij op beschermde soorten in maart 2018.

Het toenemende aantal incidenten zet intense druk op China om actie te ondernemen, hoewel het land enigszins is beschermd door het feit dat het een aanzienlijk deel van de schuld van veel Latijns-Amerikaanse landen bezit, en heeft een extra hefboomwerking in Argentinië als belangrijke afnemers van landbouwproducten van het land. Niettemin heeft China onlangs verklaard protocollen te willen ondertekenen met afzonderlijke landen, waaronder Argentinië, over hoe om te gaan met geschillen over illegale visserij - een stap die een deel van de aandacht van China zou wegnemen als incidenten intern worden afgehandeld.

Andere landen waarmee het protocollen zoekt zijn onder meer Fiji, Mauritanië, Iran, Sierra Leone, Tanzania en Zanzibar.

(Suriname Mirror/seafoodsource.com/Merco Press/maritime-executive.com/YouTube/Twitter)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten