zaterdag 25 augustus 2018

Centraal Bureau voor Burgerzaken dagelijks overspoeld met paspoortaanvragen

CBB krijgt dagelijks ruim 200 paspoortaanvragen via haar lokale bureaus


Het Centraal Bureau voor Burgerzaken (CBB) krijgt dagelijks ruim 200 paspoortaanvragen via de lokale bureaus voor burgerzaken (bvb’s), alsook diplomatieke posten in het buitenland. Dat is op weekbasis ruim 1.500 verzoeken. Het gaat om nieuwe aanvragen en aanvragen voor vervolgpaspoorten. 

Er zijn vier types paspoorten die worden uitgegeven, de reguliere-, zaken-, diplomatieke en dienstpaspoorten. Het kan gebeuren, dat bij de aanvraag van een paspoort iets mis gaat. Dit is meestal het geval bij aanvragen van het eerste paspoort, zegt Herel Bodeutsch, hoofd van de afdeling Paspoorten van het CBB, vandaag, zaterdag 25 augustus 2018, op Starnieuws.

Aan de hand van de geconstateerde fouten worden processen ingezet om de omissies op te heffen en het paspoort alsnog foutloos uit te geven. De meeste fouten worden onder andere op de aanvraag zelf gemaakt, soms ontbreken er documenten, in sommige gevallen is het paspoort verloren of beschadigd en is belangrijke informatie niet duidelijk. Ook zijn aanvragers nu en dan moeilijk te bereiken.

Bij het verwerken van een paspoortaanvraag wordt deze allereerst geverifieerd met de geboorteakte. Omdat de geboorteakte een brondocument is, kan worden nagegaan of alle gegevens van de aanvrager overeenkomen met die op de geboorteakte. Zo niet, dan wordt onderzocht waar de fout ligt. De aanvrager wordt via een sms-bericht opgeroepen en voorgehouden welke procedure doorlopen moet worden om het probleem op te lossen. De procedure kan verschillen van een simpele aanpassing tot het compleet inzetten van een nieuw proces in samenwerking met andere afdelingen van het CBB of met de politiepost in gevallen van verloren of gestolen paspoorten. De aanvrager moet aangifte van verlies of diefstal doen bij de politie, die een verklaring afgeeft dat het document is kwijtgeraakt. Hiermee kan de aanvrager bij het bureau voor burgerzaken een nieuw paspoort aanvragen. Mocht de burger het verloren paspoort na de aangifte terugvinden, dan moet dat worden ingediend bij het bureau voor burgerzaken. Ook dient dit aan de politie te worden doorgegeven.

'Het komt ook wel eens voor, dat bij nieuwe paspoortaanvragen wordt ontdekt, dat er een fout zit in de schrijfwijze van de naam op de geboorteakte. In dit geval kan de persoon het CBB toestemming geven om een paspoort onder voorbehoud te maken', zegt Bodeutsch.

Personen die wonen in een land waar geen diplomatieke post van Suriname is, kunnen middels machtiging een paspoort aanvragen. Dat houdt in dat iemand die in Suriname woont het paspoort aanvraagt namens de paspoorthouder. De machtiging wordt in orde gemaakt via een notaris. Daarnaast is een gemeente-uittreksel nodig van het land waar de aanvrager woont. Daarop dient te worden aangeven wat de nationaliteit is van de aanvrager. Naast de machtiging zijn de gebruikelijke documenten nodig voor de aanvraag van een paspoort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten