woensdag 1 augustus 2018

SPSB-pinpassen voor dignitarissen ministerie van Regionale Ontwikkeling

(Bron foto: Waterkant.net)
Maandelijkse honoraria dorpshoofden en basja's voortaan via bank overgemaakt

Dure, onveilige missies naar binnenland om cash uit te betalen aan dignitarissen behoort tot het verleden


Symbolisch zijn aan dignitarissen van het ministerie van Regionale Ontwikkeling (RO) bij de Surinaamse Postspaarbank (SPSB) de eerste drie pinpassen uitgereikt. Het ministerie heeft de afgelopen maanden samen met de SPSB bijna 450 dorpshoofden en basja’s bijgestaan om een bankrekening te openen. Hun maandelijkse honoraria wordt voortaan naar die rekeningen overgemaakt. De kostbare en onveilige missies naar het binnenland om contanten uit te betalen aan dignitarissen behoort daarmee tot het verleden. Deze dignitarissen kregen voorheen hun vergoeding cash aangeleverd.

SPSB-directeur Ginmardo Kromosoeto zegt vandaag, woensdag 1 augustus 2018, op Starnieuws dat de bank de pinpassen zal bezorgen bij de dignitarissen. Samen met RO zal vanuit de bank voorlichting worden gegeven over hoe om te gaan met de pinpassen en hoe gebruik te maken van de ATM. De functionarissen kunnen ook via hun mobiele telefoon via sms hun saldo opvragen.

Kromosoeto geeft aan dat momenteel met een collega bank mobile banking wordt voorbereid. Hij hoopt vóór eind van het jaar nog mobile betalingen mogelijk te maken. Hiervoor komt de noodzaak tot het opzetten van filialen in het binnenland weg te vallen, geeft de bankdirecteur aan. In eerste instantie werd er over nagedacht om de dignitarissen tot 'monikarta klanten' te maken. Omdat de dignitarissen een werkrelatie hebben met het ministerie en er maandelijks geld wordt gestort, is gekozen voor een echte bankrekening welke gekoppeld is aan een pinpas. Hierdoor wordt deze groep ook ‘bank-able’ en heeft ze ook toegang tot overige producten van de bank, legt Kromosoeto uit.

Minister Edgar Dikan geeft aan, dat het project heel belangrijk is voor Regionale Ontwikkeling. Het ministerie had te maken met een structurele achterstand van de betalingen. Deze vonden eerst elk kwartaal, daarna elk halfjaar plaats. Elke betalingsronde kostte ongeveer Srd 70.000 aan logistieke kosten. 'Het belangrijkste is dat de mensen eind van de maand hun geld krijgen. Ze mogen overal pinnen. De bank heeft gefaciliteerd dat ze geen gastkosten betalen.'

Het is een volwaardige bankrekening, waarmee je alles kan doen, mensen kunnen een spaarrekening openen en kunnen overmaken op de rekening. Er is volgens Dikan nog een achterstand van een jaar welke ingehaald zal worden.

Hoewel het binnenland niet overal voorzien is van ATM’s, hebben collega banken deze op verschillende locaties wel. Hij roept op dat de banken sneller faciliteiten in het binnenland plaatsen en hierop in te spelen. 'We hopen dat dat sneller gebeurt.' 

(Suriname Mirror/Starnieuws/Waterkant.net)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten