vrijdag 23 november 2018

PLO niet ingelicht over rechtstreekse uitbetaling brandstofcompensatie aan bushouders

SBO verrast met nieuwe werkwijze uitbetaling brandstofcompensatie

- 'We zijn al twee jaren bezig om ministerie hiervan te overtuigen, want de PLO dupeert, chanteert en onderdrukt de bushouders'
- 'Het is een opluchting dat mevrouw Blokland dit heeft ingezien'


Ter afhandeling van een vlotte en efficiënte uitbetaling van de brandstofcompensatie aan de particuliere bushouders, heeft het ministerie van Openbare Werken, Transport en Communicatie (OWT&C) 19 november een bekendmaking de deur doen uitgaan. Daarin roept Joyce Blokland-Wijnstein, directrice van Transport, de bushouders op om hun bankrekeningnummers tot uiterlijk 17 december 2018 schriftelijk of per e-mail te deponeren bij het ministerie. Dit, in het kader van ordening van het particulier vervoer, zo schrijft het Dagblad Suriname vandaag, vrijdag 23 november 2018. 

Na tal van maatregelen is met de rechtstreekse uitbetaling van de brandstofcompensatie een wens in vervulling gegaan voor de bushouders.

Maar, wat vindt de Particuliere Lijnbushoudersorganisatie (PLO), die ook wel als een betaalorganisatie getypeerd wordt, van deze ontwikkeling? 'Daarover kan ik nog geen commentaar geven. Het wachten is op de PLO-voorzitter, die momenteel uitlandig is', zegt John Biffe, ondervoorzitter van de PLO.

Blokland-Wijnstein heeft het bestuur van de PLO nog niet ingelicht over de nieuwe wijze van uitbetaling van de subsidie. 'De voorzitter is terug op 4 december 2018 en dan gaan we de zaak bespreken', aldus Biffe.

Suraj Sahadew-Lall, voorzitter van de Surinaamse Bushoudersorganisatie (SBO), is verrast met het besluit van de directrice. Jarenlang heeft het bestuur van de PLO als ‘baas’ gefungeerd over wie wel en niet in aanmerking komt voor de brandstofcompensatie. 'We zijn al twee jaren bezig om het ministerie hiervan te overtuigen, want de PLO dupeert, chanteert en onderdrukt de bushouders. Het is een opluchting dat mevrouw Blokland dit heeft ingezien.'

Sahadew-Lall benadrukt, dat geruchten de ronde doen dat de PLO alles in het werk zal stellen om de rechtstreekse uitbetaling te saboteren. 

'We horen dat de PLO-voorzitter binnenkort een vergadering zal uitschrijven om de bushouders aan te moedigen om hun bankrekeningnummers niet door te geven aan het ministerie. Indien dit het geval zal zijn, is het een bewijs dat de PLO de grootste vijand is van de bushouders.'

Hij waarschuwt, dat de vergunninghouders zich niet moeten laten misleiden, aangezien het besluit van het ministerie de enige manier is om verlost te raken van de 'ellende' die door de PLO gecreëerd wordt. Hij vindt, dat er evenmin uit het oog verloren moet worden, dat de PLO niet in staat is om de subsidie van Srd 1.4 miljoen te verantwoorden.

Sahadew-Lall hoopt dat Blokland-Wijnstein eveneens zal inzien, dat de huidige bustarieven achterhaald zijn en een aanvaardbare aanpassing zal aankondigen. 'Eigenlijk heeft de subsidie betrekking op gemiddeld 4 tot 5 ritten, terwijl er veel meer gereden wordt. Er moet dus een nieuwe kostencalculatie komen. Het beste is om zowel de subsidie als bustarieven ietwat te verhogen.'

Sahadew-Lall benadrukt, dat de ordening van het particulier vervoer niet alleen het financieel gedeelte behelst. Die ordening dient breed uitgemeten te worden over het vergroten van investeringsmogelijkheden in de bussector, alsook het vergroten van de verdiencapaciteit. 'Op basis daarvan dient de verdere structuur vastgesteld te worden.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten