dinsdag 13 maart 2018

Activisten: ’Bruno Mars steelt zwarte muziek’

'Hij is niet zwart, totaal niet, en maakt misbruik van zijn raciale ambiguïteit om genres te mengen'


'Hij is niets beter dan een karaokezanger'


De Telegraaf bericht vandaag, dinsdag 13 maart 2018, dat uit het niets plotseling de muziek van Bruno Mars ter discussie staat, nadat een activist hem in een YouTube-discussie beschuldigde van het profiteren van traditionele zwarte muziek.

Het YouTube-kanaal The Grapevine kaart Afrikaans-Amerikaanse issues aan en stelde in een recente aflevering de vraag of Bruno Mars zich ten onrechte een andere cultuur toe-eigende door gebruik te maken van traditioneel zwarte muziek.


Schrijver en activist Seren Sensei Aishitemasu vond van wel. Zij stelde: 'Bruno Mars heeft zich 100% de cultuur toegeëigend. Hij is niet zwart, totaal niet, en hij maakt misbruik van zijn raciale ambiguïteit om genres te mengen.'

De Grammy-winnaar, wiens Joodse vader uit Puerto Rico komt en wiens moeder uit de Filipijnen, staat erom bekend dat hij verschillende muziekstijlen door elkaar mixt en maakt daarbij vooral gebruik van traditioneel Afrikaans-Amerikaanse stijlen als funk, soul, R&B, hip-hop en reggae. Maar, volgens de activiste steelt hij de muziek. 'Hij pakt gewoon bestaand werk en herschrijft het woord voor woord.' Volgens haar is hij niets beter dan een karaokezanger.


De activiste vond bijval, maar ook tegengeluiden van zwarte zangers die zich van haar standpunt distantieerden. Zo schreef Black Lives Matter-activist Shaun King: 'Ik wil het even praktisch benaderen: zeggen mensen nu dat Bruno Mars niet zou moeten zingen? Of dat hij, als hij zingt, zijn muziek op één of andere manier wat ’witter’ moet maken zodat hij meer als Rod Stewart klinkt? Nee serieus, wat voor soort muziek mag deze man dan maken?'

Ook R&B-zanger Charlie Wilson, wiens muziek Bruno Mars zou kopiëren, komt op voor de wereldartiest. 'Hij brengt die klassieke New Jack/R&B-sound terug naar de massa, waar het jaren geleden voor dood is achtergelaten toen het moeilijk voor artiesten was om dat geluid weer op de radar van de grote massa te krijgen.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten