woensdag 13 december 2017

SLM Nederland waarschuwt voor particuliere reisbureaus die vliegtickets naar Suriname verkopen

'Be aware waar je je tickets haalt als je richting Suriname wilt'


De afgelopen jaren zijn in Amsterdam zeker drie keer groepen klanten opgelicht door particuliere reisbureaus die vliegtickets naar Suriname verkochten. Dat zegt Denny van Ommeren, manager van de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM), woensdag 13 december 2017, tegen de lokale zender AT5. 

De particuliere reisbureaus kopen de tickets bij een agent die wel is aangesloten bij de SLM. Deze maand annuleerde zo'n reisbureau, Fly-Su aan de Bijlmerdreef, de tickets echter. De klanten kregen geen geld terug en hun reis ging ook niet door

Van Ommeren, die op dit moment in Suriname zit, is van de zaak op de hoogte. 'We hebben deze berichten via social media en via het nieuws mogen vernemen. SLM betreurt het natuurlijk dat het wederom gebeurt. In mijn periode als general manager in Nederland is dit de derde keer dat we dit meemaken bij een zogenaamde B-agent.' Hij raadt klanten aan om geen tickets van SLM te kopen bij dit soort B-agenten. Die hebben namelijk, anders dan de reisagenten die zijn aangesloten bij SLM, geen borg betaald. 'En dat is heel veel geld, want dat is afhankelijk van je omzet. En daarom noemen wij anderen B-agenten, omdat zij een tussenagent zijn van een hele grote agent.' 

De bij de SLM aangesloten grote reisbureaus zijn bijvoorbeeld herkenbaar aan een uithangbord van de luchtvaartmaatschappij. 'En daar staat op dat ze agent zijn van de SLM. Dus be aware waar je je tickets haalt als je richting Suriname wilt, of als mensen hun ticket aan jou willen verkopen.'

De luchtvaartmaatschappij probeert de gedupeerde klanten te helpen, maar dat gaat niet makkelijk, omdat veel stoelen in het vliegtuig inmiddels vergeven zijn. 'We kunnen altijd nog kijken, omdat ze de keus hadden gemaakt voor de SLM, hoe wij ze tegemoet kunnen komen. Maar we kunnen het niet compenseren, voor de reis zal toch opnieuw betaald moeten worden.' 

SLM kwam afgelopen maandag in actie nadat medewerkers een groot aantal zogenoemende 'refunds' van vliegtickets zagen. Nieuwe 'refunds' werden stopgezet, waardoor Fly-Su geen geld meer kreeg en de deuren moest sluiten. Daarna kwamen boze klanten, die nog geen ticket, maar wel een reisschema hadden gehad, verhaal halen bij de woning van de eigenaresse en haar partner (zie foto top: bron AT5). Die eigenaresse was vandaag telefonisch onbereikbaar. Via haar voicemail laat ze weten, dat ze het faillissement van Fly-Su betreurt. 'Nogmaals, onze excuses. We betreuren deze zaak ten zeerste, omdat we vele vertrouwde klanten hadden.'

Er is inmiddels een tussenpersoon ingeschakeld, die 'zo spoedig mogelijk' contact met gedupeerden moet opnemen.

Van Ommeren snapt de woede bij de gedupeerden. De SLM heeft inmiddels geregeld dat een aantal door Fly-Su gedupeerde klanten vandaag alsnog naar Suriname kon. Dit kon doordat de 'refunds-verzoeken' zijn stopgezet. De reizigers moesten de reis wel opnieuw betalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten