vrijdag 20 september 2019

Jaarlijkse leerkrachten studiedag EBGS werpt op veel fronten zijn vruchten af

Belangstelling voor studiedag groeit ieder jaar


Sinds Stichting Onderwijs der Evangelische Broedergemeente Suriname (EBGS) elf jaar geleden begon met de jaarlijkse leerkrachten studiedag is de belangstelling hiervoor gegroeid. De bijscholing die aanvankelijk bedoeld was voor leerkrachten van EBGS-scholen, is intussen opengesteld voor andere collega’s. 

Door de toenemende belangstelling moest ook worden uitgekeken naaar een grotere locatie dan die van FHR aan de Burenstraat, waar de activiteit de afgelopen jaren is gehouden. Dit jaar is daarom gekozen voor het SPI aan de Jagernath Lachmonstraat. Er waren gisteren ruim achthonderd leerkrachten, voor het merendeel EBG'ers, aanwezig, zo bericht de Ware Tijd vandaag, vrijdag 20 september 2019.


Verspreid over twee dagen, vandaag en gisteren, zijn bijna dertig interactieve workshops gehouden over uiteenlopende onderwerpen. Gisteren had oud-directeur Sportzaken Michael Watson van het ministerie van Sport- en Jeugdzaken het over de emotionele ontwikkeling van de leerkracht en waarom dat belangrijk is, terwijl voormalig CNN Hero Monique Pool een inleiding verzorgde over milieu en klimaat.

De leerkrachten scherpen traditioneel bij de tweedaagse bijscholing niet alleen hun didactische vaardigheden aan, maar krijgen ook handvatten om professioneler te werken, zegt Urmie Mingoen, hoofd Pedagogisch Didactisch Centrum van Stichting Onderwijs EBGS. 'Er is tijdens de workshops onder andere gesproken over klassenmanagement, rekenstrategieën, vakinhoudelijke inzichten en milieu en klimaat. Maar, ook over pedagogisch en didactisch handelen', zegt Mingoen die hiermee verwijst naar de workshops over hoe leerkrachten dyslexie of autisme kunnen identificeren en wat zij kunnen doen.

De Leerkrachtendag is een van de vele activiteiten die Stichting Onderwijs organiseert om leerkrachten en organisaties te stimuleren om van een klassikaal naar een gedifferentieerd onderwijssysteem over te stappen. 'Alvorens we onze kinderen kunnen leren om evaluatief te denken, beter leren analyseren en zelfs beter leren werken in groepsverband, moeten wij als leerkrachten ook een gedachtenverandering ondergaan. We moeten afstappen van het principe dat wij lesgeven en zij moeten reproduceren, en gaan naar een integrale aanpak van lesgeven', aldus Mingoen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten