donderdag 29 augustus 2019

'Verbijsterend dat regering niet het Surinaams Recht, maar Nederlands Recht van toepassing laat zijn op Raamovereenkomst en bijbehorende wetten'

'Uit handelingen NDP blijkt niet, dat ze eerlijk oprecht belang van Surinaamse volk voor ogen heeft'


'De coalitie heeft in DNA (De Nationale Assemblee) de Wet Wijziging Brokopondo Overeenkomst (BO) en de Wet schadeloosstelling Bauxietmaatschappijen grotendeels onveranderd willen aannemen. Na de vele tegenargumenten van de oppositie en enkele coalitieleden, had de coalitie geen keus dan de vergadering uit te stellen. 

De regering voert een voor Suriname consequent funest beleid en wordt het volk opgezadeld met overeenkomsten, waarvan wij nog vele tientallen jaren de consequenties zullen ervaren. Suriname zou al meer dan 30 jaren de vruchten plukken van een modern geïntegreerde bauxietindustrie in West Suriname. Deze industrie ontwikkeling was al ingezet, maar werd getorpedeerd door het beleid van de coupplegers van 1980. 

Een andere markante mijlpaal is de sluiting van de aluminiumsmelter door Suralco in 1999. Bij deze sluiting die plaatsvond onder het bewind van een NDP-regering werden 2 kolossale blunders begaan: 1. Suriname heeft zich niet beroepen op schending van de BO, waarbij het land niet (dus zonder betaling) de Afobaka stuwdam in handen zou kunnen krijgen. 
2. De regering is toen een energieovereenkomst aangegaan met Suralco, waarbij Suriname voor hydro-energie een veel hogere prijs overeenkwam, gebaseerd op een formule op basis van de prijs van fossiele brandstof. 

 In 2010 kwam weer een NDP-regering aan het bewind, welke een bauxietsector overnam met vooruitzichten voor continuïteit, waar duidelijke afspraken waren gemaakt met de Suralco voor de ontwikkeling van de bauxietreserves in het Nassaugebergte. De regering had echter als prioriteit om de Afobaka stuwdam zo snel mogelijk in handen te krijgen, in plaats van de continuïteit van de bauxietindustrie als hoogste prioriteit te stellen. Door deze keuze en het niet serieus ingaan op de signalen van Suralco, is in 2015 de operatie van de aluinaarde raffinaderij gestaakt. Ondanks de bevindingen van het engineering bureau Worley Parsons, dat de raffinaderij van wereldklasse is en de vele maatschappelijke protesten, heeft de regering toegestaan dat gestart is met de ontmanteling van de aluinaarde raffinaderij. Het behoud van de raffinaderij zou voor een andere investeerder een belangrijke besparing en voordeel opleveren. 

De stopzetting van de bauxietwinning en de aluinaardeoperatie in 2015 vond verrassend genoeg opnieuw plaats onder een NDP-regering. 

De afgelopen dagen is geprobeerd in sneltreinvaart de wetswijzigingen door DNA te jagen. Als leidmotief wordt genoemd, dat sedert 1999 US$ 380 miljoen door Suriname aan Suralco is betaald, nota bene als gevolg van de NDP Energieovereenkomst van 1999. Onvermeld is, dat de regering de overname van de Afobaka stuwdam als verkiezingsissue wil gebruiken. Vanzelfsprekend is het dat het gewenst is dat de stuwdam in Surinaamse handen komt, maar de vraag is onder welke condities deze gebeurt. Blijkbaar heeft de Suralco/Alcoa deze drang van Suriname gebruikt om de overname van de stuwdam in een Raamovereenkomst te koppelen met diverse andere zaken, zoals de beperking van de milieu aansprakelijkheid en schadeloosstelling van de Suralco/Alcoa. 

Het overhevelen van de aansprakelijkheid van Alcoa naar een andere maatschappij is ook ongewenst, omdat het de vraag is of die het financiële vermogen heeft om een mogelijke schadeloosstelling te vergoeden. Zo zijn ook termijnen vermeld van 90 dagen, dat Suriname de gelegenheid heeft om commentaar te leveren op Matter Closure en Mine Rehabilitation Closure reports. Suriname heeft niet het vermogen om een adequate beoordeling van deze rapporten, in deze tijdspanne te produceren, laat staan als men meerdere rapporten tegelijk indient. Indien Suriname geen reactie geeft, worden deze rapporten automatisch geaccepteerd. 

Eveneens een onderdeel van de documenten is de overeenkomst inzake het Bakhuis Ontwikkelingsprogramma. Deze overeenkomst regelt de voorwaarden waaronder Suralco een conceptstudie zal uitvoeren voor de evaluatie van de ontginning van de bauxietvoorkomens te Bakhuis voor een daarvoor geoptimaliseerde raffinaderij. Er wordt aangegeven, dat alle intellectuele eigendomsrechten en overige rechten op de Deliverables en het Bestaand Materiaal eigendom zijn van Suralco. Suriname kan ze op basis van een licentie gebruiken, maar nu komt het: Indien de Bakhuisovereenkomst om gegronde redenen wordt beëindigd, kan deze licentie door Suralco worden beëindigd, een en ander ter discretie van Suralco. Dit betekent, dat als Suriname de Bakhuisovereenkomst zou willen beëindigen, bijvoorbeeld als een concurrent van Alcoa de Bakhuis bauxietvoorkomens zou willen exploiteren en Alcoa niet zou wensen als partner, Suriname niet verder kan met de Deliverables en het Bestaand Materiaal. 

Dit is onacceptabel. In feite zegt artikel 7.5 dat de geheimhouding oneindig duurt, waardoor Suralco tot in lengte van dagen de monopolist is van de gegevens. Alcoa mag de werkzaamheden aan de studie stopzetten als zij vindt dat het project geen gewenste kostprijs oplevert. Suriname is in dat geval weer gebonden aan haar geheimhoudingsplicht en kan de data niet naar eigen inzichten delen met derden. Aan het eind van deze conceptstudie kan een potentiële investeerder geen goed oordeel vormen of het project haalbaar is. Essentiële onderdelen van het totaal project zijn namelijk niet uitgewerkt, zoals welke energiebronnen, het transport of andere infrastructuur voor de bauxiet winning of uitvoer en aluinaarde raffinage en export daarvan. In plaats van een conceptstudie, welke gebaseerd is op grotendeels reeds eerder gedane studies van Suralco en Billition, zou er een feasibility studie of minimaal een prefeasibility studie gemaakt moeten worden. 

De grootste kosten van met name de bauxiet exploratie zijn reeds gemaakt, dus zo een feasibility studie zou te doen moeten zijn. Na de conceptstudie zal Suralco aangeven of zij financiële of operationele interesse heeft. Indien de financieringsontwikkelingsfase wordt ingezet zal een investeringscomité worden opgericht dat financierders moet aantrekken. De angel in deze aanpak is dat het Investeringscomité de eindverantwoordelijkheid heeft voor het doorlichten en accepteren van een geïnteresseerde partij. Suriname gaat hierdoor zijn soevereine bevoegdheid in deze uit handen geven aan een comité, waarin Suralco het vetorecht heeft. Indien Suralco het project bemoedigend vindt, mag Suriname geen andere investeerders benaderen. Suralco komt dan in een oppermachtige onderhandelingspositie om voor haar gunstige voorwaarden af te dwingen. 

Het is verbijsterend dat voor een regering die prat gaat op een nationalistische opstelling, dat zij niet het Surinaams Recht, maar het Nederlands Recht van toepassing laat zijn op de Raamovereenkomst en bijbehorende wetten. Gaat Suriname na 44 jaren onafhankelijkheid haar Surinaamse bedrijven en bedrijfsactiviteiten onder het rechtssysteem van haar vroegere kolonisator plaatsen? 

Voor het uitvoeren van een globale concept studie over de ontwikkeling van de Bakhuis bauxiet, welke grotendeels is gebaseerd op reeds gedane studies, verwerft de Suralco een disproportionele machtspositie, welke haar voor oneindige jaren een beslissende rol toebedeelt m.b.t. de vergaarde informatie. Verder zal Suralco middels het Investeringscomité het vetorecht hebben om voor haar ongewenste investeerders te blokkeren. Met deze situatie heeft Suriname ook niet de gelegenheid om een gunstigere investeerder of partner dan Suralco/Alcoa in de arm te nemen. 

Uit de handelingen van de NDP blijkt niet, dat ze eerlijk en oprecht het belang van het Surinaamse volk voor ogen hebben, maar blijkbaar partij- en persoonlijke belangen nastreven. Kortom deze Regering met haar signatuur is consequent in haar funest beleid en het niet betrekken van alle partijen en deskundigen in nationale vraagstukken. De consequenties blijven niet uit en het Surinaamse volk zal jammer genoeg nog vele decennia lang gebukt gaan onder deze desastreuze gevolgen. 

28 augustus 2019 
de Werkgroep Planning & Ontwikkeling v/h Johan Adolf Pengel Instituut v/d NPS'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten