dinsdag 18 september 2018

Voorzitter Consumentenkring wijst in rekening brengen door banken van extra kosten af

'Banken willen demotiveren dat mensen fysiek aanwezig zijn in de banken'

 
De voorzitter van de Consumentenkring Suriname - de enige nog actieve consumentenorganisatie in het land -, Albert Alleyne, spreekt vandaag, dinsdag 18 september 2018, in het Dagblad Suriname, zijn afkeuring uit over de kwestie van de kosten die de banken in rekening brengen voor storten en opnemen van geld. De reden die de governor van de Centrale Bank van Suriname heeft aangegeven accepteert de Consumentenkring niet.

Alleyne zegt, dat het gesprek dat hij met de president van de Centrale Bank heeft gehad erin heeft geresulteerd, dat enkele banken de kosten hebben teruggebracht. Hij geeft aan dat uit de gesprekken naar voren is gekomen, dat banken willen demotiveren dat mensen fysiek aanwezig zijn in de banken. Dit vindt de voorzitter van de Consumentenkring niet goed. Hij denkt, dat incentives beter werken voor mensen die het giraal verkeer gebruiken. 'Als je mensen straft door de kosten te verhogen, zullen mensen hun geld thuis houden. We raken ook geïsoleerd in het internationaal bankverkeer.'

Alleyne kan zich niet vinden in dat bankenkosten in rekening worden gebracht voor het storten en opnemen van gelden door consumenten.

De voorzitter van de Consumentenkring zegt, dat een aantal zaken duidelijker en transparanter moet worden. Zo zegt hij niet blij te zijn met de wijze waarop de cambio’s geld wisselen. Hierbij doelt hij op de privacy, omdat mensen hun ID-kaart moeten tonen zonder te weten wat met de persoonsinformatie gebeurt. Alleyne is van mening, dat het de Centrale Bank is die het girale verkeer moet stimuleren door middel van goede voorlichtingscampagnes.

Dat de bankkosten enigszins zijn teruggedraaid door de banken vindt Alleyne een stap in de goede richting, echter wil de Consumentenkring af van alle kosten. Het is het geld van de consument, stelt Alleyne. 'En de banken werken met dit geld van de consument. Waarom zou men er dan voor moeten betalen als men het eigen geld gaat storten of lichten?', vraagt de voorzitter zich af.

De afdeling Marketing van de Surinaamsche Bank geeft als reactie, dat de kosten het elektronisch bankgebruik stimuleren, terwijl het handmatig gebruik gepaard gaat met extra kosten die de bank moet maken. De Surinaamsche Bank houdt rekening met zestigplussers die niet in staat zijn om gebruik te maken van internetbankieren. 'Het beleid van de bank is er daarom dan ook op gericht om voor deze doelgroep geen kosten in rekening te brengen', aldus een medewerker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten