maandag 26 november 2018

Tekorten aan brandstof in Venezuela nemen toe

Tankervloot van staatsoliemaatschappij PdVSA raakt massaal personeel kwijt

Raffinaderijen van Petroleos de Venezuela SA draaien op minder dan een kwart van hun capaciteit


De tekorten aan brandstof in Venezuela nemen toe, omdat de massale ontslagen bij de tankervloot van de staatsoliemaatschappij de verscheping van benzine hebben vertraagd. De raffinaderijen van Petroleos de Venezuela SA (PdVSA) draaien op minder dan een kwart van hun capaciteit, waardoor het land afhankelijk is van geïmporteerde benzine. 

Zodra de lading wordt gelost bij importdokken, verdelen kleinere schepen brandstof naar terminals langs de kust, waar het in tankwagens wordt geladen om tankstations in het binnenland van brandstof te voorzien. Maar, naarmate Venezolaanse tankers ingenieurs en bootsmannen verliezen, worden steeds vaker vertragingen in de levering verwacht, volgens mensen met kennis van de situatie.

Het verkrijgen van benzine is een van de uitdagingen van het dagelijks leven in Venezuela, samen met de schaarste aan basisgoederen, regelmatige stroomuitval en een gebrek aan openbaar vervoer.

Ontslag en verzoeken om verlof door personeel bij PDV Marina, het scheepvaartfiliaal van het oliebedrijf, verminderen het aantal bemanningsleden van de tankers tot een minimum, volgens een document, ingezien door Bloomberg. Ten minste 11 tankers worden getroffen en minimale personeelsbezetting belemmert het vermogen van PdVSA om op tijd te leveren, laat het document zien.

Het Venezolaanse ministerie van Olie en PdVSA-leidinggevenden weigerden commentaar te leveren. 'Tankers zijn nu de hele tijd vertraagd', zei PdVSA vakbondsleider Gregorio Rodriguez vanuit Puerto La Cruz. 'De situatie is erger in steden, ver van distributiecentra, waar de serviceverlening door tankauto's ook wankel is, zoals in oostelijk Venezuela.'

De afnemende olieproductie van Venezuela verergert een al dramatisch begrotingstekort, aangezien het land achterloopt met bijna $ 7 miljard verschuldigd aan schuldinvesteerders en vaten ruwe olie worden verstrekt om uitstaande leningen af ​​te lossen.

Een document geschreven van PdVSA-afdeling beschrijft slechte werkomstandigheden en gebrek aan beveiligingsapparatuur, voedsel en veilig onderdak op de tankers. De tankschepen Caura en Guanoco hebben geen officieren aan boord; drie andere tankers missen een eerste ingenieur; twee andere schepen zijn nu voor onbepaalde tijd verankerd in Portugal en Bonaire.

Lonen getroffen door hyperinflatie leiden ertoe, dat personeel het land verlaat, zei Luis Diaz, een sleepbootarbeider bij PDV Marina in Puerto La Cruz. 'Meer dan 100 werknemers, waaronder kapiteins, officieren, machinebouwers en dekassistenten, hebben PdVSA twee weken geleden bedreigd met massaal ontslag als ze onze loonschalen niet hebben vastgesteld', aldus Diaz.

(Suriname Mirror/Gulf Times/Bloomberg)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten