zaterdag 28 juli 2018

Ministeries willen einde aan lozen van beerputwater bij Shut, Curaçao

(Bron foto: Jeu Olimpio/Antilliaans Dagblad)
Eerste maatregelen moeten op korte termijn al worden gerealiseerd


Om een einde te maken aan het lozen van beerputwater bij Shut, hebben de ministeries van GMN en VVRP een roadmap opgesteld. De eerste maatregelen moeten op korte termijn al worden gerealiseerd. De roadmap is gebaseerd op een rapport van de United Nations Office for Project Services (UNOPS) en geeft in grote lijnen weer wat het beleid is dat ministers Suzy Camelia-Römer van Gezondheid, Milieu en Natuur (GMN) en Zita Jesus-Leito van Verkeer, Vervoer en Ruimtelijke Planning (VVRP) willen gaan voeren, aldus vandaag, zaterdag 28 juli 2018, het Antilliaans Dagblad.

Shut is een terrein vlakbij Hato Airport, waar zogenaamde vacuümtankwagens de inhoud van hun tanks lozen vanaf de steile kust in zee. Omdat de lokale waterzuivering al het afvalwater niet kon verwerken, werd eigenaar van de grond bij Shut, Curaçao Airport Holding (CAH), enkele jaren geleden door de toenmalige regering gevraagd het dumpen van beerputwater te gedogen.

Maar, daar moet als het aan de huidige regering ligt, verandering in komen. Het afvalwater kan negatieve effecten hebben op het milieu, maar ook op de omgeving. Bijvoorbeeld op de mensen die in het gebied wonen of werken.

In het rapport van UNOPS valt onder meer te lezen dat het dumpen van afvalwater in de oceaan kan zorgen voor verontreiniging van de zee en de bodem, voor het verstoren van de biodiversiteit, voor de verspreiding van nare geuren en het verslechteren van de Volksgezondheid. Ook het transporteren van het beerputwater kan al negatieve gevolgen met zich meebrengen. Als mogelijke risico’s worden daarbij genoemd het risico op ongecontroleerde lekkages, verslechtering van de wegen en lawaai van de trucks.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten