woensdag 22 augustus 2018

Consumentenforum Suriname i.o. trekt aan de bel over ongebreidelde prijsverhogingen producten

'Veel winkeliers zijn dagelijks bezig prijzen aan te passen zonder een aanwijsbare reden'

'Consumentenorganisaties in Suriname hebben gefaald, ze laten al geruime tijd niets van zich horen'


Het Consumentenforum Suriname (CFS) i.o. spreekt zijn afkeuring en verontwaardiging uit over de ongebreidelde prijsverhogingen van goederen in diverse supermarkten en andere handelszaken in en buiten Paramaribo. Heleboel winkeliers zijn dagelijks bezig prijzen aan te passen zonder dat er hier een aanwijsbare reden voor is. De dollarkoers is al geruime tijd stabiel, terwijl de eurokoers zelfs significant gedaald is. 

De consumentenorganisaties in Suriname hebben mijns inziens gefaald. Ze laten al geruime tijd niets van zich horen en zouden juist nu, zonder aanzien des persoons, moeten opkomen voor de belangen van de consumenten in ons land.

Enkele van de vele klachten die doorgeseind zijn naar onze organisatie:
• De prijs van aardappel ligt tussen Srd 5,50 en 7,50 per kilo. Een winkel op Domburg zag kans om Srd 9 voor een kilo te vragen. De kwaliteit van het product is slecht: vaak beschimmeld en van binnen verrot. De volksgezondheid wordt hierdoor in gevaar gebracht. De controledienst van het BOG (Bureau voor Openbare Gezondheidszorg) zou hiertegen moeten optreden. Er zijn winkels in het centrum van Paramaribo die levensmiddelen uitstallen op rekken waar ratten ‘s avonds hun lusten kunnen botvieren. Suiker, meel, uien en aardappelen verpakt in plasticzakken zijn vaak door ratten geknaagd.
• Ook in de bouwsector moet de consument het gelag betalen. De prijzen van hout en zand zijn schrikbarend gestegen. De prijs van hout, dat in de woningbouwsector cruciaal is, heeft een recordhoogte bereikt. Zelfs brandhout, dat onlangs nog gratis weggegeven werd door exploitanten van houtzagerijen, wordt thans in pakketjes voor hoge bedragen verkocht.
• Prijzen van puntbrood liggen tussen Srd 0,60 en 0,90.
• Een handelszaak aan de Gemenelandsweg zag kans om de prijs van een lamp te verhogen van 30 naar Srd 45, zomaar uit het niets. Dus 50% extra uit de zakken van de consument afgeroomd.
• Pvc 2-duim buis ligt tussen 39 en Srd 60.

Suriname, quo vadis. Dit is maar een kleine greep uit de vele klachten die onlangs binnen gesijpeld zijn. Dit is een zeer ernstig economisch delict dat met wortel en tak uitgeroeid moet worden. Moet het ministerie van Handel, Industrie en Toerisme (HI&T) niet nagaan waarom de winkeliers zich bedienen van dit soort praktijken? Wat doen de controlemechanismen?

Onze organisatie beschikt over de namen van boven aangehaalde gevallen van prijsopdrijving en onhygiënische toestanden. De eerstvolgende keer, als onze organisatie al stevig in het zadel zit, zullen de namen van prijsopdrijvers gepubliceerd worden.

Opgemerkt zij dat het niet de eerste keer is dat het CFS dit soort misstanden in de handel aan de schandpaal nagelt. In 2003 deden zich ook dergelijke taferelen voor en toen was het CFS ook in de bres gesprongen voor de consumenten. De toenmalige voorzitter van de Consumentenbond had toen de nattigheid direct gevoeld en werd gelukkig hyperactief. Het CFS was toen geen voorstander van versnippering van krachten die voor consumenten opkwamen en trok zich terug, de Consumentenbond het voordeel van de twijfel gevend.

Juist in een periode dat de consumenten zwaar gebukt gaan onder de gevolgen van de contractie van onze economie zwijgen ze in alle talen. Dit is de reden dat het CFS zijn stem nu weer laat horen.

De organisatie rekent op volle ondersteuning van HI&T en van de totale overheid. Met een actief in het veld opererende consumentenbond heeft de regering meer armslag in het beteugelen van dit soort praktijken van de malafide handel. Een actieve consumentenbond is een van de pijlers van een democratische staat en moet de ondersteuning genieten van de totale natie. Controle is niet een taak van de overheid alleen.

Onze actieradius zal zeker niet beperkt blijven tot de supermarkten en andere ondernemingen in Suriname. Ook de misstanden zoals geldverspilling, lage output, absenteïsme, studentonvriendelijkheid van managers op het IOL (Instituut voor Opleiding van Leerkrachten), AdeKUS (Anton de Kom Universiteit van Suriname)en op diverse afdelingen van het ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur zullen we te gelegener tijd blootleggen. De overheid kan dan gericht maatregelen nemen. Er móet nu een kentering komen in ons onderwijs.

Het CFS hoopt, nee, het is er van overtuigd dat zijn efforts condities gaan helpen creëren die recht doen aan de positie van de consument en die uiteindelijk moeten resulteren in een rechtvaardige samenleving die wij alleen viribus unitis gaan kunnen realiseren.

De Voorzitter van het Consumentenforum Suriname i.o. 
P. (Roy) Narain

Geen opmerkingen:

Een reactie posten