maandag 17 september 2018

Oud-medewerk(st)ers hotel Residence Inn Paramaribo uiten anoniem forse kritiek op SLM

'Managers aangesteld van wie één in gevangenis zat en laatste twee geen vakkennis hadden'


De verliezen en uiteindelijke sluiting van hotel Residence Inn Paramaribo zijn voor een belangrijk deel te wijten aan de SLM zelf. De luchtvaartmaatschappij zou jarenlang niet hebben geïnvesteerd in renovatie en modernisering van de hotelfaciliteiten. Hierdoor verslechterde de concurrentiepositie van het hotel. Dat beweren anonieme ex-medewerk(st)ers van het hotel dat per 1 september door de SLM is gesloten vandaag, maandag 17 september 2018, in de Ware Tijd.

De SLM zou het hotel niet hebben betaald voor verleende diensten en stelde bovendien enkele managers aan die het hotelwezen niet kenden. Naar verluidt was er een manager aangesteld die aankopen voor het hotel deed en zichzelf bevoordeelde. Hij werd door de politie ingesloten nadat de kluis van het hotel was verdwenen. De man zou op staande voet ontslagen zijn.

'Er was constante wisseling van managers van wie één in de gevangenis heeft gezeten vanwege zijn criminele activiteiten.' 

Volgens de medewerk(st)ers beschikten de laatste twee managers niet over vakkennis. 'De laatste was als consultant aangetrokken terwijl de managers voor hem in dienst waren van de SLM', stellen de ex-medewerk(st)ers. Volgens hen is het hotel niet gesubsidieerd, zoals de SLM-directie beweert. Er was eerder sprake van 'verrekening' van kosten.

De SLM bracht gestrande passagiers van geannuleerde vluchten onder in Residence Inn en gebruikte de hotelfaciliteiten voor bijeenkomsten, kerstvieringen en huldigingen van jubilarissen. De SLM betaalde het hotel niet, maar verrekende de kosten met schulden die het hotel bij de moedermaatschappij had. 'Dat is geen subsidie', zegt een van de anonieme ex-medewerk(st)ers.

De ex-personeelsleden beklagen zich er ook over, dat de SLM de afgelopen twee jaar geen fysieke controle heeft gepleegd op de boeken van het hotel 'terwijl het aan het einde van elk boekjaar in maart zo hoort'. Tussentijdse 'invalcontroles' zijn er de laatste twee jaar evenmin geweest.

Volgens de afgevloeide medewerk(st)ers heeft Residence Inn Paramaribo zichzelf uit de markt geprijsd met de tarieven die gehanteerd werden, terwijl de kwaliteit van de kamers benedenmaats was. Had de SLM meer aandacht besteed aan de gang van zaken in het hotel, dan hadden de sluiting en daarmee de afvloeiing van personeel mogelijk voorkomen kunnen worden, vinden de ex-medewerk(st)ers. 'De SLM gaat niet vrijuit bij de sluiting', wordt gesteld.

Ondanks de verliezen was het hotel altijd in staat de salarissen van het personeel uit te betalen. Zodra een acceptabel bod wordt gedaan, worden de hotelfaciliteiten verkocht, zei de SLM-directie woensdag tijdens een persconferentie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten