dinsdag 3 maart 2020

Brandstofcompensatie aan particuliere bushouders blijft voorlopig bestaan

Minister Chotkan: 'De sector is ook nog niet wat het moet zijn'

- VOSOV: 'Vanaf de introductie van de subsidie in 2011 heeft men de bushouders financieel afhankelijk gemaakt'
- 'PLO-voorzitter John Mahadewsingh wordt door de regering geaccommodeerd'


'De brandstofcompensatie aan particuliere bushouders blijft voorlopig bestaan.' Dit zegt minister Vijay Chotkan van Openbare Werken, Transport en Communicatie dinsdag 3 maart 2020 in de Ware Tijd. 

Hoewel de bushouders niet blij zijn met dit standpunt, meent de bewindsman dat op deze manier het openbaar vervoer betaalbaar blijft. 'Als regering willen we de mofinawan tegemoet komen. Zij zorgen ervoor dat de bussector draait, want ze maken goed gebruik van het openbaar vervoer en het is niet de bedoeling om hen in de steek te laten.' Volgens hem mag er geen vuiltje aan de lucht zijn als de regering voorlopig kiest voor dit model 'want de sector is ook nog niet wat het moet zijn'.

Hij benadrukt, dat de overheid en de bushouders nu pas werken aan een goede ordening van zaken.

Suraj Sahadew-Lal, voorzitter van de Vereniging voor de Ontwikkeling van Surinaams Openbaar Vervoer (VOSOV), is totaal niet te spreken over deze bekendmaking. Hij meent, dat dit een politiek spel is van de regering die hij vernietiging van de totale bussector verwijt. 'Vanaf de introductie van de subsidie in 2011 heeft men de bushouders financieel afhankelijk gemaakt. Dat is niet goed voor ons. Wij zijn ondernemers en we moeten vrij zijn om onze bedrijfsvoering in stand te kunnen houden', zegt Sahadew-Lal. Hij stelt dat bushouders vanaf het begin tegen de brandstofcompensatie hebben geprotesteerd.

Maar, de Particuliere Lijnbushoudersorganisatie (PLO), die als officiële gesprekspartner wordt erkend door de overheid, heeft uiteindelijk ingestemd met de subsidie. Volgens Sahadew-Lal is dat gebeurd, omdat PLO-voorzitter John Mahadewsingh door de regering wordt geaccommodeerd. 'Hij bepaalt in zijn eentje wat er moet gebeuren voor ruim duizend bedrijven. Onze sector wordt bewust achtergehouden door eigen belangen van de PLO.'

Sahadew-Lal ziet verhoging van het huidige tarief als de beste oplossing om het openbaar vervoer te redden. Met name door de onstabiele wisselkoers komen bushouders in zwaar weer, omdat de prijzen van onderdelen aan de hand van de koers worden berekend. Middels een berekening toont hij, dat Srd 1,85 per stadsrit allang is achterhaald en met 100 procent verhoogd moet worden. Zonder de overheidscompensatie moet de prijs volgens zijn berekening rond Srd 4,86 zijn.

'Alles wordt duurder en wij blijven maar op dezelfde plaats. Daarom kunnen we niet investeren in nieuwe bussen, we rijden met bussen die dertig tot veertig jaar oud zijn. We willen, maar kunnen ze niet vervangen', stelt Sahadew-Lal. Hij zegt dat de bushouders met deze houding van de regering ernstig worden benadeeld. 'We verdienen niet wat we eigenlijk moeten verdienen. De regering onderdrukt ons. De politiek speelt de baas over ons en dat kan niet.'

Het argument van minister Chotkan, dat het tarief betaalbaar moet blijven voor de gemeenschap, is onzin, vindt Sahadew-Lal. 'Op basis waarvan zegt de minister deze dingen? Heeft hij een onderzoek verricht? Hij wil zijn politieke belangen beschermen. Ik daag hem uit om te komen praten over de tariefaanpassing.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten