woensdag 8 juli 2020

Voortgang uitbaggeren Surinamerivier in gevaar door achterstand in betaling overheid

'Aantal bedrijven probeert zaak draaiende te houden totdat nieuwe regering overneemt'


Door achterstand in betaling door de overheid zou het baggerproject Surinamerivier kunnen worden stopgezet. Een aantal bedrijven, dat belang heeft bij een goed bevaarbare vaargeul, met Staatsolie vooraan, is bezig met stappen om dit te voorkomen, aldus de Ware Tijd vandaag, woensdag 8 juli 2020. 

Naar verluidt gaat China Harbour Engineering Company uit goodwill door met de werkzaamheden.

Bryan Renten, voorzitter van de Vereniging Surinaams Bedrijfsleven, bevestigt dat een aantal bedrijven toestemming zou hebben gekregen om te kijken naar financieringsmogelijkheden. Hij wil niet veel meer hierover zeggen, zoals namen van bedrijven en bedragen. 'Wij zijn geen contractpartij. Wat wij proberen te doen is de zaak draaiende te houden totdat de nieuwe regering overneemt en de zaak verder afhandelt.'

Toen het project op 2 maart werd gestart, onderstreepte minister van Openbare Werken, Transport en Communicatie Vijay Chotkan nog het belang hiervan.


De vaargeul is zodanig dichtgeslibd, dat grote schepen de grootste moeite hebben binnen te varen. Al lange tijd komen kleinere vaartuigen dan de wateren binnen, waarvoor importeurs extra bedragen moeten neertellen met als gevolg dat producten duurder worden. Bevoorradingsschepen voor de oliesector mijden Suriname, waardoor het land ook inkomsten misloopt.

Het project moet vanaf de monding van de Surinamerivier de vaargeul verdiepen en verbreden over een lengte van 68 kilometer tot aan Domburg, met een onderhoudsperiode van vijf jaar. De totale kosten zijn 56 miljoen Amerikaanse dollar, waarvan de Fina Bank 45 miljoen dollar financiert. Het verschil zou door de overheid opgehoest worden, 'Het ministerie van Financiën staat garant voor de rest', zei Chotkan.

Echter, naar verluidt werd na een eerste overmaking van zeven miljoen Amerikaanse dollar niet meer betaald. Al in een pril begin werden vragen gesteld over de kosten. Het project zou te duur zijn.

Verschillende personen die de documenten hebben ingezien hebben vragen over sommige bedragen. Maar, ook over onderdelen van het project worden de wenkbrauwen gefronst. Volgens een maritiem deskundige is er ook een bepaling dat een ankergebied moet worden uitgebaggerd ergens aan de monding van de rivier. 'Maar, ik vraag mij af voor welke boten het zal zijn. Voor normale bevoorradingsschepen of voor speciale boten?' Hij meent dat als het niet noodzakelijk is dit nu niet zou hoeven. 'Want dat moet dan ook vijf jaar worden onderhouden en dat kost geld. Ik denk dat er behoorlijk wat lucht in zit. De nieuwe regering zou er goed aan doen de overeenkomst onder een vergrootglas te plaatsen en waar nodig aanpassingen te plegen om de kosten te drukken. Er is volgens mij te groot gedacht, terwijl er geen geld is.'

Sinds 2004 werd gesproken over het uitbaggeren van de Surinamerivier. Vele malen zijn toezeggingen gedaan over het moment waarop met de werkzaamheden zou worden begonnen. Suriname Mirror besteedde 27 juni 2018 uitgebreid aandacht aan het stoffig geworden uitbagger-sprookje van de regering.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten