vrijdag 23 november 2018

Toegezegde ordening ‘back track’ Corantijnrivier blijft uit

Er zou onder meer een loopbrug gebouwd worden

'We hebben nu een situatie waarbij de mensen in het water lopen, terwijl anderen tegen betaling gesjouwd worden naar de boten'


De ordening van de zogenaamde ‘back track’ route over de Corantijnrivier laat op zich wachten. Na het vertrek van de ministers Jerry Miranda van Openbare Werken, Transport en Communicatie (OWT&C) en Jennifer van Dijk-Silos van Justitie en Politie, zijn de werkzaamheden bij de oversteekplaats langs de rivier stopgezet. De bewindslieden hadden het initiatief genomen ordening te brengen, om transparanter te maken wat er allemaal het land binnenkomt. 

'We hebben onze bijdrage reeds geleverd, maar het ligt nu aan de overheid om verder te gaan met de ordening', zegt boothouder Dewiednandan 'Pee' Baidjoe vandaag, vrijdag 23 november 2018, in de Ware Tijd. Volgens hem hebben vier boothouders elk Srd 20.000 bijgedragen om de faciliteiten te helpen aanbrengen op de locatie vanwaar de route wordt onderhouden. Er zou een loopbrug gebouwd worden, zodat passagiers op een nette manier in de boten konden plaatsnemen.

'We hebben nu een situatie waarbij de mensen in het water lopen, terwijl anderen tegen betaling gesjouwd worden naar de boten', zegt Baidjoe. Het is voor hem onbegrijpelijk, dat de werkzaamheden en daarmee de ordening van de 'back track' zijn stopgezet. Er was een plan en begroting opgesteld hoe de faciliteiten aan te brengen.

Volgens Baidjoe zou men ook een controlepost opzetten waar politie en andere diensten hun intrek zouden nemen. 'Nu staat het gebouw, maar het wordt niet bemand.' 

Baidjoe is altijd voorstander geweest van ordening om illegaliteit te bestrijden, 'want we weten niet wie en wat er allemaal het land binnenkomt uit Guyana'.

Districtscommissaris Wedprekash Joeloemsingh heeft eerder het onderwerp onder de aandacht gebracht van president Desi Bouterse. Joeloemsingh zegt, dat er wat middelen beschikbaar gesteld moeten worden door OWT&C. Volgens hem moet nog ongeveer Srd 30.000 betaald worden aan de leverancier, zodat hij het resterend deel van het materiaal kan leveren. Hij hoopt dat het project gauw weer kan worden opgestart en gefinaliseerd, zodat boten behoorlijk kunnen aanmeren en het gesjouw van passagiers tot het verleden kan behoren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten