vrijdag 19 juli 2019

Twee Iraanse schepen wekenlang gestrand in Braziliaanse havens door VS sancties

Bavand en Termeh kwamen naar Brazilië met ureum en zouden maïs laden en naar Iran terugkeren


Twee Iraanse schepen zijn al wekenlang gestrand in Braziliaanse havens, niet in staat om terug te keren naar Iran vanwege gebrek aan brandstof, wat staatsoliebedrijf Petrobras weigert te verkopen vanwege sancties opgelegd door de Verenigde Staten. De schepen Bavand en Termeh kwamen een paar maanden geleden naar Brazilië met ureum, een petrochemisch product dat als meststof wordt gebruikt. 


Er werd verwacht dat ze maïs zouden laden en naar Iran zouden terugkeren, maar het ontbrak hen aan voldoende brandstof voor de reis, vertelde de havenbeheerder in Paranaguá aan persbureau Reuters. Voedsel valt niet onder Amerikaanse sancties en Iran is een van de grootste kopers van landbouwgrondstoffen in Brazilië en importeerde dit jaar tot nu toe meer dan 2,5 miljoen ton Braziliaanse maïs - meer dan enig ander land. Die handel wordt echter meestal niet uitgevoerd door schepen die de Iraanse vlag voeren. Wanneer de schepen Iraans zijn, komen ze meestal met voldoende brandstof om terug te keren zonder te tanken.

 Bavand en Termeh behoren tot verschillende schepen die eigendom zijn van het Iraanse staatsbedrijf Sapid Shipping Co. die dit jaar ureum naar Brazilië hebben vervoerd en met mais zijn teruggekeerd.

Ureum is opgenomen in de Amerikaanse sancties, maar een lokaal bedrijf besloot zaken te doen. Iran werkt om de petrochemische verkoop te stimuleren terwijl sancties de olie-industrie blokkerem. De Braziliaanse ureummarkt was één doelwit. De belangrijkste leverancier van bunkerbrandstof voor schepen in Brazilië is Transpetro, een dochteronderneming van Petrobras, die bevestigde dat het had geweigerd de schepen van brandstof te voorzien en de sancties aanhaalde.

'De schepen werden door de Verenigde Staten opgenomen in de Specially Designated Nationals and Blocked Persons List (SDN)', zei Petrobras in een verklaring, eraan toevoegend dat het verkopen van de brandstof strafbaar zou zijn, omdat het actief is in de Verenigde Staten en aandelen heeft vermeld in New York.

Sapid Shipping heeft in Paraná-rechtbanken tevergeefs geprobeerd Petrobras te dwingen de schepen van brandstof te voorzien, volgens een persoon die bekend is met de zaak. Het was niet duidelijk of de Iraanse schepen hadden geprobeerd bunkerbrandstof te kopen van kleinere leveranciers in Brazilië. 'De schepen zitten daar vast. Niemand is in staat om de verkoop van bunkerbrandstof voor hen te bemiddelen', zei een handelaar in kunstmest die op de hoogte was van de zaak, die ook om anonimiteit vroeg.

Als de schepen geen brandstofbedrijf kunnen vinden dat de Amerikaanse sancties niet volgt, kan een laatste redmiddel een oplossing zijn voor Iran om een ​​schip met brandstofvoorraad naar Brazilië te sturen. De schepen liggen op afstand in de haven van Paranaguá in de zuidelijke staat Paraná, bevestigde de persdienst van de haven.

De Bavand wordt geladen met 50.000 ton maïs, terwijl de Termeh volgens planning 66.000 ton maïs blijft laden. Vóór Paranaguá legden de schepen af ​​aan de haven van Imbituba in de staat Santa Catarina, waar ze het ureum losten.

De Braziliaanse vereniging van graanexporteurs ANEC (Associação Nacional dos Exportadores de Cereais) uitte haar ontzetting over het dilemma van de Iraanse schepen in Paranaguá. 'De schepen van alle andere exporteurs blijven probleemloos opereren. Ik verwacht geen impact hiervan op die handel. Eten is zonder sancties', zei ANEC-directeur Sérgio Mendes.

(Suriname Mirror/MercoPress/Asharq Al-Awsat/portosenavios/Twitter)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten