dinsdag 5 maart 2019

Ondernemers wentelen Rij- en Voertuigenbelasting af op consument door prijzen producten te verhogen

Consumentenkring keurt 'onmaatschappelijk gedrag' ondernemers af

- 'Er schort enorm veel aan de mentaliteit van ondernemers in Suriname'
- 'Economische Controledienst dient ingezet dient te worden om onredelijke prijsbepalingen door handelaren tegen te gaan'


Ondernemers zijn de afgelopen dagen overgegaan op verhogen van de de prijs van hun producten of diensten met een toeslag voor de Rij- en Voertuigenbelasting. Dit 'onmaatschappelijk gedrag' wordt scherp veroordeeld en afgekeurd door de Consumentenkring. Voorzitter Albert Alleyne zegt vandaag, dinsdag 5 maart 2019, in de Ware Tijd, dat de Economische Controledienst ingezet dient te worden om 'onredelijke prijsbepalingen' door handelaren tegen te gaan. 

'Dit is een onredelijke manier van zaken doen en een slechte mentaliteit van handelaren. Dit moeten we met klem afkeuren', zegt de voorzitter.

De organisatie heeft er geen moeite mee als ondernemers de Rij- en Voertuigenbelasting willen doorberekenen in de prijs van hun producten of diensten, zolang dit binnen de perken blijft. Hij vindt het ministerie van Handel, Industrie en Toerisme (HI&T), dat moet toezien op prijzen van goederen en diensten, 'in deze slap'. Burgers beklagen zich over de prijsverhogingen waarmee ze nu worden geconfronteerd.

Een consument heeft zich eraan geërgerd, dat een bedrijf die zandleveringen doet zonder gene Rij- en Voertuigenbelasting op de vrachtfactuur plaatst en per rit Srd 15 van de klant aftroggelt. Een klant rekent voor, dat als per vrachtwagen Srf 1.910 aan Rij- en Voertuigenbelasting moet worden betaald, dit gemiddeld Srd 5.23 per dag betekent. Een bedrag van Srd 15 per rit bestempelt zij als 'ruime oplichting'. 'Als dit bedrijf tien klanten per dag heeft, krijgt het tien maal dit bedrag binnen en dit zal dan het heel jaar zo doorgaan. Disi no kan.'

Ook Alleyne wijst erop dat de prijscalculaties bij veel bedrijven op basis van nattevingerwerk plaatsvindt. 'Je kan in dit specifiek geval nagaan hoeveel ritten gemiddeld op jaarbasis gereden worden en aan de hand daarvan een gedegen calculatie maken. Wat nu gebeurt, is het harde bewijs. Eigenlijk hebben deze handelaren een heropvoeding nodig', zegt hij. Er schort volgens Alleyne enorm veel aan de mentaliteit van ondernemers in Suriname.

De Consumentenkring heeft vaak prijscalculaties van bepaalde goederen en producten aan HI&T voorgehouden, maar er wordt volgens de voorzitter niet opgetreden. HI&T zou de Economische Controledienst (ECD) dienen in te zetten om ook op dit soort zaken te letten en waar nodig op te treden.

De ECD heeft geen specifieke instructies gekregen om na te gaan in hoeverre prijsopdrijving plaatsvindt met de Rij- en Voertuigenbelasting als argument. Naar verluidt hebben sommige detailhandelaren hun prijzen ook aangepast onder het mom, dat zij ook de Rij- en Voertuigenbelasting hebben betaald.

Raymond Hasnoe, voorzitter van de Vereniging van Winkeliers (VvW), geeft aan dat mogelijk een enkele winkelier dit aan klanten zegt, maar prijsopdrijving in deze branche vindt volgens hem niet zo snel plaats. Prijsverhogingen worden pas doorgevoerd wanneer de importeur producten tegen een hogere prijs aanbiedt aan winkeliers. Meestal als gevolg van duurdere importen vanwege wisselkoers- stijgingen. De detailhandel is gehouden aan een wettelijke winstmarge van twintig procent.

'De prijzen bij winkeliers zijn makkelijk te controleren door de ECD, dus winkeliers zullen niet makkelijk boven de marge gaan', zegt Hasnoe. Indien een winkelier zijn voorraad tegen een hogere prijs heeft aangekocht bij de importeur mag die de prijs verhogen zolang de wettelijke marges worden aangehouden. 'Momenteel hanteert bijna niemand een marge van twintig procent, omdat je anders te duur bent en klanten naar de concurrent zullen gaan', aldus Hasnoe. Winkeliers hanteren volgens hem een winstmarge van gemiddeld veertien tot vijftien procent. Bij producten die hard gaan zoals aardappelen, uien en andere eerste levensbehoeften worden zelfs winstmarges van tien procent en lager gehanteerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten