dinsdag 20 november 2018

Veerboothouders woedend op overheid vanwege uitblijven afgesproken tariefsverhoging van 25 cent

'Tariefsverhoging van Srd 0,25 had in september 2017 al moeten ingaan'


Veerboothouders zijn boos op de overheid, omdat de afgesproken tariefsverhoging van 25 cent al een jaar uitblijft. Die zou volgens Dhiradj Raghoebar, die namens de gedupeerden praat, in september 2017 ingaan, zo bericht de Ware Tijd vandaag, dinsdag 20 november 2018. Enkele maanden daarvoor was het tarief omhooggegaan van Srd 1,25 naar Srd 1,75. 

'Wij zijn veertien maanden verder en de overheid heeft ons geen groen licht gegeven om te varen tegen een tarief van Srd 2, terwijl de brandstofprijs naar boven schiet en de wisselkoers ook omhoog is gegaan.'

Het gaat om ongeveer zeventig boothouders van vijf routes namelijk Paramaribo - Meerzorg, Leonsberg - Nieuw-Amsterdam, Domburg - Laarwijk, Mariënburg - Johanna Margaretha en Montressort - Kronenburg.

Raghoebar betreurt het dat destijds het bestuur van de Belangenorganisatie Veerboothouders Commewijne, onder leiding van Michel Nathoe, en de toenmalige minister Jerry Miranda van Openbare Werken, Transport en Communicatie (OWT&C) hadden besloten om de subsidie stop te zetten. Dat besluit is volgens hem genomen zonder de leden te raadplegen.  

'Waarom is de subsidie van particuliere bushouders niet afgeschaft en waarom mogen wij die niet meer krijgen?', vraagt hij zich af. Raghoebar herinnert zich dat toen de subsidie werd afgeschaft de brandstofprijs veel lager was en daarna enorm is gestegen. Hij zegt dat een kleine servicebeurt van een boot hem ongeveer Srd 5.000 kost. Een buitenboordmotor is duizenden Surinaamse dollar duurder geworden.

'In deze moeilijke tijd hebben de eigenaren van de boten geen geld om werknemers uit te betalen', staat in een brief die boothouders midden oktober hebben gestuurd naar voorzitter Michel Nathoe. Hem wordt gevraagd een spoedvergadering te houden om te praten over de financiële belangen. Nathoe bevestigt ,dat hij het schrijven heeft ontvangen, maar hij wil eerst praten met minister Patrick Pengel van OWT&C. 'Als we met de minister resultaat bereiken, kunnen we dat voorhouden aan de boothouders', zegt Nathoe. De bewindsman heeft nog niet gereageerd op een brief voor een uitnodiging en daarom zal de voorzitter hem een herinneringsbrief sturen.

Nathoe is overigens ook voorstander van tariefsaanpassing, maar ontkent dat het boottarief in september 2017 omhoog zou gaan. 'We zouden eerst evalueren en op basis van omstandigheden zou het tarief verhoogd worden.' Het stijgen van de brandstofprijs is volgens Nathoe reden om te praten over aanpassing van het tarief. Over de subsidie zegt hij, dat de boothouders hebben ingestemd om die af te schaffen. 'Ze moesten lang wachten op de uitbetaling en dat wilden ze niet meer', aldus Nathoe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten