maandag 8 juli 2019

Airbus verrast en teleurgesteld dat SLM in zee gaat met Boeing

(Bron foto: Boeing)
'Een Boeing 777-200ER is technisch noch economisch zinvol'

'Economisch voordeel voor de A330 is een netto contante waarde van 30 miljoen Amerikaanse dollar ten opzichte van de 777/787 in de komende 10 jaar'


Airbus is zowel verrast als teleurgesteld over het besluit van de Surinaamse Luchtvaartmaatschappij (SLM) om haar huidige A340-vliegtuig eerst te vervangen door een Boeing 777-200ER en uiteindelijk met Boeing 787-8. Airbus heeft de afgelopen zes maanden nauw samengewerkt met  de SLM om haar te ondersteunen bij het vlootvernieuwingsproject ter vervanging van hun verouderde A340, waarvan de huurovereenkomst eind dit jaar verstrijkt. 

'Er zijn talrijke onderzoeken gepresenteerd waaruit blijkt, dat de A330-200 het meest geschikte vliegtuig is om de A340 te vervangen. Ten eerste is de A330 het populairste langeafstandsvliegtuig ter wereld, met meer dan 1300 vliegtuigen in dienst', aldus Jasnna Pempelfort, hoofd Communicatie, Marketing en Public Relations bij Airbus vanuit Miami, Florida (VS), maandag 8 juli 2019 in de Ware Tijd.

(Bron foto: Airbus)
Verder wordt als argument aangevoerd, dat de A330-200 de oplossing met de 'laagste kosten en het laagste risico voor Surinam Airways, omdat het minder technische wijzigingen en lagere uitgaven vereist' voor de vliegmaatschappij. Dit leidt volgens Airbus tot een extreem laag risico van meerkosten en onderbroken operaties gerelateerd aan training van vlucht- en onderhoudsteams, die een niet-Airbus-vliegtuig zou vereisen.

Het besluit om een 777-200ER aan te trekken, is volgens Airbus, 'technisch noch economisch zinvol'. Bovendien ontbeert het plan een adequate oplossing voor de teruggave van de A340 aan de huidige verhuurder, waardoor de 2 tot 3 miljoen Amerikaanse dollar aan retourneringskosten zou moeten ophoesten.

De A330 biedt, volgens de vliegtuigbouwer, de laagste operationele kosten en de laagste overgangsuitgaven, wat de SLM op jaarbasis een besparing van 3 miljoen Amerikaanse dollar zou opleveren. Ook zou het bedrijf meer dan 2 miljoen Amerikaanse dollar lagere upfront-investeringen en besparing op de kosten van de overschakeling hebben. 'Dit economisch voordeel voor de A330 vertegenwoordigt een netto contante waarde van 30 miljoen Amerikaanse dollar ten opzichte van de 777/787 in de komende 10 jaar.'

Airbus zegt ervan overtuigd te zijn, dat de A330 de juiste oplossing is voor de SLM en dat de luchtvaartmaatschappij haar beslissing in heroverweging dient te nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten