zaterdag 9 maart 2019

Duits maritiem aannemingsbedrijf haalt bemanning van tien van vijftien tankers PdVSA af

(Bron foto: TradeWinds News)
Venezolaans staatsoliebedrijf heeft betalingsachterstand van zeker 15 miljoen dollar


Het Duitse maritieme aannemingsbedrijf Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM) heeft staatsoliemaatschappij PdVSA van Venezuela laten weten de bemanning van tien van de vijftien tankers af te halen, omdat er een betalingsachterstand is van zeker 15 miljoen dollar. Dit bericht Reuters 6 maart, zo meldt vandaag, zaterdag 9 maart 2019, het Antilliaans Dagblad.

Een van de schepen die onder BSM vallen is de Icaro, die al sinds december 2018 vastligt bij de Curaçao Oil Terminal in Bullenbaai. Er is beslag belegd op de lading en bunkering, waardoor de olietanker eerder niet weg kon.

Nadat het gerecht onlangs instemde met het overpompen van de olie naar een opslaglocatie op de Curaçaose wal, bleek er ook op het schip zelf beslag te zijn gelegd. Het is nog altijd niet bekend door wie; advocaat Jan Burgers weigert dit te zeggen. Bronnen melden het dagblad, dat het zou gaan om maritieme dienstverlener Maveco.

Omdat het financieel zeer verzwakte PdVSA - beter gezegd PdV Marina, de maritieme tak van het staatsoliebedrijf - zelf lang niet in staat is op korte termijn de benodigde 160 kapiteins, machinisten en andere bemanningsleden te rekruteren, dreigt acuut een noodsituatie dat al deze schepen niet ingezet kunnen worden voor het transport van olie en brandstof. Daardoor raakt PdVSA nog verder in het nauw en zelfs verlamd.

Dat bericht het Britse persbureau Reuters, dat erop wijst dat Petróleos de Venezuela nauwelijks nog een kant op kan als gevolg van mismanagement, de scherp gedaalde olie-output en de sancties van de Verenigde Staten die erop zijn gericht president Nicolás Maduro uit het zadel te werpen. Deze omstandigheden hebben er volgens Reuters toe geleid dat tientallen leveranciers en partners de relatie met PdVSA intussen hebben opgezegd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten