vrijdag 7 september 2018

Jogi (VHP): 'Onmenselijk wat Sociale Zaken doet met mensen'

'Je moet die mensen helpen, mensen moeten niet in de rij gaan staan'

- 'Mensen gaan letterlijk dood in dit land, omdat het ministerie van Sociale Zaken niet deugt'
- 'De mensen huilen, want ze kunnen het echt niet meer aan'


In de hete zon bij de afdeling Basiszorg van het ministerie van Sociale Zaken en Volkshuisvesting (SoZaVo) aan de Gemenelandsweg in Paramaribo staan om een basiszorgverzekeringskaart (BZV) aan te vragen of te verlengen. Op 31 augustus zijn de BZV-kaarten van de groep vallende onder de leeftijdscategorie 17 tot en met 59 jaar vervallen. Het gaat om duizenden personen. Veel burgers kunnen vanwege de crisis de kosten niet aan en willen dat de overheid hun basiszorgverzekering betaalt. 

'Het is onmenselijk wat Sociale Zaken doet met mensen', zegt VHP-parlementariër Mahinder Jogi vandaag, vrijdag 7 september 2018, in het Dagblad Suriname. De politicus, die de situatie de afgelopen dagen heeft geobserveerd, vraagt zich af welke logica SoZaVo en minister Cristien Polak hanteren om al deze duizenden mensen naar de Gemenelandsweg te verwijzen.

Gemakkelijk zou zijn om alle personen over de verschillende wijkkantoren te verspreiden, waardoor ook een verlichting zou optreden voor het personeel van het ministerie.

'Vroeger had je in elke wijk een kantoor van Sociale Zaken waar burgers zich konden aanmelden. Waarom kunnen de mensen niet terug naar het systeem van vroeger? Burgers gaan naar de Gemenelandsweg en weten bij voorbaat al dat zij maanden zullen moeten wachten op een kaart of dat zij niet geholpen zullen worden. Mensen raken ontmoedigd. Maar, je hebt geen andere keus om een gratis verzekering aan te vragen, want je bent ziek. Dan hoor je dat je wordt gebeld of ge-sms’t, maar je wordt nooit gecontact. Je bent overheid om de mens die hulpbehoevend is te helpen. Je moet die mensen helpen. Mensen moeten niet in de rij gaan staan', stelt de VHP’er.

Uit de vele gesprekken die Jogi heeft gevoerd, blijkt dat mensen ‘als honden worden behandeld door de overheid om aan een gratis medische verzekering te kunnen komen’. Dezelfde behandeling geldt ook voor personen die financiële bijstandsuitkering wensen aan te vragen.

'Ik ben de vorige week geweest naar het FAL-project te Saramacca. Een vrouw heeft een beenfractuur en gaat naar SoZaVo aan de Mr. P. Chandishawweg en SoZaVo zegt doodleuk, dat zij haar niet kunnen helpen en dat zij zich aan de Gemenelandsweg moet aanmelden. Daar aangekomen, moet zij met haar beenfractuur in een lange rij in de zon wachten. 
Ook een zwangere vrouw is afgelopen vrijdag naar SoZaVo Chandishawweg geweest en zij wordt ook gestuurd naar Gemenelandsweg. 
Ik heb een jongeman ontmoet die een aanrijding heeft gemaakt en wiens lichaam helemaal onder verband en gips is. Zijn moeder wordt van het kastje naar de muur gestuurd. 
Een andere jongeman moet chemotherapie-behandeling ondergaan. Zijn moeder heeft bijna alle bezittingen al verkocht om de kosten te kunnen dragen, maar SoZaVo kan niets doen voor deze mensen. 
Is dit het sociaal akkoord van de president? Burgers uit bepaalde districten moeten in de hete zon een bus pakken en allerlei kosten maken om naar de stad te gaan voor een kaart. Mensen gaan letterlijk dood in dit land, omdat het ministerie van Sociale Zaken niet deugt. De mensen op de wijkkantoren zitten nu duimen te draaien, want er is geen werk. Er worden vanuit de top van SoZaVo geen instructies gegeven aan de ambtenaren. Als het ministerie de dienstverlening niet aankan, laten wij SoZaVo dan maar opdoeken.'


Het Staatsziekenfonds (SZF) stelt zich op het standpunt, dat zij alleen verantwoordelijk is voor de distributie van de BZV-kaarten na goedkeuring door SoZaVo. De verzekeringsmaatschappij handelt wel de gevallen af van personen die een Bazo-verzekering willen aanvragen of verlengen. Dat is de groep vallende in de leeftijdscategorie 0 tot en met 16 jaar en de 60-plussers.

Vorig jaar konden bepaalde groepen BZV-verzekerden op instructie van Sozavo zich normaal aanmelden bij een SZF-kantoor of filiaal om hun kaart in te ruilen. Het is gebleken, dat veel personen het verschil tussen de Bazo en BZV ook niet kennen, waardoor er een behoorlijke verwarring ontstaat over waar men zich precies moet aanmelden. Tegelijkertijd zijn er teveel klachten over de dienstverlening bij SoZaVo.

'De mensen huilen, want ze kunnen het echt niet meer aan', aldus Jogi.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten