dinsdag 17 september 2019

Ruud Gullit als Amsterdamse handelszoon - Tentoonstelling in Amsterdams stadhuis laat zien dat gekleurde Nederlander geen nieuwkomer is

Ruud Gullit, Sylvana Simons, Typhoon en Jörgen Raymann kruipen in huid van gekleurde Hollanders in 17e en 18e eeuw



Hollandse meesters uit de 17e en 18e eeuw schilderden aan de lopende band witte Amsterdammers. Het lijkt wel alsof héél Amsterdam slechts bevolkt werd door witte lieden. Maar, het tegendeel is waar. Bekende Nederlanders als Ruud Gullit, Sylvana Simons, Typhoon en Jörgen Raymann kropen in de huid van gekleurde Hollanders die toen leefden, en werden geportretteerd. Ruud, Sylvana, Typhoon en Jörgen werden geportretteerd in de stijl van Hollandse schildermeesters als Rembrandt, Boll en Flinck. 

Zo werd Gullit door Humberto Tan gefotografeerd als de zoon van Anthony Rühle en Jaba Botri. 

In het Amsterdamse stadhuis zijn nu tijdelijk (tot en met februari 2020) gratis 3 van deze foto’s te zien. Het zijn portretten met een boodschap. En die boodschap geeft een nieuw perspectief op de Hollandse schilderkunst en de Hollandse geschiedenis. Want wat wil het geval: oude Hollandse meesters schilderden witte Amsterdammers aan de lopende band. Niet zo gek ook, want het meeste schilderwerk werd gewoon gemaakt in opdracht van rijke regenten.

Hele mooie schilderijen, maar ja, het lijkt er zo wel op dat Amsterdam slechts bevolkt werd door witte lui. En het tegendeel is waar. Amsterdam stond bekend als stad waar godsdienstvrijheid hoog in het vaandel stond. Amsterdam was altijd al een stad waar gretig handel in goederen werd gedreven met wie dan ook, waar vandaan dan ook. En helaas bloeide daarnaast ook de trieste handel in mensen. In Amsterdam kwamen vele culturen en kleuren samen. Dat wist iedereen, ook Rembrandt. Rembrandt woonde van 1639 tot 1658 in de Jodenbreestraat. Dat was een straat in een wijk die volop werd bewoond door mensen met kleur.

Op de Nieuwmarkt woonde toen een grote groep Braziliaanse Amsterdammers, en de de witte Anthony Rühle (klinkt ook niet echt Amsterdams) en zijn vrouw Jaba Botri uit het hedendaagse Ghana waren aan het begin van de 18e eeuw een prominente Amsterdamse handelsfamilie.

Kortom: véél kleur in het Amsterdam van toen. Nu heeft zo’n beetje half Amsterdam een niet Nederlandse achtergrond. Het zijn Amsterdammers die zich niet gespiegeld zien in de beelden en verhalen van de 17e en 18e eeuw. Hollandse Meesters Her-Zien geeft de vergeten inwoners van Holland een gezicht.

Typhoon werd door Humberto Tan gefotografeerd als Elieser. Dit is een uitsnede van een groter, staand beeld.
De tentoonstelling laat zien dat de gekleurde Nederlander geen nieuwkomer is, maar al heel lang een onderdeel van de Nederlandse identiteit.

Vanaf maandagmiddag 16 september ziet u tijdelijk gratis 3 foto’s in het stadhuis. De portretten hangen in de vernieuwde entree van het stadhuis. Adres: Amstel 1.

De foto’s zijn een onderdeel van de grotere tentoonstelling ‘Hollandse Meesters Her-Zien’. Deze tentoonstelling is vanaf eind september als onderdeel van de Black Achievement Month in de Hermitage. De portretten staan zij aan zij met de portretten van de regenten van de oude Hollandse meesters. Een unicum en een nieuw perspectief op de Hollandse schilderkunst en de Hollandse geschiedenis.

(Suriname Mirror/Amsterdam.nl)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten