maandag 29 oktober 2018

Mexico's 'La Catrina' symboliseert meer dan alleen de dood

Graveur Jose Guadalupe Posada dreef met zijn creatie de spot met de regering en heersende klasse



Volgens Banderas News is de dood de grote neutralisator. Ongeacht wie we zijn of wat we bezitten, we gaan allemaal in dezelfde richting en gaan op weg naar een bepaalde plaats. Nergens ter wereld wordt het einde van het leven gevierd zoals in Mexico, inclusief Puerto Vallarta. 

De Mexicaanse revolutie gaf geboorte aan La Catrina, een beeld gemaakt door de getalenteerde graveur Jose Guadalupe Posada die de spot dreef met de regering en met de regerende en heersende klasse bezielde, zo bericht The Yucatan Times zondag 28 oktober 2018.

De oorspronkelijke naam voor La Catrina was eigenlijk La Calavera Garbancera, een naam die de arbeiders en armen vroeger gaven aan Mexicanen die hun autochtone erfgoed in minachting hielden en die er alles aan deden om Europeanen te worden.

De skeletachtige overeenkomst kwam van de neiging om zeer bleke make-up te dragen, in een poging om de huid witter te maken.


Met Mictecacihuatl, de godin van de dood van de onderwereld als zijn muze, bedacht Posada wat we tegenwoordig kennen als het huidige beeld van La Catrina. Mictecacihuatl is de houder van botten in de onderwereld; de oude opziener van Azteekse feesten.

In moderne tijden zijn deze vieringen verweven geraakt met Allerheiligen en andere goedgekeurde plechtigheden van de katholieke kerk. Posada's creatie was het simpele doodshoofd met een sierlijke aristocratische Franse hoed. Krediet voor het wijzigen van haar naam wordt gegeven aan Diego Rivera, die het met hoeden het hoofd van Garbancera versierde en haar een volledig lichaam gaf, volledig gekleed in elegante kleding.

Haar debuut is vandaag de dag in Mexico-Stad te zien op de bewaarde muurschildering Sueño de una tarde dominical en la Alameda Central ('Droom van een zondagmiddag in Alameda Park') in het Museo Mural Diego Rivera.

(Bron foto: garuyo.com)
Deze vereerde weergave van Rivera's kunst is beladen met veel symboliek, insinuaties en legendes.

La Catrina heeft altijd de ongelijkheid tussen de klassen van Mexico vertegenwoordigd en voor zover er mensen zijn die beweren dat dingen zijn veranderd, slaagt de eerbied voor dit symbool er alleen in om erop te wijzen hoe de dingen echt hetzelfde zijn gebleven.

Vóór de revolutie genoten de rijken vele privileges die volledig niet beschikbaar waren voor mensen met minder geld. Hoewel er in de huidige tijd veel meer zichtbaarheid is van de lagere klassen, blijft armoede een enorm politiek probleem en de dagelijkse lonen blijven op verbazingwekkend lage niveaus.

Hoewel burgers van de VS de dood zien als iets dat gevreesd en vermeden moet worden, kunnen Mexicanen een gevoel voor humor houden met betrekking tot de dood. Ze herinneren zich hun geliefden die volledig bewust zijn geweest en verdienen zuurverdiende centen aan cadeaus voor de doden. Het kan hen niet schelen wie aanstoot neemt. Que es cómo es ..

(Suriname Mirror/The Yucatan Times/Banderas News/YouTube)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten