donderdag 27 december 2018

Inventariseren eigendom alle onroerende goederen op Curaçao nog steeds niet afgerond

Voor bijna 3,5 miljard gulden aan onzekerheden in afgekeurde Jaarrekening 2015


De werkzaamheden voor het inventariseren, vaststellen en waarderen van het eigendom voor alle onroerende goederen van het Land Curaçao zijn eind 2010 gestopt, in 2015 hervat en nog niet afgerond. Deze zouden naar verwachting van het ministerie van Financiën in 2017 worden afgerond, maar dat is tot op heden nog niet gebeurd. Het is een van de redenen, dat er voor bijna 3,5 miljard gulden aan onzekerheden bestaan in de Jaarrekening 2015, aldus vandaag, donderdag 27 december 2018, het Antilliaans Dagblad.

De Algemene Rekenkamer Curaçao (ARC) keurde de Jaarrekening af en somt verschillende redenen op die het Land al in 2014 noemde als reden voor de onzekerheden. Zo is ook nog steeds de definitieve toedeling van de deelnemingen in het kader van de boedelscheiding als gevolg van de ontmanteling van het voormalige land Nederlandse Antillen niet afgerond.

Een andere reden is, dat de sub-administratie van de studieleningen niet kan aansluiten met de financiële administratie van het Land, omdat het ministerie van Onderwijs, Wetenschap, Cultuur en Sport (OWCS) niet continu op de hoogte is van de door de Ontvanger verantwoorde terugontvangsten. De opschoning hiervan zal onderdeel vormen van de opschoning van de studieleningsbestanden, aldus de regering.

Verder is er nog onderzoek gaande met betrekking tot de verantwoordelijkheid van de overheid over het gedeelte van de pensioenverplichtingen van het personeel van Cpost.

En, tot slot blijkt onder andere ook dat de leningsovereenkomsten niet door het voormalige Eilandgebied Curaçao aan het Land Curaçao zijn overgedragen waardoor het Land niet over deze overeenkomsten beschikt. Het Land maakt hierdoor gebruik van de beschikbare aflossingsschema’s. ARC:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten